Bicycle register  E
 ELMO > Emil Lindblom, Njurunda.                           ELMO "Emil Lindbloms mest omtyckta" ^ back to ELMO in reg.
- - - - - - - - - - - - -
NJURUNDA. - Medelpad.
 Andra cykelmärken från Njurunda. ELMO moped.             Vykort.
 
 
 
 

När höstmörkret gör det 

svårare att se, synas i trafiken.

Köp NY belysning till Din cykel!

Vi har i vår katalog kvalité belysningar.

Beställ katalog nu.

 

 

 

 

 

ELMO

EMIL LINDBLOM

NJURUNDA

 

 

ELMO

EMIL LINDBLOM

NJURUNDA

 

 

 

A.-B. Wiskadals Fabrik, BORÅS.

 
 
 
 
 Andra cykelmärken från NJURUNDA. Andra towns, villages./ Sveriges landskap.
 

ELMO > Emil Lindblom. 

ROLLO > H.J. Backlund.

 

 

       N:r 1092. "Man på hjul".
 
 
       
   
 

 

ROLLO 

H. J. BACKLUND

NJURUNDA

 

   
  Back to XX in reg.     
 
   Reflex  
 Cykelbelysningar från A.-B. Wiskadals Fabrik, BORÅS katalog.     [Guide: Ljus & Reflex.]
 
 
 
 
 

 

B1848 Cykelbelysning 

»Asea» är en svenskbyggd kvalitetsbelysning av högsta klass.

 

B1844 Cykelbelysningen 

»ELESS» är helt av svensk tillverkning i lättmetall. 

 

B1846 CYKELBELYSNING 

»Lucifer» är en kvalitetsbelysning av schweiziskt fabrikat.

 
 
 
     
 

 

B1850 Cykelbelysning 

»Häckel Sport» är en kvalitetsbelysning till lågt pris.

 

B1848 Cykelbelysning

 av känt märke, helt av förkromad mässing. 

 

 

GLÖDLAMPOR av svenskt fabrikat såsom Phillips, Osram, Luma m. fl 

Till dynamobelysning, 6 volt. 

B1830 Med skruvsockel. Pr st. 0.52

B1831 Med trycksockel. Pr st, 0.52

 
54    
 
 ELMO Emil Lindblom, Njurunda.   ^ back to Swedish mopeds. 
 
 ELMO "Emil Lindbloms mest omtyckta".
    [Husqvarna, Huskvarna.]
 
          
 

 

Elmo moped Bj.54

Motor: Husqvarna

 

 

Dunlop moped-däck

1955

 

   
 
M1a    
 1954   ELMO Moped (Hva mod. 3411)    
 

 

 

 

 

HVA Mod. 3411 (Husqvarna)  såldes här i Njurunda under

märket ELMO "Emil Lindbloms mest omtyckta" berättar "stolte" ägaren Ronny Johansson.

 

 

 

 
 
21c    
 1955   DUNLOP mopeddäck. Året Runt 14o.18/55 [Dunlop: Ringar & Däck.] 
 

       

 

 

 

VIKTIGT MEDDELANDE FRÅN DUNLOP TILL MOPEDÅKARE

 

 

 

Perfekta bromsar

är inte allt!

bromsningen sker

 

HÄR och HÄR (se bild)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hur ska man bromsa?

Vad hjälper det att bromsarna

tar ögonblickligen om däcken

kanar vidare en ödesdiger me-

ter. NTF:s (Nationalföreningen

för Trafiksäkerhetens Främjande)

statistik visar att kullkörningar

och krockar dominerar

mopedolyckorna. Kullkörningar

oftast då däcken ej griper i väg-

banan vid inbromsning från hög

fart, krockar oftast därför att

slitna eller olämpliga däck ka-

nar vidare vid inbromsning för

en uppdykande bil. Riktiga

däck hade hindrat dessa olyc-

kor. Kontrollera Era däck så det

inte händer Er!

 

 

Var säker på bromssäkra däck,

byt till Dunlop med de speciellt

utprovade slitbanemönstren, som

ger Er säkert väg- och broms-

grepp även i fuktigt och slirigt

väglag. Byt till Dunlop, de hål-

ler längre utan att kosta mer!

 

Hur skall man bromsa?

Skall Ni bromsa snabbt och

säkert från hög fart, bromsa

lugnt genom att trampa upp-

repade gånger på fotbromsen

(ej fullständigt stumt) och

tryck samtidigt lätt på hand-

bromsen till framhjulet. Und-

vik s. k. "tvärnit" med bara

fotbromsen. Det ger nästan

undantagslöst farlig sladdning.

 

NTF manar: Kör aldrig

fortare än att Ni är herre över

mopeden vid oförutsedda situa-

tioner.

 

DUNLOP moped-däck

ger ER säkert grepp om mopeden