NORSJÖ MEK. VERKSTADS AB, Forshaga.
 Partner Invalidmoped från NORSJÖ Mek-Verkstad AB, Forshaga. ^ back to Partner main. 
- - - - - - - - - - - - -
 NMV - Forshaga.:[57-66] Partner, HVA motor./ [58] Partner, Sachs motor./ [67-80] Partner, Sachs./ [Partner.] Nyare.
 Partner i Norge, Sverige 1967-80.  
 
N1   
         
 

 

Norsjö Partner 1967

Motor: Saxonette automatic.

Typ SACHS 50 AM.

 

Norsjö Partner 1970

Motor: Sachs 50/1,5 hk automat

 

   
 
N2   
             
 

 

Dejans Partner's in Söderhamn.

Vilka trafikregler gäller för Partner?

 

 

Arvid Skagets Partner 1976 (Norge)

Motor: Sachs

 

 

Partner at Ekeberg mod.1980

Motor: Saxonette automatic.

 

 
 
M1a    
 1967   PARTNER Invalidmoped.  
 

Drivning: Saxonette automatic. Typ SACHS 50 AM. 

 

Växellåda: 2-stegs automat, Oljemängd: 250 ccm. 

 

Oljetyp: SHELL Donax T 6,  MOBIL-Fluid 200, 

BP Automatic Transmission Fluid,  ESSO ATF 55

or CASTROL TQ. 

 

Tändstift: Bosch W 225 T 1. 

 

Förgasare: Bing 1/12/155   -   12 mm Ø. 

 

Svänghjulsmagnet: Bosch IM/URB 1/116/17 L 26 (1/1). 

 

Hjul: 23 x 2.25"

 

Norsjö Mek. Verkstads AB, Forshaga.

 
M1b    
 1970   Partner (Sachs motor) stadig och säker trehjulig moped för äldre och rörelsehindrade   
 
 

Partner i närbild 

Partner är en trehjulig moped, skattefri och körkortsfri. De tre hjulen gör den körsäker och stabil - väl passande för äldre och personer med olika rörelsehinder. Grundkonstruktionen har utformats så att utförandet lätt kan varieras efter enskilda behov och önskemål. 

Som standard levereras Partner med motorn på vänster sida och fotbroms för höger fot. Gas och handbroms i höger handtag. Detta kan lätt ändras efter behov. Fotbromsen kan även ändras till bromsspak bredvid förarstolen, så att all manövrering kan ske med händerna. 

 

Partner är lätt och behaglig att köra. Föraren sitter bekvämt och kommer enkelt åt olika manöverorgan. Stolen är ställbar fram och tillbaka. Sittdynan och ryggen är klädd med polyestergummi överklätt med galon. Partner är utrustad med Sachs automatmotor. Växel- och kopplingsmomenten bortfaller, vilket ytterligare förenklar körningen. Motorn är standard försedd med snörstart. Kan även levereras med el.start. 

Genom sin bensinsnålhet (ca 3 dl per mil) är Partner billig i drift.

 

Generellt

Gummifjädring på alla hjulen ger stötfri och bekväm körning. Bromsar på alla hjulen. Handbroms på styret för framhjulet och fotbroms för bakhjulen.

Tekniska data

Typ: NMV Partner P-100

Längd: 198 cm  Bredd: 99 cm  Vikt: 65 kg

Topphastighet: 30 km/tim.

Bensintank: 5 liter  Bränsle: 4 % oljeblandning

Hjul: 20 x 2 1/2"

Bromsar: Leleu, diameter 104 mm, bandbredd 20 mm

Motor: Sachs 50/1,5 hk automat

 

 
   
 
 

Motor - Sachsmotor, 50 cm3, 1,5 hk med automatväxel. Levereras standard med snörstart, men kan också levereras med elektrisk start. 

Kraftiga hjul 20" x 2 1/2". Förzinkade stålfälgar. Kedjeskydd.

Stor kraftig paketkorg med god plats för varor.

 
 
 
 

Vindskydd av plexiglas ger gott skydd mot regn och vind.

Ställbar stol (framåt och bakåt). Stolen kan levereras med fällbara armstöd.

Glöm inte att ta på dig hjälmen vid körning.

 

Tillbehör: Pakethållare - Vindskydd - Armstöd - Blinkers - Skyddskapell - Backspegel - Käpphållare

Statsbidrag Statsbidrag kan erhållas enligt gällande normer. Bidraget beviljas av därtill behörig läkare.

 

NORSJÖ MEKANISKA VERKSTADS AB     667 00 FORSHAGA, TELEFON: 054-706 20 

 
M2a    
 Partners i Söderhamn.    
 I Söderhamn rullar dessa PARTNERs - Kärt "barn" har (många) namn, HAKKE (röda) här! Läs nedan varför....
 
 
 

Dejan i Söderhamn berättar hur hans familj "blev med moped", och på den vägen är det.

Nyfiken på vad slags trafikregler som gäller invalidmopeder?  Dejan informerar:

"Sommaren 2009 beviljade familjen mej, en 4-barnsfar, en moped. Jag fick själv välja vilken, att den skulle ha tre hjul var klart från början. Men vilket märke eller modell var mer höljt i dunkel. Lite efterforskningar pekade mot Norsjö. Med hjälp av Gävleborgs lokalradions söktjänst och radioprogram "Sök och finn" fick jag några få napp. Mest lovande var en gul Shopper utanför Ockelbo som ställts undan under föregående höst. Den skulle vara fullt fungerande och i gott skick. Per telefon gjordes upp om plats, tid och pris. Väl framme, med fru och barn i bilen och en släpvagn efter, visade det sej att den fullt fungerande Norsjö Shoppern inte ville starta. 

Startkablar, startgas och språngmarsch hjälpte inte. Inte heller rengörning av tändstift och bensinbyte.

Säljaren och vi köpare blev allt mer tveksamma till hela affären. Men en 50%-ig rabatt avgjorde saken. Den gula lastades på släpvagnen. Men i mitt sinne gnagde vetskapen att det fanns en risig röd Partner till salu någonstans längs vägen hem. En moppe som skulle vara hastigt upprustad till i nästan felfritt fungerande skick. Ägaren hade varnat att: "Den ser RISIG ut. Jag har inte varit noga. Det ska du veta." 

 

Medan vi körde ringde jag upp ägaren av den röda och gjorde upp om träff. I korsningen där är den mer allmänna vägen övergick i grusväg väntade ägaren på den röda. När vi kom fräste han iväg så gruset sprutade. Vi fick köra som biltjuvar för att hänga på. Väl framme hände några saker samtidigt: 1 Jag trodde att lådan baktill på moppen var original. Den satt som en smäck och gick fullständigt i still med övriga plåtarbeten. Frugan protesterade och..

2 öppnade locket och läste högt ur anvisningen hur man fäster sopsäcken i tunnan. Lådan är en fd soptunna!

3 Min yngste son började blixtra med ögonen när han provsatt den röda Partnern. 

4 Ägaren till den röda började blixtra med ögonen när han såg den gula Shoppern. Han pekade med tummen mot släpvagnen och sa: "Det är sån jag vill ha egentligen." Jag tittade lite på yngste grabben och svarade: "Får jag lite emellan så må det vara hänt. Vi byter." Han nämnde en summa och jag sa "Topp!". Sen lastade vi av den gula och på med den röda.

På vägen bestämde vi att moppen skulle heta "Hakke". Dels för att den hacka igång så fint, hade en Hacke Hackspett-dekal på lådan och hittades nära en vägkrog med namn: "HAKKE". Loggan är en rödhårig viking.

Nästan hemma upptäckte vi att sätet blåst av. Tänk på det när ni transporterar en Partner!

En genomgång av moppen visade på att följande måste bytas: Styre - Styrstam - Alla reflexer - Backspegel - Ljuddämpare - Däck - Slangar - Fälgband - Filter  - Olja - Handtagsgummi

Provkörning visade att moppen gick i 39 knyck men var svag i starten. Så vi bytte även kedja och bakdrev. Med maxfart 33 km/h blev moppen starkare och laglig.

 

Detta blev en dyr affär. Inte för att delarna var dyra men för att jag visste att grabben exproprierade Hakke helt enkelt. Men jag fick låna den. Vilken hoj! Vilka reaktioner. Folk heja och hojta där man for fram. Frågorna haglade när man stod stilla. Den här moppen visade sej vara kontaktskapande. Särskilt en gång var det riktigt tydligt.

Jag hade blivit kommenderad av frugan att leverera honung till en pizzeria i stan. Partnern var det självklara transportmedlet. Sista biten körde jag på trottoaren/cykel/gångvägen. En av de finfina grejorna med en Partner är att den klassas som cykel när det gäller gång- och cykelvägar. Eftersom trafikmärket för gång- och cykelväg är en rund blå skylt är det ett "påbudsmärke". Man inte bara får köra på gång- och cykelväg, man SKA köra där. Passar finfint både här och där. Många parker, naturskyddsområden och gågator avstängda för motortrafik har en blå rund skylt i anslutning till befintliga stigar och vägar. Tänk på det: Man SKA köra där.

 

Alltnog. När jag närmade mej pizzerians uteservering ser jag hur en karl ställer sej upp och tittar oavvänt åt mitt håll. Han såg ut som arketypen för en av de västprydda MC-kubbar jag inte vill nämna. Hästsvans, skägg, silversmycken, svart t-shirt med logga och en viss rondör. Skulle kunnat vara äldre bror åt en viss tidigare MC-clubs president i Malmö. Karln gick fram till min nu stillastående moppe och tittar. Länge. Jag frågade: "Vill du provstarta?"

Han svarade: "Faur jaug deijt?" på en sydsvensk dialekt. Han startade tre gånger. Efter lite frågor och svar skrockade karln alltmer och tyckte att det fiffigt med en "sopetonna" på en "trajk". Han nämnde även att Harley-Davidson hade en servicemodell med samma concept. Ett på det hela taget trevligt möte alltså. Bilderna (nedan) visar Hakke innan den fått nya delar. Och innan den fick en blå kamrat: Bakke (bild ovan). Men det är en annan historia.

Dejan

 
 
 
 
M2b  Partner  
 1976   Norsjø Partner in Norway.  [Norsjö Partner in Norway: 1957, 1976-80.] [Back/to Norway.]
 

 Ikke helt original... säger eier Arvid Skaget (Norge). En ekstra motor for å få litt hjelp i bakkene...

 Bilder fra veteran løp sommeren 2009. I bakgrunnen broderens pakkesel.

 

         

       

 

 
M2c    
 1980  Partner at Ekeberg, elstart. Foto: Oslo 2001-05-05