FAHRE SICHER!
 Conrad BRÜSSELBACH Allright und Cito  Fahrradfabrik KÖLN LINDENTHAL. ^ back to Deutsche mopeds reg.
- - - - - - - - -
 CITO - ALLRIGHT - TIGER C. Brüsselbach, Motorradgabel- und Fahrradwerke Köln - Efferen.
     

C. Brüsselbach, Motorradgabel- und

Fahrradwerke, Köln-Effern.

 Conrad Brüsselbach Allright-Cito-Fahrradwerke Efferen-Köln.
 1956 Cito HS1 (N1J) S (J) 23 · ER S T 2 · 616
 1956 Cito HS2 (N2J) S (J) 23 · ER S - 2 · 586
 1957 Standard S/J · · ER S - 2/3 · 509
 1957 Touren S/J · · ER S - 2/3 · 548
 1957 Luxus S/J · · PR S SF 2/3 · 648
 1957 Sport S/J · · DR S SF 2/3 · 678
 1957 Cito Sportmoped DM 56 S J · · BP S SF 2/3 · ·
 1958 Cito PM 56 L  S · · R S SF 3 · ·
 1958 Cito moped sold in Sweden by Gunnars Fabriker, Nässjö.  (Post - order - katalog.)
 1959 Brüsselbach EM 56 S S 23 · R KS - 2 · 550
 1959 Brüsselbach EM 56 T S 23 · R KS T 2/3 · 610
 1959 Brüsselbach PM 56 L  (EM 56 LS) S 23 · BP T LS 2/3 · 708
 1960 Original TIGER EM 56 S S · · R S - 2 · ·

 

Links here, this page down.

- ALLRIGHT Germany, Sweden.

- CITO Germany.

- RHEIN PERLE Sweden.

- TIGER Germany, Sweden.

 

SWEDEN.

Allright Allright´s Svenska Kontor, Malmö.

Rhein Perle, Gunnars Fabriker, Nässjö.

Tiger Importör ?

 

 

 
 
 
               

 

Allright Mopeden (sold in Sweden).

 

 

   
 
     

 

- Cito FM 56 T Moped

- Allright Mokick (behind)  - 1956

 

 

 CITO - ALLRIGHT - TIGER

 C. Brüsselbach, Motorradgabel- und Fahrradwerke Köln - Efferen.

 

   
 
      

 

   Cito Sportmoped DM 56 S    Bj.57

 

 

Cito PM 56 L Bj.58

 

   
 
 
     Cito Sportmoped DM 56 S    Bj.57
 
 
     

 

Rhein Perle (Brüsselbach),

sold in Sweden.   Bj.58

 

 

 

 

   
 
 

 

Tiger sold in Sweden.

 

 

Original TIGER EM 56 S Bj.60

 

   
 
 
 
 1956  Allright.   [Back to Deutsche mopeds reg.]  [Back/To Swedish mopeds.] 
 

ALLRIGHT - MOPEDEN

elegant

ekonomisk

smidig

driftsäker

 

ALLRIGHT - På kontinenten ett begrepp för kvalitet, stil och tradition.

ALLRIGHT - redan mer än ett halvsekel ledande i formgivning och teknisk finess.

 

Tillverkare: ALLRIGHT - WERKE, Köln.

Generalagent för Skandinavien: ALLRIGHT´S SVENSKA KONTOR, Vikingagatan 11, Malmö, Telefon 505 33

 

 
 
 
 
 
                 
 
 
                                     
 
 
 1956   CITO FM 56 T Moped - ALLRIGHT Mokick - Paar Köln Efferen  
 
 
 
 
 
 1956   CITO - ALLRIGHT - TIGER C. Brüsselbach, Motorradgabel- und Fahrradwerke Köln - Efferen.  
 

BRÜSSELBACH CITO

Brüsselbach hat sein Moped mit größerem Tank und tieferen Schutzblechen versehen. Es wird jetzt auch mit Teleskop-Hinterradfederung der Marke Tiger geliefert. Der Motor hat sehr ordentliche Abdeckbleche und eine neue Auspuffanfage bekommen.

