|
||||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||||
+ Sammanställning av de marknaden förekommande mopederna. | ||||||
Large | ||||||
|
||||||
Mopedfabrikerna satsar allt mer på lyxen och flärden. Krom- och utstyrseldetaljer lockar alltjämt många köpare. Vilket slår igenom i priserna - det blir dyrare. Men det finns billiga modeller också. Enkla konstruktioner där t o m pedalerna finns kvar. Vilka nyheter bjuder oss 1967 års mopeder? Praktiskt taget inga. I varje fall inga stora nyheter. Inga revolutionerande nykonstruktioner och inga nya märken. Naturligtvis har det skett ändringar, men de är små. Ibland blåses de kanske upp som stora nyheter. De flesta har valt att satsa på flärden. Eftersom mopedtillverkarna är bundna av lagar och förordningar när det gäller motorstyrka och toppfart kan dessa argument inte användas när en ny modell presenteras.
|
||||||
|
||||||
tab | ||||||||
Som en liten racer-MC Något kan faktiskt fortfarande göras åt bromsarna, men överlag kan man säga att bromsförmågan räcker till för fordonens begränsade fartresurser. Återstår då att ändra på formgivning och färgkombinationer. De flesta fabrikanter håller sig med åtminstone ett par modeller. En sportigare och en mera bruksbetonad. Ibland har det räckt med att dra upp avgasröret på mopeden för att kunna sätta ordet SPORT i reklamen. Andra fabrikanter bygger om standardmodellen så att den på minner om en liten racermotorcykel. Tyvärr lockar ibland mopedens utseende ungdomar att fila litet på in suget för att få den fina cykeln att leva upp till vad den ser ut för. Men sånt är nu en gång för alla förbjudet. |
||||||||
|
||||||||
Bruksmopeden dominerar. Det mesta återfinns emellertid kategorin "bruksmopeder". Även här bestämmer flärden rangordningen. En kromad tank eller stänkskärm får mopeden att heta SPECIAL och ökar priset i motsvarande grad. Dit hör också mopedskotrarna - de mest praktiska tvåhjulingar som får framföras utan körkort. De har välförtjänt blivit populära som shoppingfordon för husmödrar som har någon kilometer till affären. Tyvärr finns det bara fyra modeller av detta fordon på den svenska marknaden och priset ligger åtskilliga hundralappar över standard modellens av samma märke.
|
||||||||
|
||||||||
Pedalerna kommer åter Ett uppfriskande drag bland allt krom och glitter är de "gammaldags" mopederna med pedaler som har börjat komma tillbaka, fastän i liten skala. De är enkla och funktionella och ser ut som mopeder, dvs. cyklar med hjälpmotor. Eftersom konstruktionen är mycket enkel, kan man hoppas på att de är lika slitstarka som sina föregångare från femtiotalet. Visserligen är dagens mopeder så växlade att pedalerna inte behövs. Men medelfarten blir ofta kraftigt lidande om man ständigt måste växla ner i motlut. Med ett par trampor kan man hålla farten uppe även i backigt väglag samtidigt som man får lite välbehövlig motion.
|
||||||||
|
||||||||
Billigast och dyrast För en blivande mopedköpare finns det ett femtiotal modeller att välja mellan. Priserna varierar från 550 kronor till 1 900 kr. Den billigaste mopeden är Biva-Jet eller Komar som av Bilvaruhuset i Stockholm säljs i paket. Köparen får här sköta om leveranstrimningen själv. Dyrast är Kreidler Florett. I vår sammanställning av de marknaden förekommande mopederna har kanske något lokalt sålt uddamärke fallit bort. Men huvudparten av den svenska mopedstammen är representerad
|