M 249, M 349, M 249 F och M 34 F

Monarks prisbilliga serie omfattar modeller med eller utan bakhjuls fjädring. 

Robust konstruktion, perfekt balansering och utomordentliga köregenskaper gör dessa modeller till allemansfordon som motsvarar alla de krav NI kan ställa på en bra bruksmoped.

M 249, 2-växl. NSU. Kr.825: - + oms. 34: 65

M 349, Dito med 2-växl. Monark-Ilo. Kr.870: - + oms. 36: 50 

Tillk. för 3-växl. utf. kr. 25:-+ oms. 1:05

M 249 F, 2-växl. NSU-motor, bakhjulsfjädring. Kr.890: - + oms. 37:35

M 34 F, Dito 2-växl. Monark-Ilo-motor och bakhjulsfjädring. Kr.925:- + oms. 38: 85

Tillk. för 3-växl. utf. kr.25:- + oms. 1:05

 

MOTORSPECIFIKATIONER  -59
Dämpat transmissionsljud och perfekt ljuddämpning på insugnings- och avgassidan är tekniska finesser, som-populärt kallas »det borttonade ljudet». 
Ilo Piano G 50 och NSU 51 ZT är världsberömda mopedmotorer, som skänker monarpederna oöverträffad driftsäkerhet och segdragande kraftresurser. 
TEKNISKA DATA: 
Ilo Piano G 50, 49 cc, 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr vid 4.300 varv/min. 6 volts svänghjulsmagnet, som ger 17 watt. Monarks berömda ljuddämpningssystem 
med insugnings- och avgasljuddämpare. Drivsätt: Kedjedrift. Växling: 2- eller 3-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstart. 
NSU 51 ZT, 49 cc, 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr vid 3.800 varv/min. 6 volts svänghjulsmagnet, som ger 17 watt. Utrustad med Monarks berömda 
ljuddämpningssystem med insugnings- och avgasljuddämpare. 
Drivsätt: Kedjedrift. Växling: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstart.