Swedish mopeds!
 STANDARD Svenska Cykelfabriken, Malmö. [Bicycles & Accessories S.] ^ Swedish mopeds
- - - - - - - - - - - - -
 
  [Casal - Importör Sv. Cykelfabriken, Lomma.] [Testi Motor - Milano - Italy.] 
 
 1956 - Annons ur Året Runt Nr.26  ● Tjäna stora pengar..... (SACHS mopeder-Standard). 
 
 

Tjäna stora pengar - 

sälj Sachsmopeder

 

Bli återförsäljare för våra mopeder med Sachs 2-växlade motor. Kickstart. Inbyggd hastighetsmätare och el. signal. Pris kr 875: -. 

 

Vi leverera demonstrations- moped för kr 675:-. 

NI TJÄNAR kr 200:-. 

SVENSKA CYKELFABRIKEN MALMÖ

 

Svenska Cykelfabriken (Swedish Bicycle factory) founder Jan Beirup moved from only bicycle production to also sell mopeds, this was at the "moped-boom" in the early fifty's. 

Svenska Cykelfabriken never built mopeds of their own.

Svenska Cykelfabriken was also one of Sweden's largest moped spare part supplier, mostly on "post order".

Se catalog cover at STANDARD 1965.

 

  
15    
 modeller 1965 och kondesatorer och lameller från MOPEDÄGARNAS INKÖPSCENTRAL - BOX 19, Malmö.
 
                                 
 

 

Standard M 642 Telstar Bj.65

Motor: Sachs

 

 

Standard M 643 Weekend Cross Bj.65

Motor: Sachs

 

 

 

Standard Weekend Cross 50

Motor: Sachs

 

 
              
 

 

Standard Italia 65

Motor: Sachs

 

 

Standard Sport Bj.65

Motor: Sachsonette Saxomatic

 

   
 
 

Moped-

ägarnas

Inköpscentral

Box 19

MALMÖ.

 

Kondensatorer

Lameller

 

Spara stora pengar

Direkt från Svenska Cykelfabriken kan Du även köpa

CYKLAR i alla storlekar och modeller, TÄLT och CAMPING

GREJOR.

RESERVDELAR och TILLBEHÖR samt GO-KARTS och MOTORER till NETTOPRISER!

        Svenska Cykelfabriken Malmö

 

 

 

Svenska Cykelfabriken Malmö.

● Kondensatorer

● Lameller

 

     
 
20    
 1966-67
 
         
 

 

Standard

Italia mopedscooter Bj.66

Motor: Sachs

 

 

Standard

Italia mopedscooter Bj.67

Motor: Sachs

 

   
 
                                
 

 

Standard Super TT Bj.66

Motor: Sachs

 

 

Standard Western Trail Bj.67

Motor: Sachs

 

 

 

Skrea Motell, E 6:an. 

GULF

 

 
25    
 1966-67
 
         
 

 

Standard Italjet Bj.66

Motor: Sachs

 

 

 

 

 
                       
 

 

Standard Telstar TT  Bj.66

Motor: Sachs

 

 

Standard Telstar TT  Bj.66

Motor: Sachs

 

 

 

Standard Telstar Super TT Bj.67

Motor: Sachs

 

 
30    
 1966-67
 
                   
 

 

Standard

Weekend Cross Super America Bj.66

Motor: Sachs

 

     
 
                 
 

 

Standard

American Weekend Cross Bj.66

Motor: Sachs

 

 

Standard

American Weekend Cross  Bj.67

Motor: Sachs

 

   
 
 
 Sachs
 Vad betyder emblemet ?!
 

 

 

BRANSCHENS DRAKE! 

En drake i ett kugghjulhjul? Just det. 

Vi har kallats "Branschens Drake" av konkurrenterna. Vi är det! Firman som satsar på det ingen annan satsar på 50 cc racing t. ex. Vi har fått äta upp det.

Men nu är 50 cc i alla fall en realitet Tävlingar finns både i TT, cross och trial. 

Svenska Cykelfabriken satsade rätt. På ungdomens mc-hobby. Nu strömmar orderna in till vår tävlings. avdelning. "Branschens Drake" kan också tydas så här.

Svenska Cykelfabriken är den Gula Faran för den konventionella tvåhjulsindustrin. På grund av våra låga priser. Som beror på  låga omkostnader Inga direktörer! Bara folk som jobbar. Som arbetar för att Du skall få nyheter till låga priser. 

Detta är "Branschens Drake". 

 
 
 SACHS

Svenska Cykelfabriken i Malmö är först även när det gäller 

4-växlade mopeder. Genom att vi säljer våra mopeder även i inregistrerat utförande. d.v.s. vi katalogför alternativt moped 

eller lätt motorcykel, kan Du mycket lätt ombesiktiga Din moped den dag Du fyller 16 och kan ta mc-körkort. 

 
Motor: 4-växlad Sachs
 

Genom konvertering av motorn höjer Du då effekten från 1,0 till 5,5 eller ända upp till 7 hkr, vilket ger en alternativ toppfart 

av 85-110 km/ tim. OBS! Det är ingen idé att Du köper en konverteringssats  innan Du fyllt 16 och klarat körkortet. Den här cykeln går så fort med

5,5 hkr motor att Du åker fast redan första rundan Du gör runt kvarteret. Sedan kan Du åka trampcykel på fiskekort ände tills Du åker in i lumpen.

Inte roligt? Nej - kör därför lagligt, tag körkort.

Du är väl karl för tusan!