MUSTANG mopeds from Trelleborg, SWEDEN.                    
 MUSTANG - Mustangfabriken AB, Trelleborg. ^ back to Mustang 1969.  
- - - - - - - - - - - - -
 TT Super, Cross Special - data, Rocket Special, 610 Mopedscooter ¤ 613, 616, 617-8 S
 
N1      
      
 

 

Mustang TT Super. Bj.69

Motor: Zündapp 278-08.

 

 

Mustang Cross Special. Bj.69

Motor: Zündapp 278-08.

Tekn. data.

 

Mustang Rocket Special. Bj.69

Motor: Zündapp 278-08.

 

 
 
N2     
 
 

 

Mustang 610 Mopedscooter. Bj.69

Motor: Zündapp 265

 

     
 
M1a    
 1969    
 

Mustang TT Super 

Den är gjord för killar som verkligen gillar mopedkärning. Som vill få ut lite extra. 

 

Fina detaljer

Kraftigare teleskopgaffel. Rostfria stänkskärmar av 18/8 stål. 21" hjul. 

Stor strålkastare som ger säker nattkörning. 115 mm bromsar. 

Stickaxel och SKF kullager i baknavet. 10 1/2 liters tank med knäskydd. 

Bakfjädringens styvhet inställbar i 3 lägen. Bara ett enkelt handgrepp. Oljedämpning.  

Sist men inte minst - motorn. Det viktigaste, Zündapps 278-08. Treväxlad. Som sagt - byggd för kännaren.

 
  Mustang TT Super 
 
M1b    
 1969    
 

Mustang Cross Special 

Varför så populär? kanske är det den sköna stilen och den snabba accelerationen. Man kan också uttrycka det som tidningen Motor gjorde i en test: "körställningen är välbalanserad, gången är lugn och följsam även terräng, vilket beror på väl avstämd fjädring, körställning och styrning". "Lättstartad, slitstark och sportig". Cross Special fortsätter att vara just som mopeddiggaren vill ha den. Ett skönt styre.  Uppåtliggande avgasrör med värmeskydd. Rätt utformad sadel.

Kraftiga 115 mm bromsar. Helförkromad tank på 5,5 liter med reserv. Stickaxel och SKF kullager i baknav. Rostfria stänkskärmar av 18/8 stål. Vinröd eller blå är de populäraste färgerna. 3-växlad 278-08-motor. 

Pakethållare och störtbåge finns som tillbehör.

 

Tekniska data för Mustang Cross Special 

Cylinderdiameter 39 mm. Slaglängd 42 mm. 

Bränsleblandn. 1:25. El.system Bosch. 

Svänghjuls magnet 6V-23W. Kompression 1:7,2. 

Tändning 1,8-2,0 mm före kolvens överläge. 

Brytavstånd 0,3-0,4 mm. Glödlampor: bromsljus 6V 5W, strålkastare 6V 15/15 W och bakljus 6V 3W. 

Tändstift: normal körning W175 Ti, hård körning W225 Ti. Elektrodavstånd på tändstift 0,5 mm. 

Olja 3 1/2 dl, växellådsolja SAE 80 eller motorolja SAE 20 eller 30. Förgasare Bing 1/9,5/66. Bränsleförbrukning 1,5 lit/10 mil.

 

    Mustang Cross Special
 
M1c    
 1969    
 

Mustang Rocket Special Raketen. 

Med jätteskjuss. Helfrän. Mycket tack vare Zündapp's 3-växlade 278-08-motor. 

Blanka fälgar och skärmar. Sportstötdämpare med utanpåliggande fjädrar. 115 mm bromsar. 

Stickaxel och SKF kullager i baknav. 

Förkromad pakethållare. Förkromad tank på 51/2 l med reserv. 

Bromsljus. 

Som extrafiness kan Du få rostfria stänkskärmar av 18/8 stål.

 

  Mustang Rocket Special
 
M2a  610  
 1969     [Back/to Mustangs mopedscootrar från 1958 o 1962.] 
 

Mustang 610 Mopedscooter med 2-växlad Zündappmotor. Handväxlad. 

Inbyggd bensintank. 

Bromsljus. 

Frontskydd och kraftiga skärmar för skyddad och bekväm åkning. 

Vindskydd finns som extra tillbehör.

 
                
Mustang 610 Mopedscooter