Omdöme
och provkörning:
Nymans
har med sin egen nya specialkonstruerade moped försökt att lansera
ett nytt begrepp, "Autopeden". Det nya ordet skulle betyda
att cykelns och motorns konstruktion helt rättar sig efter varandra
och att cykeln är anpassad speciellt efter svenska lagar och
klimatförhållanden.
Samtidigt
har man iakttagit en viss försiktighet och medvetet undvikit att göra
Autopeden på något sätt extrem i konstruktionen - man vill inte
medverka till att den nya friheten skall ta slut på samma sätt som lättviktarepoken
på 30- talet.
Även
om Nymans varit moderata, så är det ändå ett par unga eldsjälar som
arbetat fram den svenska autopeden.
Konstruktör
till både motor och cykel är ingenjör Gösta Stillerud, och den sköna
formgivningen på motorkåpan svarar strömlinjetecknaren Björn
Karlström för.
Hur
är då den nya autopeden ? Mopedred har haft tillfälle att pröva åket
ett par gånger och som de främsta posterna på pluskontot står att den
är lättkörd och har en strålande backtagningsförmåga och att den i
stort sett är lätthanterlig som en cykel. Rullhandtaget för gasen
fungerar som pys i bottenläget och startas alltså med pys, eftersom
koppling saknas. En spak nere vid motorn kan användas om något fel
skulle uppstå. Likaledes finns en spak vid motorn för chokning.
Bromsarna är den typiskt svenska utrustningen med Torpedonav för
motorutförande och trumbroms fram.
Provturen
visade att motorn är lätt startad om man inte är för blyg med
gasreglaget. När man blir van vid motorn behöver pysen inte användas
mer än ett trampvarv. Med sina 31 cc hör inte motorn till de större
mopedmotorerna, men varför ska den vara större, när det ändå inte får
tas ut mer än 0,8 hk ? Man känner på motorvibrationerna vid lågvarv
att här finns det styrka i varje kolvslag.
Cykeln
känns mycket stadig på vägen, och man får en härlig skjuts framåt
med prima balans samtidigt. Motorljudet kunde kanske dämpas litet på
insugssidan, medan man istället skulle vilja ha lite mer oväsen ur det
diskreta signalhornet - det skulle föra Autopeden ännu närmare idealet.
Fabriken lovade 10% backtagningsförmåga, men det föreföll mopedred att
vara bättre än så - Nymans NV 5 autoped kan utan vidare inrangeras
bland de bästa backtagarna bland dagens mopeder.
|