|
|
SOTNING
AV MOTORN
De
förbränningsrester, som bildas i en 2-taktsmotor, måste med
någorlunda jämna mellanrum avlägsnas genom sotning. Detta sot
består huvudsakligen av oförbrända oljepartiklar (koks) samt
blyföreningar.
Denna
koks är mycket svår att avlägsna på kemisk väg, varför
rengöringen av toppen och cylinderportarna bäst sker med hjälp av
en mejsel eller liknande föremål, medan avgasrör och ljuddämpare
lämpligast rengöras med ståltrådsboll, fästad i cykelkedja.
Sotning
bör ej ske, förrän man märker att motorn börjar förlora i
styrka.
Igensotningen
är beroende av körförhållandena för mopeden och kan därför
variera i för hållande till antalet körda mil. |
|
Sotningen
tillgår på följande sätt:
1
Rengör motorn. 2
Kontrollera att bensinkranen år stängd.
3
Skruva ut flänsmuttern, som håller
avgasröret.
4
Tag bort den motorbult, som är fästad i cylinder
toppen.
|
|
|
|
5
Lossa cylinder toppsmuttrarna
och lyft av cylindertoppen och
cylindern.
En ren trasa placeras så att den täcker
vevhusöppningen.
|
|
6
För nu in en mejsel genom avgasstosen och skrapa bort det sot, som
sitter på kanterna i avgasporten. Försök få ytan så jämn som möjligt. En böjd fil
är för detta ändamål ett bra hjälpmedel. Rengör cylindern
väl.
7
Vid sotning av cylindern är det lämpligt att också sota avgasröret
och ljuddämparen. Avgasröret upprensas lättast med en böjlig wire, fastsatt i en
borrmaskin.
8
Sota cylindertoppen genom att skrapa ur ev. sot. Putsa sedan med fin
smärgelduk, så att polerad yta erhålles. Tändstiftet borttages, renskrapas och
renblåses.
Är tändstiftet kraftigt nedbränt eller mycket sotigt, bör nytt tändstift
monteras.
|
|
9
Rengör överdelen av kolven genom att skrapa
med t. ex. en gammal kniv el. dyl.
Lossa kolvringarna och skrapa dem rena på
baksidan.
Skrapa försiktigt rent i
kolvringsspåren.
Prova kolvringarna i nedre delen på
cylindern.
Om öppningarna mellan kolvringsändarna är större
än 0,8 mm, bör nya kolvringar monteras.
Nya kolvringar skall, om cylindern ej är
utsliten, ha ett spel av 0,15 - 0,30 mm.
10
Ljuddämparen demonteras. Innerdelen
avskrapas, medan ytterdelen skrapas ren och sköljes i bensin.
|
|
|
|
11
Montera tillbaka delarna i
omvänd följd som vid
demonteringen.
Var försiktig med
kolvringarna,
då cylindern skall sättas
på.
Kolvringarnas ändar fixeras av
ett stift i
kolven.
|
|
|
Förgasaren
är av fabrikat Bing 1/10
nr
22819 och har en genomloppsdiameter
av
10 mm.
Chokeanordningen
regleras av en extra slid, som släpper fram mera bränsle, när
den är upplyftad.
Munstycke
nr 56 är standard. Nr 54 är medsänt i reparationsasken och
monteras lämpligen under sommartiden. |
|
|
Rengöring
av förgasaren bör ske varje 2-300 mil och tillgår sålunda:
1
Tag bort insugningsljuddämparen och kräng av gummihylsan till
luftrenaren från fästet på förgasaren
2
Skruva loss locket för trotteln ovanpå förgasaren och drag upp
trotteln.
3
Lossa locket för startsliden och lyft upp sliden.
4
Lösgör förgasaren i dess fäste mot vevhuset.
5
Skruva bort munstycket på förgasarens vänstra sida och blås
det rent med tryckluft, t. ex. med hjälp av en cykelpump.
6
Tag bort flottörhuslocket, lyft ur flottören och torka rent. Undersök
att flottören ej läcker, d.v.s. att bensin inte finns inne i
flottören.
7
Lossa bottenmuttern.
8
Blås ren förgasaren med tryckluft
9
Montera tillbaka delarna och förgasaren i motsatt ordning som de
tagits isär.
10
Trottelnålen sitter vid leveransen i mellanläget. Nålens
uppgift är att ge en jämn ökning av bensintillförseln i mellangaslägena. Flyttning av nålen uppåt
eller nedåt ökar resp. minskar bensintillförseln i mellangaslägena. Efter 50 mils körning kan nålen
sänkas ett steg. Inställning av tomgången sker vid varm motor med en justerskruv,
varvid trotteln föres uppåt och tomgångsvarvtalet ökar, när man skruvar in
skruven.
|
|
RENGÖRING
AV LUFTFILTRET
Luftfiltret
bör rengöras ca var 100 mil, tidigare om man kör på mycket
dammiga vägar. Filtret är placerat i gavelväggen på
insugningsljud dämparen och följer sådeles med, när denna
borttages. Filtret frigöres om man vid rumstemperatur klämmer
på sidorna av insugningsljud dämparen.
Rengör
filtret genom att skölja med bensin. Efter sköljningen
genomblåses filtret med komprimerad luft, varvid man bör blåsa
i motsatt riktning till den som luften normalt passerar genom
filtret.
