|
||||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||||
Crescent barncyklar 1955-56. 1958. 1960. 1963-64. | ||||||
|
||||||
N1 | ||||||
|
||||||
N2 | ||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
Den cykel- och sporthandlare spekulerar säkerligen inte fel, som satsar på att ha en god sortering, sakkunnigt kan demonstrera varorna och som skyltar och reklamerar. Så säger ombudsman David Rönn i en ledare i "Cykel- och sporthandlaren" apropå nästa års försäljning. Inom Ramen vill ytterligare stryka under på detta och i denna artikel speciellt framhålla reklamen, som faktiskt är grunden för all försäljning. |
||||||
|
||||||
Lagret måste vara så komplett som möjligt, de nya modellerna skall stå i skylten, skyltmaterialet måste vara uppsatt och de nya katalogerna ligga framme. Vet ni att någon i grannskapet funderar på att köpa en ny cykel, moped, aktersnurra, gräsklippare, eller vad det nu kan vara av era varor, så sänd honom eller henne en katalog - eller, vilket är ännu bättre, ring upp och fråga om ni får demonstrera de nyheter ni har av den vara som intresserar spekulanten. För att ni verkligen skall ha nytta av Nymans reklam, fordras det att ni håller reda på vad Nymans gör. Ta därför noga del av alla meddelanden om en ny reklamkampanj. Då kan ni i förväg planera in de olika nyheterna i er skyltning och beställa reklammaterial och annonsmatriser i tid. Apropå annonsmatriser - hör ni till dem som tror att en egen annonsering inte har någon betydelse, när Nymans samtidigt annonserar med så stora annonser? Det kanske är förklarligt om ni tror så, men i själva verket är förhållandet tvärtom. Nymans stora riksannonsering väcker intresse för Crescent-produkterna. Men företaget kan inte av olika skäl i sina annonser tala om för allmänheten, i vilka affärer Crescent finns att köpa. Men ni kan själv passa på tillfället. Genom att i mycket nära samband med Nymans annonser tala om att just ni säljer de annonserade produkterna kan ni länka in allmänhetens intresse till just er affär. Det behöver visst inte vara några större annonser. Erfarenheten visar, att även mycket små detaljistannonser kan ge utomordentliga resultat. Huvudsaken är att de kommer vid rätt tillfälle. I det sammanhanget kan det vara skäl i att undersöka, vilka dagar ni har den största besöksfrekvensen. Har ni t. ex. inte ovanligt många kundbesök på lördagarna, då folk slutar tidigt och har tid att gå ut och titta i butikerna? I så fall skulle det också vara klokast att annonsera på fredagar eller lördagar i ortstidningen. Det är ingen konst att åstadkomma en säljande och trevlig skyltning med de många hjälpmedel ni får. Färgglada streamers att fästa på rutan, ramskyltar, vimplar, skyltställ, kataloger och andra trycksaker - allt kan användas, det är bara att välja det som passar bäst för er. Utnyttja materialet och se till att ni skyltar om ofta helst varje vecka. Kan ni komplettera Nymans material genom att anlita någon dekoratör, så är det desto bättre. Inne i lokalen kan ni naturligtvis också med fördel utnyttja skyltmaterialet. En glad affisch på väggen och ett trevligt skyltställ på disken piggar upp atmosfären. Men undvik överdrifter. Alltför många sådana saker uppställda inomhus kan lätt ge ett ovårdat och slarvigt intryck. Trycksaksreklamen kan ni också ha stor nytta av. Från Nymans får ni prospekt och kataloger. Vidarebefordra dem till kunderna. Visst kan det bli ganska många trycksaker att hålla reda på ibland. Men skaffa ett ställ att hänga på väggen eller ha på disken och där kunden lätt kan finna den trycksak han vill ta en närmare titt på. Det blir trivsammare både för kunden och för er själv än om broschyrerna skall ligga och skräpa lite här och var i lokalen. En salt är mycket viktig i detta sammanhang, och det är att se till, att de fasta kunderna får sådana trycksaker, som de kan vara intresserade av. I förra veckan frågade kanske en kund efter en nyhet, som ni då ännu inte hade fått hem. Men idag har ni fått leverans och nu har ni också fått en trycksak på den nya mopedmodellen eller vad det nu kan vara. Passa då på att skicka en broschyr till kunden och skriv samtidigt några rader om att nu har mopeden kommit hem. |
||||||
|
||||||
Lägg gärna med svarskort i alla brev där ni gör något erbjudande till kunderna och jämför hur många svarskort ni får vid olika tillfällen. Ställ er utanför skyltfönstret ibland och studera hur folk reagerar. Stannar de och tittar? Blir de stående en stund framför fönstret, gör de några särskilda kommentarer till sitt sällskap eller ägnar de skyltningen endast en hastig blick? Det är genom sådana åtgärder ni kan bedöma hur pass efftiv er skyltning är och därmed lära för framtiden. Den personliga reklamen är också utomordentligt viktig för er affär. Visst tar det bort en massa tid att vara med i sportklubben, turistföreningen och andra liknande sammanslutningar på er ort. Men det är väl använd tid, även om det går åt en söndag då och då till funktionärsjobb vid en idrottstävling eller några kvällar i månaden till sammanträden. Det är vid dessa tillfällen ni värvar vänner, inte bara till er själv utan också till er affär. Till slut blir det själv klart för klubbkamraterna att besöka just er affär när de skall köpa cykel och sportartiklar. |
||||||