Bicycles & accessories.
 Index - Bicycle cars. Children vehicles. Ω Tandem. Towns. Vykort. Landskap. [2]. Reklam. [2]. Kuvert. ^ to Cycle main. 
- - - - - - - - - - - - -
 
 
 
 
          
  Varför åker man tandem? kan det frågas.                                     ERLAN TANDEM > AB Cykelfabriken Monark, Varberg. 1954
  Läs artikel nedan.
 
10
 Linoleumlack 1939 [Guide: Hus & Hem.]
 
 
 
 
 
 
 

 

Tandem's : Crescent - Erlan - Rex- Union.. m.m.

 

Centrum Maskinaffären Centrum A.-B., Trollhättan. 

Crescent AB Nymans Verkstäder, Uppsala.

Erlan AB Cykelfabriken Monark, Varberg.

Gasellen Ernst Ekstedt, Hässleholm.

Kärnan A.-B. Ernst. O. Jönsson, Helsingborg.

REX Maskinfabriken Rex, Halmstad.

Union Svenska Velocipedfabriken, Stockholm. 

 

 

 
 
UNION >  Svenska Velocipedfabriken, Stockholm.  
 
 
 
 
 
CENTRUM > Maskinaffären Centrum A.-B., Trollhättan.
 
 
 
 
 1939   Varför åker man tandem? kan det frågas.  Husmodern Nr.17
 
 
Varför åker man tandem? kan det frågas. Bilden ger svaret.

 

TANDEM BETYDER NY RIDDERLIGHET

påstår en idkare av den sport som blivit modern på sistone. Och romantiken gynnar den alltid!

Medan kronprinsessan Juliana var förlovad gick en rolig bild genom världspressen: furstinnan och hennes blivande make på tandemcykel. Om de hade åkt på var Sin cykel hade man nog inte funnit saken värd att uppmärksammas, särskilt som Holland är cyklarnas land i ännu högre grad än Danmark men nu åkte de tandem, och det är ett fordon som alltid syns. Om det nu beror på Juliana eller inte har vi fått se allt fler parcyklar de senaste somrarna, och vi har så smått börjat förbinda tandem med sommar, semester och romantik - för det är så gott som alltid ett ungt par som åker tandem, och de har naturligtvis likadana tröjor, likadana shorts eller gråa långbyxor för att gå i stil. Men den yttre tjusningen kan ju inte vara allena avgörande, och därför frågar vi några nyblivna entusiaster för denna nya sportgren: Varför åker ni tandem? 

 

- Först och främst för att det är trevligt att kunna tala med varann medan man åker, säger redaktör Björn Gottlieb, som brukar tandem cykla med sin fru under semestern.

- Åka två i bredd får man ju inte göra enligt gällande vägstadga; men när man åker tandem är det ju som att sitta på bio tillsammans och det är väl klart att det är roligare att ha någon i sällskap på bion än att gå ensam? Vill man vara chevaleresk kan man ju också säga, att man vid tandemåkning får användning för sina kavaljersegenskaper om man tar på sig största arbetet själv och låter damen ta det lätt. Trampa måste ju bägge, men den som sitter bakpå behöver inte trampa så hårt. Om vederbörande 'maskar' och bara håller fötterna på tramporna utan att hjälpa till, märks det dock i uppförsbackarna! Men om man skulle åka tandemcykel utan att ha någon bakpå måste man väl känna sig som en halv människa? frågar jag.

 

- Ja, då blir det förstås tyngre än att åka på en vanlig cykel, och dess utom rätt besvärligt att manövrera i stadstrafiken. Det ser också litet konstigt ut - ur många synpunkter. Jag åkte en gång ensam på tandem genom hela stan för att köra ut till Lidingön med ett par ottomankuddar, och på Sturegatan mötte jag just en upprymd landskampspublik. "Var har du tjacket?" Du har tappat jäntan!' ropade de vänligt efter mig. - Nej, tandem är ju ingenting att ha i stan - den ska användas till långfärder på semestern, och då är den praktisk. Man kan hålla högre fart och komma fortare fram än med en vanlig cykel, och man har överhuvudtaget en behaglig känsla av att köra ett tyngre fordon med större ansvar. Jag är själv inte bilägare eller -körare, men jag föreställer mig att det bör kännas något i samma stil. Och jag är inte den enda entusiasten - vi är till och med så många att Cykelfrämjandet tänker bilda en särskild tandemsektion för att "tillvarata våra intressen" - ute på landsvägarna existerar det ju alltid ett visst frimureri mellan dem som kör samma fordon.

 

- Men om åbäket går sönder då? frågar jag med en rysning vid minnet av olika punkteringar och "maskinfel". - Om man är två på var sin cykel kan ju i alla fall den ena åka till en reparationsverkstad, om det skulle behövas...

- Jaha, men se en tandemcykel går inte sönder, svarar red. Gottlieb. (Det var svaret jag väntade på. Har ni hört talas om en nybliven bilägare som vill vidgå att hans kärra kan konstra ibland?) - En tandemcykel är ju kraftigare konstruerad; det är meningen att den ska stå ut med litet mer än en vanlig cykel. Och så tål den ju mera packning, så man kan ta med de reparationsgrejor som kan komma till användning. Det får man alltid räkna med på långfärder i obebodda trakter och en sådan tänker jag göra i sommar. Ända upp genom hela Sverige och tillbaka igen på en månad - det skulle man knappast kunna göra med nöje på vanliga cyklar - men har man tandem är det något annat!

 

- Ja i min ungdom, för en 25-30 år sen, var det mest medelålders par som åkte tandem, säger chefen för en sportaffär. Nu när den har kommit på modet igen är det nästan bara ungdomar som kommer på den tanken. De tycker väl att de då 'hänger ihop' ännu mer än om var och en åker på sin cykel - och det ser ju mycket rart ut, det måste jag säga. Ur ekonomisk synpunkt gör det knappast någon skillnad; en tandem kostar nästan exakt lika mycket som en herr- och en damcykel tillsammans i likvärdigt utförande. Men den är ju avsedd för långfärder, och visst orkar man bättre om man åker tandem - det blir då en viss utjämning mellan båda cyklisterna. Och om en pojke åker tillsammans med en ung flicka på vanliga cyklar, brukar han ju få hålla lägre fart och ta kortare etapper än han skulle behöva, bara för att inte trötta ut sin dam, men har de en tandem kan hon ju vila sig medan han drar största delen av lasset så länge han orkar. - Det är än nu bara tredje året vi för tandemcyklar, det vill säga i någon större utsträckning, men intresset ökar stadigt, och vi har redan nu många ungdomar som kommer in och tittar på dem medan de pratar om sina semesterplaner.

 

 
 

 

 

Tandemcykling har varit modern flera gånger förut, senast för en 30 år sen.

 

 

 

 

 

 

 

                                  

 
 
                               
 
 
 
 1942   Damer på tur. Svensk Motortidning KAK 1942 nr 32 [SMT Tandem - SMT Parkering.]
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Old:XX