|
||||||||||||||||||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||||||||||||||||||
Svenska cykelmärken: A* B* C-D E* F* G-H I-J K* L-M N-O P* R* S-S T-U V-W X-Ö | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Föreningen har sitt säte i Strömstad. Strömstads kommun, Bohuslän. Västra Götaland. | ||||||||||||||||||||
Utdrag ur föreningens stadgar (sammanfattning).
§ 3 Föreningens ändamål. Föreningens huvudändamål är att dokumentera Svensk cykelmärkes historia 1900-1950 med text och bild. Fokus på Norra Bohuslän och i synnerhet Strömstads kommun, men även att utbyta kunskap med medlemmarna och även med andra intressenter. Andra ändamål är att följa medlemmarnas egna projekt - renovering, vård, dokumentation av deras tvåhjuliga veteranfordon. Ambitionen med föreningen är inte att föreningen ska samla på sig "saker" (det gör vi så bra privat), bara hjälpas åt med cykelfakta, historia o. delar.
TILLVÄGAGÅNGSSÄTT Beskriva de personer, firmor som denna tidsepok drev med CYKEL: -försäljning, -reparation, -verkstäder. Vilka cykelmärken företagarna förde (sålde).
Vad man vill ha reda på om ett "EGET" cykelmärke.? ● köptes en färdiga cykel, frontmärket monterat ● om cykel sattes samman i egna verkstaden ● om det renoverades inbytescyklar (i egna verkstaden) som sedan fick "eget märke". ● etc. & m.m.
Att: Fotodokumentera CYKELMÄRKEN: -försäljningsställen, -reparationsverkstäder.
Resultat kommer i framtiden att presenteras på Wikipedia. Till Strömstads Museum, Bohuslän museum - Uddevalla, Tekniska museet i Stockholm, berörda kommuner och hembygds - samhällsföreningar. Du som har intresse - "kunskap" av ovan nämnda - ta gärna kontakt med oss, eller bara ta del av insamlat material på cykel delen av hemsidan (mo-ped.se). |
||||||||||||||||||||
Som en röd tråd - CYKLAR | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
* Det sägs att det i Sverige 1900-50 funnits fanns över 2500 olika cykelnamn - märken. Ett sätt var att beställa färdiga velocipeder med "det egna" namnet, ett exempel på detta var Konsum/Kooperativa med sitt SPEED. Andra beställde en färdig cykel från en större tillverkare, beställde frontmärke från Sporrongs och den EGNA cykeln stod klar för försäljning. Den tid vi rör oss på nu var en cykel en värdefull ägodel, så när det var dags att byta upp sig fick man bra betalt för sin gamla cykel. Ofta renoverades den inbytta cykeln av "handlaren" och av vissa firmor påsattes då det egna "frontmärket" på dessa begagnade, renoverade cyklar. Ett exempel är Hugo Westman Cykel & Maskinfirma, Vinbäck, Tanumshede. Renoverade man en cykel och inte ville ha EGET namn fanns ett speciellt märke att sätta på cykeln - REBILT (se nedan). Det fanns även fler "anonyma" märken än REBILT.
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
REBILT | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||