|
Hela maskinens layout visar
att Flücht Derby i första hand
vänder sig till de yngre moped-
köparna. Motorcykelutformningen
och det låga styret som kräver
en ganska framåtlutad kör-
ställning är väl knappast något
som tilltalar äldre personer.
Bortsett från detta är det en
snygg maskin med mycket väl-
gjort detaljarbete. Man har inte
heller drivit inkapslingen av oli-
ka detaljer in absurdum vilket
är ett klart plus vid service.
Samtidigt är det också ett plus
ur en annan synpunkt. Hur
snygga plåtkåporna än brukar
vara i nylackerat skick får de
snart sina törnar och när färgen
börjar bli fläckig och repig är
det inte lika roligt längre.
Motorn
är på 1,01 hk vilket
matchar mot en maskinvikt av
60 kg. Det borde ge bättre ac-
celerationssiffror än dem vi
fick fram, det visar jämförelser
med tidigare mopedtester. För-
klaringen kan vara att motorn
inte hade »släppt» helt då vi
gjorde accelerationsproven vil-
ket i sin turr hängde samman
med att vi förfogade över mo-
peden under relativt kort tid.
Husqvarna-motorn är mycket
lättstartad och relativt okänslig
för låg temperatur. Den drar
omedelbart lugnt och jämt också
på låga varv.
|
Växellådan
är treväxlad och
manövreras med pedal. Växellä-
gena är relativt exakta men pe-
dalens ställning i förhållande
till fotpinnen är inte helt idea-
lisk. Vi skulle velat haft växel-
pedalen något högre.
Bromsarna
räcker till för en
mopeds tillåtna maxfart. Den
här mopeden har emellertid
samma egenhet som många and-
ra - det är för lätt att åstad-
komma hjullåsning. Speciellt
farligt kan detta givetvis bli om
man inte behandlar framhjuls-
bromsen med försiktighet.
Komfort och vägegenskaper.
På belagd väg går Flücht Derby
mjukt och behagligt och med
god balans. Där räcker fjäd-
ringen i sittdynan väl till för
god åkkomfort. På gropig väg
ändrar den emellertid uppföran-
de. Då ger sig den stumma bak-
hjulsupphängningen till känna
på ganska otrevligt sätt. Bakhju-
len studsar upp och ner i gro-
parna och rörelsen överförs till
hela maskinen. Samtidigt slår
sittdynans fjädring igenom.
En betydligt bättre lösning
är utan tvekan ett ordentligt
fjädrat bakhjul.
Hasse A
|
FLÜCHT DERBY I SIFFROR
Mått och vikt
Längd: 175 cm
Bredd: 60 cm
Sadelhöjd från marken: 77 cm
Frigångshöjd: 20 cm
Däckdimension: 21 X 2.75
Tankvolym: 11 liter
Vikt: 60 kg
Motor
Typ: Husqvarna Export
Volym: 50 cm3
Diameter/slaglängd: 39/40 mm
Kompression: 6,1
Effekt: 1,01 hk vid 3 500 varv
Fjädring
Fram: Teleskopstötdämpare
Bak: Stum bakhjulsupphängning.
Fjädringen inbyggd i sadeln.
Fjäderväg: fram 9 cm
Bromsar
Fullbromstyp. Bromsarea: 72 cm3
Växellåda
Typ: Treväxlad, manövrerad med
pedal
Utväxling: I = 11,88 II = 7,12 III
= 5,46
Antal kugg i bakkrans: 40
I standardutrustningen ingår:
Väg- och hastighetsmätare
Stöldlås
Mopeden kostar: 1550:- exkl moms
DESSA VÄRDEN NÅDDE VI
Testförhållande: soligt,
vindstilla
Acceleration från stillastående
till 100 meter: 16,5-16,2 sekunder (Provet kört i två
riktningar)
Bromssträcka från 30 km/tim till
stillastående:
med enbart bakhjulsbroms: 9,96 m
med fram- och bakhjulsbroms: 5,31
m
(Uppgivna värden är genomsnitt av
flera prov)
Bränsleförbrukning: 0,18 l/mil
(Bränsleförbrukningen har mätts på
en vägsträcka av 20 km)
Vägmätaren visar 10 %c för lång
vägsträcka
Hastighetsmätaren visar 32 km/ tim
vid en verklig fart av 30 km/tim |