Svenska mopedmärken. - Tips och Trix. - Postcard: Rabbalshede gård (Esso petroltap).   ^ back to A-Z.
- - - - - - - - - - - - -

 

Mopeds on YouTube.

What does "blöjknutte" mean? Cykel & Sporthandlarnas Bytesprislista. The Mo-ped 50 years in Sweden. Statistics. 

Svenska mopedmärken. Moped-tips: Bensinblandning......

 

 
 
Google

 

 Svenska mopedmärken  Link.   [Back/to Index.] 
 

Apollo M. Berlin & Co. AB. Värnamo.

Blixt till Örnen.

Blixt Velocipedaktiebolaget Lindblad, Stockholm.

Crescent later named MCB. At Nymans Factory

Fram-King Josef Eriksson, Uppsala. 1954-69

Husqvarna - Motorcykel- och symaskinsfabriken Husqvarna. (Husqvarna Vapenfabriks AB, Husqvarna)

Jagaren Björk & Co, Stockholm.

JB-motorn Teknik för Alla, test: JB, Kärnan, Maraton, Svalette, Vimpeln och Örnen. 1953

JB - Maraton AB J. Benson, Malmö.

J. Benson Försäljnings AB, Eskilstuna. 1952-75

MCB Monark Crescent Bolagen, Varberg.

Monark  Monarkkoncernen, Varberg. AB Cykelfabriken Monark

Mustang Trelleborg, Sweden. 1953-74

Kroon AB Ch. Kroon, Vansbro. 1953-64

Kärnan AB Ernst O. Jönsson, Helsingborg. 1953-56 

Monark  Monarkkoncernen, Varberg. AB Cykelfabriken Monark

Nyman-bolagen, Aktiebolaget Nymans Verkstäder, Uppsala

NV's - Crescent's  Autopeder - Saxopeder - mm 

Original A-B  E.J. Carlström & Son, Emmaboda.

Piccolo Linde Mekaniska, Sundbyberg. 1954 

Rambler Albert Öhman AB, Stockholm. 1953-60

Rex Maskinfabriken Rex, Halmstad. 1955-73 

Rusch S. Östholms Motorverkstad, Stockholm. 1953-59

Skeppshult Albert Samuelsson & Co, Skeppshult.

Star Wiklunds Cykel & Motor AB Stockholm.

Standard Svenska Cykelfabriken, Malmö. 1965-67 

Svalan Maskinaktiebolaget John Eriksson, Falun. 1953-67

Stålpilen

Tellus Herman Geijer & Co, AB. Karlstad.

Wasa-Bogie A. B. Helsingborgs Maskinaffär.

Wici Oscar Heimburg. Malmö.

Örnen AB John Hedbergs Maskinaffär, Malmö

 
 
 
 
 
 Tips och Trix     [Back/to A-Z.] 
 
 

Ämne: Motvind 

Vänd och åk med. 

 

Ämne: Bensin % 

Mopedägare T. Jonsson, Östersund. Mopedpark bestående av Fram "Clipper" "Solifer" "City" och div. Crescent.

Det står ofta i handböcker att man ska ha 4% blandning, men nu för tiden så finns det bättre olja än för 30-50 år sedan. Därför rekommenderar jag Er att blanda 2% till en moped med originalcylinder. Trimmade motorer klarar ofta av 2% men för att vara på den säkra sidan så kan man blanda 3%. 

För "fet" oljeblandning gör att motorn får kämpa mer att förbränna bränslet vilket ofta leder till slöa och igensotade avgassystem. Så vad många äldre farbröder säger om oljeblandningen... De kan Ni ta med en "nypa salt"!

 

Ämne: Bensin %

95 oktan och 4 % av en bra 2-taktsolja för moped eller motorcykel (ej båt) skall det vara. 

 

Ämne: Bensin %

Ref.tlf samtale med Kjell Berg: Kjell Berg anbefaler 95 oktan blyfri bensin på Sachs motorer. Tilsett vanlig mineralsk totaktsolje (ikke syntetisk eller outboard-olje) i et blandingsforhold på 4%. Det er ikke nødvendig med blybensin da det stort sett er ventilene som trenger slikt. Hvorvidt noen ønsker et lavere blandingsforhold f.eks pga mindre soting kan så være - men Kjell Berg anbefaler bare 4% da det er dette som er anbefalt av Sachs. Ved bytte av stempel og sylinder bør man ha noe høyere blandingsforhold i en innkjøringsperiode. 

 

Ämne: Bensin %

Oktantall og oljeblanding: Det er helt unødvendig å bruke 98 oktan blybensin på gamleSachsmotorer. For det første har de lav kompresjon (ca. 6,5:1), så 95oktan er tilstrekkelig i massevis. Kan for moro skyld nevne at VW 1200 fra rundt -60 skal ha minimum 87 oktan, og den motoren har omtrent samme  kompresjonsforhold. For det andre går de på oljeblandet bensin, så smøreeffekten  fra blytilsetningen er ikke nødvendig. Dessuten er det stort sett ventilmekanismen i 4-taktsmotorer som trenger blytilsetning for  smøring. 

Når det gjelder oljeblanding, foreskriver Sachs 4 % både i håndboka til Corvette og 125/150/175-motorene. Da kan det sikkert være et greit blandingsforhold å gå ut fra. Mulig at moderne totaktsoljer smører bedre enn gamle, slik at man kan blande litt tynnere? 

 

Ämne: Olja till JLO-motorer

OK-Q8's motorgräsklipparolja. Så remmen inte....

 

Ämne: Mopedmärke Compakt 

Gråt aldrig när din kompakt är inom hörhåll den tar det som ren uppmuntran. En som vet 

 

Ämne: Ett bra sätt att sabba tändspolen. 

Att försöka starta mopeden utan att tändkabeln är anslutet till tändstift eller jord. Har gnistan ingenstans att ta vägen slår den över inne i spolen och gör slut på den. (Att rycka tändkabeln från tändstiftet när motorn går för fullt är alltså inte att rekommendera). 

 

Ämne: Hur man ökar farten på moped

Lutar sig framåt, fjärtar. 

 

Ämne: Fräscha upp gammalt gummi.

Pensla på glycerin 

 

Ämne: Drivremmar till bandspelare

och liknande kan man väcka till liv med balsamterpentin. 

Det finns silikonspray att köpa, en slags silikon olja fri från lösningsmedel, som man kan använda på gummi. Det går inte reparera något med den men väl underhålla gummi (öka livslängden). 

Spray: OKS 1361, säljs av  Teknoteam i Partille tel:031- 444105. 

 

Ämne Flakmoped: 

Delar till framhjuls "fastsättningen" hittar du på en vanlig cykel, i trampnavet och styrstången (lager, lagersäten m.m. OBS gäller äldre flakmoppar med lager i "lösa delar"). Skynda att slakta "mors eller fars" gamla cykel. 

 

Ämne Ånglås: 

... händer oftare på fordon med långt eller långa insugsrör,  bensinen förångas innan den nått cylindern. Speciellt då motorn är varm och det är varmt ute. Problemet  fixas med att sätta flera tjocka fiberpackningar mellan cylindern -  insugsröret. På så sätt sänker man temperaturen i insugs röret och förgasaren. 

 

Ämne: Moppe-hjälm: Gör en Egen !

Matrial: en ballong, 3dl tapetklister, en livrem och obegagnat toa/ hushållspapper. 

Blanda tapetklistret med vatten (eller något annat flytande), låt det svälla en stund. Blås upp ballongen, ta livremmen och lägg den rätt över. Måla på klister på ballongen, klistret varvas med papper. Upprepa detta ett par gånger. 

Låt dethela torka. Skär av ballongen på mitten. Vips, Din nya hjälm är klar. 

JIPPI ! Nu kan du måla hjälmen i glada färger. Då det är billigt att göra egna hjälmar kan man gör flera stycken. Man kan ha en gul till påsk etc. Skulle man krocka, hjälmen pajar.... är det bara att hämta en ny.. å FARTA vidare. 

LYCKA TILL

Mvh Pysselgruppen.

 
http://www.mo-ped.se
 
  Norra Bohuslän. Rabbalshede gård. Stora vägen är idag E6:an.. gamla riks 2:an. (Samma kort)
 
 
 
 ESSO i Göteborg - Uddevalla - Munkedal - Dingle - Hällvadsholm - Rabbalshede - Tanum - Skee - Svinesund.
 
 
 
 
Blöjknuttarnas ABF.