Svalan - Maskinaktiebolaget John Eriksson, Falun.
 Aktiebolaget SVALAN Cykelfabrik - Falun. ^ back to Svalan Main.           
- - - - - - - - - - - - -

[53-55] Svalette JB, Express, Zündapp. [54-55] Scooter, MC. [56] K5, K 6, Express K 7. [57] 7 K, 8 K, K 12 Transport. 

[58-59] 17-8 K. [61-63] 19 K, 19-2. [66-68] Sachs (MCB).

 

   [Register of  Monark, MCB made mopeds.] 
[Back/To NV & Crescent o. MCB.] 
N2       
               
 

 

Mopedtest i motortidningen

MOTOR 24/66

 

 

Tänk runt hörnet....

● Motor 45/66

 

   
 
N4      
              
 

 

Besök hos Peter på Rösebäcken.

● Svalan moped Bj.67

 

 

Svalan moped Bj.68

Motor: Sachs

 

   
 
M2a  1966  
 1966   Mopedtest i motortidningen MOTOR nr.24    ● [Guide: MOTOR Mopedtest.] 
 

 

Motorn som är av typ Sachs, är mycket lättstartad.

 

 

Mopeden har handväxel med två växlingslägen.

 

 

Svalan har ett bra kedjeskydd, som dessutom är lätt att ta bort om så skulle behövas.

 
M2b    [Back/to MOTOR covers.]  

   Large

 

Svalan är en »sund» moped från Cykelfabriken Svalan i Falun. Den är en vidareutveckling av grundidéerna för mopeden, dock inte extrem. Motorn kommer från den gamla välkända Fichtel & Sachs-fabriken i Schweinfurt - en av världens största och äldsta småmotortillverkare.

 

Motorn går mjukt och jämnt över hela registret. Den är också mycket lättstartad. 

Fjädringen är följsam om inte alltför mjuk, men den klarar sig bra i terräng. 

Accelerationen är god - över 100 meter från stillastående på 13 sekunder. 

Växellådan med dess växellägen är väl valda med vettiga styrkeförhållanden. Mopeden har handväxel. Segdragningsförmågan är extrem, dvs. man behöver sällan växla. Ettan ligger uppåt, tvåan nedåt och friläge mellan dessa. 

Bromsarna av fullnavstyp är bra. Den låga vikten bidrar även till den goda bromsförmågan. 

Körställningen är hög och säker, vilket ger en mycket god balans i kurvorna. Såväl styrets som  sadelns höjd går att anpassa till föraren. De stora hjulen ger bra framkomlighet på våra svenska skogsvägar. Mopeden är lika lätthanterlig som en cykel. 

Utförandet är enkelt och bra.

Mopeden har en stabil rörram, som utan överflöd har de nödvändiga komponenterna: hjul, styre och sadel samt en bra motor med tillbehör. Man har ännu inte. gjort det nu sil vanliga felet att sänka kvaliteten. Alla delar är lättåtkomliga, men fler och bättre verktyg behövs. Dock borde, särskilt kopplingshandtaget haft plastöverdrag, eftersom aluminiumet alltid »färgar» av sig. 

 

Den "mognes" syn 

En allround-moped passande så-, väl gammal som ung. Enkel men ändå gedigen - ingen lyxutrustning. En vidareutveckling av mopedens grundbegrepp. Genom sina stora hjul tar mopeden sig säkert fram på sommarvägar med lösgrus och gropar. Den är lättkörd med goda bromsar. Den goda bromsförmågan beror bl a på mopedens låga vikt. 

 

SLUTINTRYCK 

Vi ger plus för: 1. Lätt och behändig. 2. Brett och bra styre. 3. Höj- och sänkbar sadel och styre. 

 

Vi ger minus för: 1. Väg- och hastighetsmätare saknas som standard. 2. Litet tanklock. 3. Dålig signal. 

 
 

 

 

TEKNISKA DATA: Motor: Typ: Sachs-50. Volym: 48 cc, Diameter: 38 mm. Slaglängd: 42 mm.

