Cymota
med den strömlinjeformade huven avtagen.
"CYMOTA"
är avsedd att monteras på framhjulet på vilken
cykel som helst.
Motorn
är en 45 cc 2-takts-motor med ett lopp av 38 mm.
och en slaglängd av 40 mm.
Motorn
är monterad på en bakplåt, vilken fästes vid
styrstångens stam och framgaffel medelst 3 fästen.
Drivhjulet
är en karborundumrulle, rullande på framhjulet.
I
ett gjutgodsstycke rymmes motor med generator, och
drivrullen är monterad i mellanrummet mellan dessa
två apparater.
Motoraxeln
löper på kullager; bussningarna i vevstakslagren
av fosforbrons; huvudaxeln smidd i ett stycke. En
legerad kanna med 2 kannringar användes, passande
in i ett cylinderstycke av gjutjärn med ett legerat
fastsatt cylinderblock, vilket inne sluter en
utblåsningsventil.
Bensintanken
är placerad på bakplåten och ligger under huven
och har en kapacitet av 1,7 liter olje blandad
bensin. Ett bensinlock finnes.
Tändsystemet
är Miller's magnettändning och en Miller strålkastare
är inmonterad i huven; baklampa jämte sladd tillhör
också utrustningen.
En
spak finnes för att höja drivhjulet från
framhjulet, så att cykeln kan användas som en
vanlig trampcykel.
Förgasare
av typ Amal 308.
Max.
hastigheten är 32-35 km/tim. Bensinförbrukningen
är c:a 4,5 liter per 400 km. (c:a 1 dcl per milen).
Livslängden,
på ett nytt framdäck med längsgående refflor är
c:a 3,200 km.
|