 

 

 
      
 Bild: Das Moped u. Kleinroller 1956 Nr. 3 - s.103.
 Modell (cito59) EN 56 T
 
 
 1957   Cito Sportmoped DM 56 S mit JLO Piano motor.  
 

Motor: Sachs or Jlo Piano

Getriebe und Antrieb: 2/3 gang

Rahmen: Dreieckrohrrahmen. Blankteile verchromt. Schwinggabel mit triebsatz vorn. 

Triebsatzschwinge / Federbeinen hinten.

Sattel: TT

Lackierung: Schwarz-rot.

Tankinhalt: Büffeltank 8,5 Ltr.

Hersteller: Cito-Werke, Köln.

 

 

 

 

 
                    
 
 
   1958 - Cito PM 56 L   
 

Motor: Sachs 47cc, 3 gear (handschaltung)

Hersteller: Conrad Brüsselbach,

Allright-Cito-Fahrradwerke

Efferen-Köln.

 

 
 
 
 1958   RHEIN-PERLE. A-B Gunnars FABRIKER NÄSSJÖ.    [Back/To Swedish mopeds.] [To GUNNARS in bicycle register.]
 
                       
 Katalog 40 - Våren och sommaren 1958 A-B Gunnars FABRIKER NÄSSJÖ.  Gunnar själv.
 

SUCCE FÖR VÅRA MOPEDER . . .

(A) Vår eleganta och välbyggda moped med den berömda Sachsmotorn rönte en sådan efterfrågan, att vi ibland hade svårt att få fram mopeder f tillräckligt snabb takt. 

Nu har mopeden ytterligare förbättrats - bl. a. med styrstångslås och förstärkta nav - men priset ligger alltjämt ett gott stycke under riktpriset. Beställ redan i dag vi räknar med stark efterfrågan under försommaren. 

 

 

Moped RHEIN-PERLE enl. nedanstående specifikation.

(RIKTPRIS 950:00). 

27 A 825 VÅRT NETTOPRIS pr styck 695:00

RAM: precisionsbyggd stålrörsram med extra förstärkt styrhuvud. Förstärkt hjulinfästning i bakgaffeln och bottenlänksfjädring i framgaffeln. Styrstångslås. 

MOTOR: Sachs -47, enscylindrig tvåtaktsmotor, luftkyld med motströmsspolning. Diam: 38 mm, slaglängd 42 mm, volym 47 kbcm effekt 0,8 hkr vid 4, 100 varv (Original 1, 5 hkr ). 

Bingförgasare med automatisk startinställning och oljenätfilter Svänghjulsmagnet Bosch 8 volt 17watt, 

Bosch tändstift 175 T1. Tvåskivig korklamellkoppling, växellåda med 2 hastigheter och frigång. Normal bränsleåtgång ca 0,12 liter/mil. Effektiv ljuddämpare ger tyst gång.

BRÄNSLETANK: 8, 5 liter varav 1 liter i reservtank. Kran med omkoppl. till reservtanken. Tättslutande lock.

BELYSNING: strålkastare med 8 volt 15 watt biluxlampa.

                  Hel- och halvljus. Bakljus med inbyggd reflex.

STYRE: bekväm sportmodell med Magura kopplings-växelhandtag till vänster och gashandtag-broms till höger.

BROMSAR: ytterst effektiva trumbromsar på båda hjulen. Fabrikat: Fichtel och Sachs.

HJUL: fälgar i kromstål och förstärkta ekrar. Ringar: 23"x2".

STÄNKSKÄRMAR: förlängd framskärm och väl tilltagen bredd ger effektivt smutsskydd.

UTRUSTNING: KICKSTART. Wittkopp mopedsadel för bekväm åkning, Parkeringsställ, pakethållare, låsbar verktygskassett med utrustning, pump och ELEKTRISKT signalhorn. 

Hastighetsmätaren med belysning och inbyggd i strålkastaren. Totallängd 178 cm, axelavstånd 113 cm, sadelhöjd 75 cm, vikt 33 kg. Elegant och hållbar lackering i grågrönt.

 
 
 
   1958 - Tiger Moped sold / driven in Sweden.  
 
               
 
 
 
    1960 - Original TIGER EM 56 S  
 
 
 
 
     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

Allright