                                 Kompression: 6:1 - 0,90 hk/35 000 vpm. Buller: ca 70 dB (A).

Förgasare: Bing 8,5 mm.

Utväxling: (i växellåda) I - 10,8: 1., 11 - 6,86:1, Total: 19:1. Bakkrans: 36 kugg.  Kedjedim: 1/2"x3/16".

Ram: öppen rörram med fribärande motormontage. 

Fjädring: Framgaffel: Bottenlänk med gummielement. Bakhjulsgaffel: Swinggaffel med teleskopdämpare. 

Fjäderväg: Fram: 25 mm. Bak: 60 mm. Bromsar: Ø 90 mm - fullnavstyp. Bromsbandsarea: 36+36=72 cm2. 

Däck: 23"x.2,25".

Tankvolym: 6 l. 

El-utrustning: SP-märkt (SEN 310702). Generator: Bosch 15-i3+5 W. Strålkastare: Hella 0 100 mm. Baklykta: SP: G 171. 

Dim: Längd: 179 cm. Bredd: 68 cm. Hjulbas: 116 cm. Sadelhöjd: (ofjädrad) 84 cm - justerbar i höjd. 

Frigångshöjd: (ofjädrad) 14 cm - vid avgasröret. 

Vikt: 50 kg. 

Vägmätare: Saknas som standard.

Stöldlås: Finnes som standard. 

 

TEKNISKA PRESTANDA

Acceleration: över 100 m från stillastående: 12+14 delat med 2 =13 sek. 

Testförbrukning: 0,25 1/mil.

Backtagning: 20 % - 40 m från stillastående: I - 10 sek, II -, 1+11 - 12 sek.

Bromssträcka: 5,5 m (båda bromsar).

 

Rek. pris på gatan i hela Sverige 1.155: - inkl oms

 
 
M4a    
 1966   Tänk runt hörnet...... Motor 45/66 [Back to Högertrafik.] ● [Back/to MOTOR covers.] 
 

 

 

 

 

 

... övergångsställe utan trafik-

signaler. En lastbil har stannat. En

mamma skyndar över med sitt

barn vid handen. Bilen skymmer

sikten för henne. Hon ser inte

runt hörnet - ser inte vad som

händer i det vita fältet. Kommer

hon att se sig för?

 

 

Tänk

runt hörnet!

 

 

 

 

.. i det vita fältet kommer den

här mopedisten. Enligt trafikreg-

lerna är han skyldig att sakta far-

ten så att han kan stanna vid över-

gångsstället, när bilen har gjort

det.

 

Kommer han att stanna? Kan

han reglerna? Sitter han kanske i

andra tankar?

 

I trafiken måste båda parter alltid vara beredda, alltid

uppmärksamma - alltid tänka runt hörnet. Det vi inte

kan se med våra ögon, måste vi se med vår fantasi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HTK informerar

Den 3 september 1967 går vi över till högertrafik.

HTK, högertrafikkommissionen, har gjort en stor

undersökning om svenska folkets trafikkunskaper.

Den visar, att det finns en hel del luckor i vetandet.

t ex om högersvängar och omkörningar. För att vi ska

få trygg högertrafik är det viktigt att alla trafikanter

redan nu bättrar på sina kunskaper om trafikregler och

vägmärken och ökar sin förståelse för andra trafikanter.

 

 

 
 
M6a    
 1967  En Svalan moped på Rösebäcken, Väse. 2000-04-23
 

 

Peter i Rösebäcken med en Svalan 67:a,                            t.h. en MCB, Städmoped 1199, Sopmoped. 

 

Med

flyger

Du över

stock å sten !

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi besöker

Peter i Rösebäcken! 

 

 

Nya - beg. delar 

TILL 

● Moped

● MC

● Motorsågar

● Gräsklippare

● m.m.

 

 

● Köper

● Säljer

● Reparerar

 

ALLT i KLIPPO - delar!

 

 
 
M7a    
 1968   Svalan moped med SACHS motor.