RENGÖRING
AV BENSINFILTRET
|
|
|
|
|
I
bensinkranen finns monterat ett filter av metallduk. Rengöres en gång
varje år, lämpligast på våren varvid även bensintanken bör sköljas.
Filtret följer med ut, när kranen skruvas loss.
Obs.!
Bensintanken bör då vara tömd på bensin. Blås igenom kranen
och filtret med tryckluft med kranen i de olika öppningslägena.
Genomblåsningen bör ske i motsatt riktning som bensinen normalt
strömmar.
|
|
EL-ANLÄGGNINGEN |
Svänghjulsmagneten
sitter på motorns vänstra sida och är åtkomlig, om man
monterar av vänstra vevhuskåpan.
För
att kunna taga bort kåpan måste man först taga bort vänster
pedalvev varvid muttern, som håller kilen mot axeln, lossas
och kilen försiktigt knackas ut med en kopparhammare. Därefter
lossas de två skruvar, som håller fast kåpan, och den kan
lyftas bort. Svänghjulsmagneten är av vanlig mopedmagnettyp
(enhets magnet) och är försedd med en tändspole och en
belysningsspole
|
|
|
|
TÄNDSPOLEN
alstrar den erforderliga strömmen för
tändgnistan,
som
i tändningsögonblicket kastas över i tändstiftet. Tändningsögonblicket
bestämmes av brytarspetsarna, som i sin tur påverkas av
excenterkurvan på magnethjulets centrum.
I
tändningsögonblicket börjar brytarspetsarna gå isär. Vid
kontroll av förtändningen, som skall vara 1,5-2,0 mm före
toppläget, placerar man ett mässingsbleck, 0,03 mm tjockt,
mellan brytarspetsarna och vrider på svänghjulet under det man försiktigt
drager i blecket.
I
det läge, där blecket lossnar, stannar man rörelsen och mäter
avståndet från tändstiftshålet till kolven. Därefter vrider man
åter svänghjulet, så att kolven når toppläget, och mäter på
nytt avståndet från tändstiftshålet till kolven. Skillnaden i
dessa värden är förtändningen.
BRYTAVSTÅNDET
|
|
Brytaravståndet
som vid fullt öppna brytare skall vara 0,3-0,4 mm, påverkar
tändningen.
Har
detta avstånd ändrat sig, så justera till rätt värde. Detta
tillgår så, att låsskruven för den fasta brytarspetsen lossas,
vilken sedan justeras med en skruvmejsel, som införes i jacket på
den fasta brytarspetsen.
Brytarspetsarna
böra filas varje 400 mil för borttagning av ev. ojämnheter.
VID
PROVNING AV TÄNDNINGEN
monteras
tändstiftsskyddet bort från tändkabeln.
Håll
tändkabeln ca 4 mm från gods, ex. cylindern och dra för hand runt
ena pedalveven. Härvid skall en gnista springa över mellan tändkabeln
och godset vid varje varv på vevaxeln.
TÄNDSTIFTET
för Rouletten skall vara Bosch 225 T 1 eller motsvarande av
annat fabrikat.
Om
motorn köres hårt kan tändstift med hårdhet 240 med fördel
monteras.
Ett
tändstift har begränsad användningstid och bör bytas, om det är
kraftigt avbränt.
Vid
ett kraftigt sotat tändstift finns stor risk att gnistan ej
passerar över tändstiftselektroderna utan följer
sotbeläggningen.
Tändstiftet
skall ge en blåaktig gnista, om det lägges ovanpa topplocket och
motorn drages runt med pedalveven.
BELYSNINGSSTRÖMMEN
alstras i belysningsspolen och ledes därifrån till omkopplaren
varifrån strömmen distribueras till strålkastare, baklampa och
elsignalhorn.
Av
de felkällor, som kan tänkas uppstå i anläggningen, är lossnade
kopplingsskruvar det vanligaste, varför de skall kontrolldragas
efter 200 km körning och sedan en gång om året.
GLÖDLAMPORNA
har begränsad bränntid och måste ibland förnyas. Onormalt
kort bränntid kan bero på överspänning i elsystemet. Beror detta
ej på att t. ex. baklampan gått sönder, bör omkopplaren undersökas
om ej oxidation eller annat avbrott uppstått.
KORTSLUTNINGSKNAPP
Rouletten är försedd med kortslutningsknapp, placerad i
omkopplingsdosan på styrstången. Knappen användes för att
helt stanna motorn
|
TOPP |
|
|
|
Er Roulette. (Start
sida)
Reglage och
utrustning.
Specifikation.
Bränsle och smörjmedel
Inkörning
av Roulette.
Start av Roulette.
Frikoppling. Minskad-hastighet
och
Stopp.
-
Instruktioner för
skötsel av
ROULETTE
efter 200km körning
Sotning av motorn.
Carburator / Förgasare.
Rengörning av
luft- bensinfilter.
Elanläggningen och Tändspolen.
Brytavståndet.
Prov av tändningen.
Tändstiftet.
Belysningsströmmen.
Glödlamporna.
Kortslutningsknapp.
Justering av koppling.
Vinter- och långtids- förvaring.
Triangel-kaffe.
Växellådan.
Undersökningsschema vid ev. uppträdande
fel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|