Separata motorer / Separate helpengines.                      
 LOHMANN > Lohmann-Werke AG, Bielefeld. 1949 - 1953 ^ back to picture reg. ● [Back/to Hilfsmotor main.]  
- - - - - - - - - - - - -
 Svensk importör: Nymanbolagen, Uppsala.    

 

Lohmann, tysk

(Nymans, Uppsala),

18cc dieselmotor (28x30),

0,7 hk/7 000, 29,2 km/6 900.

Under vevpartiet, drivrulle.

 

 

 

 

 

Einbaumotor Lohmann-Werke in Bielefeld.

Luftgekühlter Zweitaktmotor 18 ccm Hubraum. 

Daten: Verdichtung veränderlich bis 1 :25, 0,75 PS bei 6000 U/min.,

Antrieb über Reibrolle aus Spezialgummi auf das Hinterrad, 

1,7-LiterTank. Verbrauch 0,75 l

Steigfähigkeit 7% 

Gewicht 6 kg 

 

 

[German mopeds reg. L.]

 

(alte reg. H-K-L.).

 

[To Lohmann at Bauer.]

 

 
N2       
             
 

 

Lohmann testas i Teknik för Alla.

1952

 

Lohmann engine on a Anker bicycle.

1953

 

 

 

 

 

Hilfsmotoren.

N3      
 
 

 

Lohmann sedd på tändkulemotorns dag i Lysekil.

 

 

 

 

 

 

 

 
N4        
                                                    
 

 

Lohmann 1953

 

 

Lohmann Licht, 1954.

 

 

Puell Diesel.

PUELL MOTOR C:o AB, Stockholm.

 

 

 

 
TEST     Hilfsmotoren.
 1952   Teknik för Alla testar Lohmann i nummer 16.   [Back - to TEST index.] 
 
 
 
Anker     Hilfsmotoren.
 1953   Anker bicycle with Lohmann engine.   [To Anker mopeds.]  
 
 
 
            
 
M3c     Hilfsmotoren.
 Lohmann sedd på tändkulemotorns dag i Lysekil.  
 
 
 
M4c     Hilfsmotoren.
 1953   Lohmann motor......  
 
 
 
Reflex     Hilfsmotoren.
 1954   Lohmann Licht.   [Guide: Ljus & Reflex.]
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
M6c     Hilfsmotoren.
 
                     
 PUELL Generalagent: AB Treona, Strandvägen 9, Stockholm.     ^ back to Swedish mopeds. ● [Back/to Hilfsmotor main.]
 Tillverkare: PUELL MOTOR C:o AB, Stockholm.
 

 

Nu kör vi med den svenska

DIESEL-MOTORN

på CYKELN

Fotogendrift 2 1/2 öre per mil.

• Etthundra mil - bränslekostnad Kr. 2:50

 

 

 

                                                     Pris kronor: 275:- Inkl. regulage, bränsletank och detaljer för montering.

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

• ingen förgasare

• inga ventiler

• inget tändstift

• kompressionständning

• direkfdrift ingen kedja

• pedal för av- påkoppling

• vikt 5 kg

• toppfart 35 km

 

PUELL-moforn är en 2-fakts dieselmotor med

"kompressionständning, som arbetar utan för-

gasare, utan ventiler, utan tändstift, den har

alltså inga ömtåligare delar.

 

PUELL-motorn frikopplas medelst en fotpedal

till vänster å motorn utan att den cyklande

behöver stiga av cykeln. En drivrulle av spe-

cialgummi överför motorkraften direkt å bak-

däcket. Drivrullens slitage å däcket är endast

en bråkdel av däckets förslitning mot vägbanan.

 

PUELL-motorn passar för samtliga svensktill-

verkade såväl herr- som damcyklar.

 

PUELL-motorn är patentsökt.

 

 

Tekniska data:

Cylindervolym: 25 cc

Varvtal: 5000 varv min.

Topphastighet: 35 km tim.

Hkr: 0:75 hkr

Backtagningsförmåga: 7%

Bränsle: fotogen blandat m. 5% olja

Vikt: 5 kg.

 

 

 

 

Generalagent: AB TREONA, Stockholm

Strandvägen 9, Tel. 618611, 67 48 37

 

Tillverkare: PUELL MOTOR C:o AB, Stockholm

 

 

Återförsäljare:

 

Note;

Puell! Aldrig hört talas om märket. Liknar Lohmann men

det finns skillnader i teknisk data, vikt, cc etc.

 
 
Hilfsmotoren.
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

xx