Kalmar Läns kalops: Artiklar, tänstift, hjälmar, vulkset, tester....
 BORTTAGEN
 
 MOTOR 18/1966                 
S MOPEDTEST: Zündapp Sport 50

 

Zündapp-Sport-50 är en modell som "finner sig väl tillrätta" i alla väglag, både på landsväg och i terrängkörning. Den höga körställningen, som väl närmast kan betecknas som TT-betonad, ger god balans. Reglage och handtag är väl placerade.
Fjädringen är följsam och relativt mjuk, tyvärr med tendens till genomslag bak. Vi kan i detta sammanhang nämna, att den mcbetonade tyska original upplagan har starkare fjädrar eftersom den är avsedd för också passagerare, något som ju inte är tillåtet i Sverige. 

Accelerationen är god 100 meter från stillastående på 

14 sekunder - och styrkan på ettans växel är värd ett extra plus. Den 

kommer väl till pass i branta backar där motorn utan svårighet drar också på lågvarv. 

Motorn kräver choke vid kallstart. Detta var i vilket fall nödvändigt under testperioden som dock sammanföll med den "nya vinterperioden" med temperaturer kring fem minusgrader. 

Utförandet är av hög kvalitet och samma sak gäller tillbehören. Zündapp-Sport-50 har fullbromsnav av lättmetall, helkapslad bakkedja (- litet slitage), smörjkoppförsedda virar och en rikhaltig verktygsutrustning. 

Fotbromsen är lätt justerbar. 

De kontinentala fullbromsnaven i lättmetall innehåller stora bromsareor.

Den »mognes» syn 

Zündapp har mycket bra körställning. Motorn är stryktålig och har jämn gång. Man har mopeden väl i sin hand precis som en riktig mc. Kvaliteten är ar hög klass med vettigt tänkta och utförda detaljer. 

 

 

SLUTINTRYCK 

Vi ser plus för:

1) Kvalitet

2) Goda vägegenskaper

3) Bra bromsar

Vi ger minus för:

1) Stor tyngd

2) Svår att ställa upp från höger sida

3) Svåröppnad verktygslåda

 

 

TEKNISKA PRESTANDA

Acceleration: över 100 m från stillastående:

13+15
2
 = 14 sek

Testbränsleförbrukn: 0,25 1,% mil.

Backtagning: 20 % - 40 m: 10 sek (I:an) fr stillast.

Bromssträcka (fram- och bakbr): 6,5 m.

 

TEKNISKA DATA

Motor. Typ Zündapp 267. Volym: 50 cc. Diameter: 38,9 mm.

Slaglängd: 41,7 mm. Kompression: 7,2:1. 

Effekt: 1,0 HK/3 500 vpm.

Buller: < 75 Decibell (A-filter).

Förgasare: Bing. 

Pris på gatan hela Sverige . . . . 1 760:-

Utväxling (i växellåda) I-10,7:1, II - 6,4:1, III - 4,2:1, Total: 16,3:1, Bakkrans: 43 kugg. 

Kedjedim: (bakre drivkedja) 1/2" x 3/ 16". 

Ram: Fribärande centralram (pressad plåt). 

Fjädring: Framgaffel: Teleskopgaffel. Bakhjulsfj: Swinggaffel. 

Fjäderväg: Fram: 70 mm. Bak: 50 mm. 

Däck: 21 x 2,75". 

Bromar: Fullnav Ø 120 mm. Bromsarea: 115 cm2 

Tankvolym: (TT-tank) 13 l.

El-utrustning: SP-märkt (SEN 310702) - 17 W generator.

Dim: Längd = 190 cm. Bredd 60 cm. Sadelhöjd (ofjädrad) = 83 cm. Frigångshöjd (ofjädrad) 22 cm.

Vikt: 74 kg.

Vägmätare: Med 100 m gradering.

  TOPP