Separata motorer / Separate helpengines.
 CYMOTA ^ back to picture reg. ● [Back/to Hilfsmotor main.]  
- - - - - - - - - - - - -
 
 

● Cymota Motor Components Ltd at Leamington Road, Erdington, Birmingham, UK.

● Distribution for Great Britain: Blue Star Garages, Ltd; London.

● Generalagent för Skandinavien: LECAB Aktiebolag. Kyrkogatan 56, Göteborg.

 

 [Back/to UK mo-ped guide.] 

 

 
N1   C9   
                                  
 

 

Cymota Bj.53

 

 

 

Cymota motor fotograferad på Backmo veteranmarknad 2012-04-21

 

 

Spark plugs

Champion 1962

 

 
M1a     Hilfsmotoren.
 1953   Folder: Distribution for Great Britain: Blue Star Garages, Ltd; London.  
 

 

 

 

CYMOTA är enkel att köra

- vem som helst kan köra med Cymota! Ingen koppling, ingen växellåda

- endast en spak "acceleratorn", som sitter inom bekvämt räckhåll på styrstången. 

 

CYMOTA är slitstark och billig Engelsk teknik har namn om sig att hålla vad den lovar - och Cymota är inget undantag. 

Cymota är brittisk kvalitet helt igenom - från den minsta mutter. Cymota blir Er pålitliga vän - år ut och år in... 

 

Cymota är trafiksäker Motorn är en 45 c. c. tvåtaktsmotor och konstruerad för snabba manövrer. Med cykelns vanliga hand- eller fotbroms bromsar Ni in på ett ögon blick från hastigheter mellan 10-35km/tim. Motorn är skyddad av en strömlinjeformad huv av lättmetall. 

 

Cymota är lätt att montera - och den passar Er cykel! Cymota-försäljaren monterar den medan Ni väntar - eller om Ni så önskar kan Ni montera den själv- svårare är det inte. 

 

Cymota är billig i inköp. Cymota är driftsäker och den är bensinsnål. Tänk efter själv- 1liter räcker till 9 mils körning. 

Dessutom- Ni har 6 månaders garanti!

 

    

 
 

Distribution for Great Britain:

Blue Star Garages, Ltd; London.

 

Generalagent för Skandinavien:

LECAB Aktiebolag. Kyrkogatan 56, Göteborg.

 

 

 

Tag och studera Cymota hos närmaste återförsäljare- priset är överkommigt för envar!  Ni kör 9 mil på 1 liter.

 
 
The Sensation of the Nation
                                                                                                                                 gör Er cykel till motorcykel !   
 
 
 

 

Cymota med den strömlinjeformade huven avtagen.

"CYMOTA" är avsedd att monteras på framhjulet på vilken cykel som helst. 

Motorn är en 45 cc 2-takts-motor med ett lopp av 38 mm. och en slaglängd av 40 mm. 

Motorn är monterad på en bakplåt, vilken fästes vid styrstångens stam och framgaffel medelst 3 fästen.

Drivhjulet är en karborundumrulle, rullande på framhjulet. 

I ett gjutgodsstycke rymmes motor med generator, och drivrullen är monterad i mellanrummet mellan dessa två apparater. 

Motoraxeln löper på kullager; bussningarna i vevstakslagren av fosforbrons; huvudaxeln smidd i ett stycke. En legerad kanna med 2 kannringar användes, passande in i ett cylinderstycke av gjutjärn med ett legerat fastsatt cylinderblock, vilket inne sluter en utblåsningsventil. 

Bensintanken är placerad på bakplåten och ligger under huven och har en kapacitet av 1,7 liter olje blandad bensin. Ett bensinlock finnes. 

Tändsystemet är Miller's magnettändning och en Miller strålkastare är inmonterad i huven; baklampa jämte sladd tillhör också utrustningen. 

En spak finnes för att höja drivhjulet från framhjulet, så att cykeln kan användas som en vanlig trampcykel.

Förgasare av typ Amal 308. 

Max. hastigheten är 32-35 km/tim. Bensinförbrukningen är c:a 4,5 liter per 400 km. (c:a 1 dcl per milen).

Livslängden, på ett nytt framdäck med längsgående refflor är c:a 3,200 km.

 
 

Distribution for

Great Britain:

Blue Star Garages, Ltd; London.

 

Generalagent för Skandinavien:

LECAB Aktiebolag.

Kyrkogatan 56, Göteborg.

             

 
 
M4a     Hilfsmotoren.
 2012-04-21   Cymota motor fotograferad på Backmo veteranmarknad.    
 

 

 

 

 

AMAL Birmingham - England förgasare.

 

 
 
Hilfsmotoren.