Moto DEMM - Italia.
 Sport-Unfficato - NL Demm Bj.59 to Sweden.   ^ back to Demm main.
- - - - - - - - - - - - -

[1959] Ulrik Sjöberg's Sport-Unfficato. [1959] Tourisme de Luxe, Sport-Unfficato, Sport-Speciaal.

 

 DEMM Import voor Nederland. n.v. "MOTIM", Postbus 5, Maassluis - Telepoon 01899-2452 [Back/to Nederland.] 
 
 
 
 
 
 
 
 Historien om hur en Demm Sport-Unfficato hamnade i Ulrik Sjöberg's ägo.
 
 
    
 NL Demm  Bj.59 in Sweden.                  Sport-Unfficato DEMM 4-tact motor  Bj.59
 
 
 Ulrik berättar...  
 
 Friday, January 04, 2008.
 

Jo, jag bläddrade i en Holländsk Mopedtidning " Bromfiets" och där var ett reportage om DEMM, det var ett gammalt nr från 2001.

Av en slump gick jag in på Ebay och där var det en likadan som i tidningen: Förvåningen blev stor.

Började bjuda och efter ca en vecka så vann jag auktionen då kom jag på att det kunde vara trevligt med en lång weekend i Amsterdam...

Jag sålde in idén till min flickvän om hur härligt o vackert det var i Holland i augusti.. Det var bara en liten detalj: -Jag kommer att behöva köra ett litet ärende på lördagen sa jag...

- Jaha, hur länge är du borta? 4-5 timmar ca... Ok, du kör på morgonen så kanske du är tillbaka till lunch? - Javisst min duva.... 

Färden till avhämtningsstället 20 mil söder om Amsterdam påbörjades idiot tidigt vid 06.00 på lördags morgonen.

GPS är ovärderligt i dessa situationer! Anlände till en sömnig by på landsbygden ca 08.30. Ringde på dörren på huset vid den rätta adressen. Hundskall, tystnad. Ringer på igen! Hundskall, tystnad.. Sedan hör jag steg som närmar sig inifrån. Den som öppnar är en tjej i 25-30 årsåldern iförd endast morgonrock. - Ja? Öhh, I am here regarding the old moped I bought on Ebay! ????

I dont know anything about any brommer.... Jag blev kall o varm, var det rätt adress? Fel stad?

Efter en stunds förklarande så säger hon: -Ja, ja det är min granne, han förvarar mopeden hos mig, nu kommer jag ihåg att han har sagt något om att det skulle komma någon... Kom in, vill du ha kaffe? Efter en stunds pratande om allt möjligt så ber jag att få se på moppen.

Det visar sig att grannen (säljaren) ligger och sover efter en bättre fest igår, där även tjejen på vars altan jag sitter på var med, och de verkar ha druckit ut den massiva mängden med flaskor som står kvar på bordet. Jag får frågan om jag vill ha en öl eller röka (jo det var inte bara tobak) medans jag väntar... Nej tack, jag kör... 

Slutligen kommer mannen ut från sitt hus, han stödjer sig på kryckor efter en olycka han varit med om.

Slutligen får jag se mitt köp, komplett men rätt risig. Det är bara att lasta och betala. Blir indragen på mera kaffe men jag måste till sist lämna sällskapet och hasta tillbaka till Hotellet i Amsterdam. Kör ner i det underjordiska garaget, tar hissen upp, äter lunch med min flickvän, går ut o shoppar på stan, fast jag tänker ju mest på moppen som vilar i bagaget på min 945:a. 

Väl hemkommen till Skåneland börjar en försiktig uppväckning till "patinerat bruksskick" med nya däck, sotning, nya wires osv. Skulle inte tveka i dra ner igen om det skulle dyka upp något spännande. Jag har förstått att dessa modeller på mopeder är relativt ovanliga och jag har ännu inte sett mer än denna säljas på Ebay, lustigt att den skulle hamna hos mig! 

 

 

 
 
 
 Swedish Ulrik Sjöberg saw this moped on Ebay NL, bought it! Went to Holland and brought it home to Sweden.
 
 

Italiensk DEMM Dick Dick 50 Bj.59. 

Går som ett skållat troll, köpt i Holland, finns nu i Skåne.

Cylindern är en exakt kopia av NSU Quickly fast med den skillnaden att den är av gjutjärn istället för aluminium. 

Rullar på ovanliga 24x2 däck. 

Motor: Demm 3-geir - hand.

 

 

 

 
 
 
 
 

Model SPORT-Unfficato, in rood-wit, met 2-takt 3 versn. motor . f 695,-

Model SPORT-Unificato, in roodwit, met 4-takt, 3 versn. kopklep-motor . f 795,-

Model TOUR-Unificato, in blauw-crême en dubbelwiegframe met ingebouwde olie-peilmeter, met 4 takt 3 versn. kopklep motor 

. f 795; 

Model GRANDPRIX, met volledige stroomlijn-omhulling, in roadwit of in blauw-crême, met 2-takt, 3 versn. motor 

. f 795,-

Idem met 4-takt, 3 versn. kopklep motor . f 895,-