Special mopeder - Special built mopeds.
 NV 5 Nymanbolagen AB, Uppsala. ^ back to picture reg. ● [Back/to Hilfsmotor main.]
- - - - - - - - - - - - -
 
 
 
 
                  
 

 

Teknik för Alla 5/53 (cover)

● Montering av karossen på

  Merceders 1700 S. Large

 

 

Teknik för Alla 5/53 provkör NV 5.

 

 

Autopedens konstruktör

Ingenjör Gösta Stillerud vid sitt verk.

 

 
 
 
 1953   TfA provkör Nymanbolagens NV 5 i nummer 5, sidan åtta.   [Back to: Ramber.] ● [NYMAN NV 5.] ● [Test guide.]
 

 

 

Autopedens konstruktör.

Ingenjör Gösta Stillerud vid sitt verk. Lägg märke till rockskyddet av plastöverdragen metalltråd över bakhjulet.

 

 

 

Omdöme och provkörning: 

Nymans har med sin egen nya specialkonstruerade moped försökt att lansera ett nytt begrepp, "Autopeden". Det nya ordet skulle betyda att cykelns och motorns konstruktion helt rättar sig efter varandra och att cykeln är anpassad speciellt efter svenska lagar och klimatförhållanden.

Samtidigt har man iakttagit en viss försiktighet och medvetet undvikit att göra Autopeden på något sätt extrem i konstruktionen - man vill inte medverka till att den nya friheten skall ta slut på samma sätt som lättviktarepoken på 30- talet.

 

Även om Nymans varit moderata, så är det ändå ett par unga eldsjälar som arbetat fram den svenska autopeden.

Konstruktör till både motor och cykel är ingenjör Gösta Stillerud, och den sköna formgivningen på motorkåpan svarar strömlinjetecknaren Björn Karlström för.

 

Hur är då den nya autopeden ? Mopedred har haft tillfälle att pröva åket ett par gånger och som de främsta posterna på pluskontot står att den är lättkörd och har en strålande backtagningsförmåga och att den i stort sett är lätthanterlig som en cykel. Rullhandtaget för gasen fungerar som pys i bottenläget och startas alltså med pys, eftersom koppling saknas. En spak nere vid motorn kan användas om något fel skulle uppstå. Likaledes finns en spak vid motorn för chokning. Bromsarna är den typiskt svenska utrustningen med Torpedonav för motorutförande och trumbroms fram.

 

Provturen visade att motorn är lätt startad om man inte är för blyg med gasreglaget. När man blir van vid motorn behöver pysen inte användas mer än ett trampvarv. Med sina 31 cc hör inte motorn till de större mopedmotorerna, men varför ska den vara större, när det ändå inte får tas ut mer än 0,8 hk ? Man känner på motorvibrationerna vid lågvarv att här finns det styrka i varje kolvslag.

 

Cykeln känns mycket stadig på vägen, och man får en härlig skjuts framåt med prima balans samtidigt. Motorljudet kunde kanske dämpas litet på insugssidan, medan man istället skulle vilja ha lite mer oväsen ur det diskreta signalhornet - det skulle föra Autopeden ännu närmare idealet.

 

Fabriken lovade 10% backtagningsförmåga, men det föreföll mopedred att vara bättre än så - Nymans NV 5 autoped kan utan vidare inrangeras bland de bästa backtagarna bland dagens mopeder. 

 

 

 
 

Motor: 31cc tvåtakt luftkyld, 0, 8hk vid 4000 varv/min. Cyl-diam 35mm, slaglängd 32mm. Stenholms svänghjulsmagnet med 6-8W belysning. Nymans

egen konstruktion och tillverkning. Motorns vikt utan tillbehör 4,7kg. Komplett väger mopeden 32kg.

Motorplacering: Mellan ramrören framför det tillbakdragna vevpartiet.

Drivsätt och växlar: Reduceringsväxel med kedjedrev hopbyggt med motorn. Kedjedrift på bakhjulet. Total utväxling 1:25,6.

Reglage: Gashandtag med rulle, kombinerat med pys. Ingen koppling.

Två spakar på motorn för choke och bortkoppling av motorn.

Utrustning: Under sadeln tank rymmande 2,2 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1:25. Reservtank då 0,3 liter återstår. Torpedo motornav. Elektriskt

batteridrivet signalhorn. Superballongdäck.

Pris: Komplett moped 795:-kr.