|
||||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||||
Franįois FOLLIS 10 â 16, Rue Danton - LYON (Rhône) | ||||||
|
||||||
MOVED, new name. |
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
Follis C 5 Standard. Motor: Lavalette Multimatic. Follis C 10 Avalette Standard. Motor: Lavalette AML50, embrayage automatique. Follis C 12 Avalette Luxe. Motor: Lavalette AML50, embrayage automatique (automatic clutch). Follis C 14 Grand Sport. Motor: Lavalette AML50, embrayage automatique. Follis C 101 Tourisme. Motor: Lavalette Multimatic au VAP Follis C 102 Follis. Motor: Lavalette Multimatic Follis C 103bis Grand Luxe. Motor: Lavalette Multimatic au VAP Follis C 103 Tourisme Luxe. Motor: Lavalette Multimatic au VAP Follis C 104 Super Sport. Motor: Lavalette Multimatic Follis C 108 Luxe. Motor: Lavalette Multimatic Follis C 109 Sport. Motor: Lavalette Multimatic au VAP Follis C 1.050 Sport. Motor: VAP
|
||||||
|
||||||
|
||||||
Patenterad, självjusterande stötdämpare i ramens bakre del - kraftigt fjädrande framgaffel - elektriskt signalhorn - vita ballongdäck, stålfälgar och rostfria ekrar - högfrekvensspole - vilket innebär snabbstart i alla väder - kickstart - överlägsen backtagning - oljelamellkoppling - kedjedriven. Den låga tyngdpunkten ger Follis perfekt balans - därför säker, bekväm och mycket lättkörd. Engrosförsäljning: OPIMEX AB Surbrunnsgatan 42 Stockholm. Telefoner: 32 42 00, 32 4040
|
||||||
|
||||||
|
||||||
Omdöme och provkörning: |
||||||
|
||||||
speciella backe, som klarats av ett tiotal märken, blev även Follis övermäktigt. Då tramputväxlingen är relativt stor bör man inte vänta för länge med trampningen om varvtalet går ned i svåra backar. Den kraftiga och verkligt snygga ut formningen (finns det ens två mopeder till som är lika vackra?), den rikhaltiga utrustningen, kopplingen som tillåter slirstart, de goda elektriska anordningarna med extra högrekvensspole, 15 W strålkastare och elektriskt signalhorn är sådant som kommer att tilltala många mopedförare och göra Frankrikes kan ske populäraste moped också till en av de svenska favoriterna.
|
||||||
Tillverkare: Companie pour I'Exploitation de Industrielles, Lyon, Frankrike. | ||||||
|
||||||
Närbild av motor och ram. Främre ramröret är också tank. | ||||||
|
||||||
|
||||||
SPORT 50 C M3 Cadre spécial FOLLIS dont les tubes, diagonal et de selle, forment réservaīr d'une contenance de 2 l. 400. Moteur: VELOTO 2 temps, 2 vitesses (bloc-moteur) et point mort. Embrayage ā 2 disques. Changement de vitesses et accélération par Poignëes tournantes. Freins : Avant - Follis. Arričre - Maxi. Tambour vélomoteur. Chaînes : Brampton vélomoteur. Roues et pneumatiques de 600 Ballon vélomoteur. Eclairage par valant magnétique. Gros phare deux ampoules avec interrupteur. CONSOMMATION : 1 litre et demi au. 100 km.
|
||||||
|
||||||
Follis C 5 Standard. Motor: Lavalette Multimatic. Follis C 10 Avalette Standard. Motor: Lavalette AML50, embrayage automatique. Follis C 12 Avalette Luxe. Motor: Lavalette AML50, embrayage automatique (automatic clutch). Follis C 14 Grand Sport. Motor: Lavalette AML50, embrayage automatique. Follis C 101 Tourisme. Motor: Lavalette Multimatic au VAP Follis C 102 Follis. Motor: Lavalette Multimatic Follis C 103bis Grand Luxe. Motor: Lavalette Multimatic au VAP Follis C 103 Tourisme Luxe. Motor: Lavalette Multimatic au VAP Follis C 104 Super Sport. Motor: Lavalette Multimatic Follis C 108 Luxe. Motor: Lavalette Multimatic Follis C 109 Sport. Motor: Lavalette Multimatic au VAP Follis C 1.050 Sport. Motor: VAP
|
||||||
|
||||||