Omdöme
och provkörning:
"Motor-ransoneringen"
i Danmark är fortfarande mycket strängare än i Sverige, och
detta har fört med sig att detta cykelland presenterar ett
flertal cykel-motor-typer före Sverige. I detta fall har det
blivit en motor som i sin robusta enkelhet mer är gjord att
fungera bra än att se skön ut. Man har till och med tagit
risken att göra rullen fast inställd, så att det inte finns möjlig
het att utan verktyg koppla ifrån motorn vid bensinbrist eller
annat krångel.
Denna
danska motor får alltså inte krångla, och därför har konstruktionen
också gjorts stadig och enkel.
Det
förefaller också av provturen att döma, som om motorn kan plågas
ganska ordentligt utan att bråka. Motorn ger acceleration med en
jämn gång redan vi snigelfart och har ett jämnt kraftöverskott efter
hela fartskalan upp till de övre tillåtna gränsen. Genom
motormontaget stumt direkt på cykeln hade man väntat att motor
vibrationerna skulle kännas ganska tydligt. Så är emellertid
inte fallet, och orsaken ligger antagligen i en mycket lycklig avvägning
i de få rörliga delarna. Bl. a. har man ju svänghjulet på motsatt
sida om motorn och får därigenom drivrullen mycket stadigt lagrad båda
ändarna. Inte ens vid mycket låg fart, i riktigt branta uppförslut,
då "Piloten" liksom alla andra hjälpmotorer behöver några
extra tramptag, blev de några besvärande ryckningar i motorn, utan den
förvaltar muskelkraften väl och är en mycket vänlig färdkamrat.
Bland
de rulldrivna motorerna är Pilot unik genom sin extra belysningsspole,
som gör generator onödig. Nästan alla andra rulldrivna märken avstår
från detta arrangemang med tanke på att man i så fall saknar
belysning om cykeln körs med motorn frånkopplad. Men danskarna är djärva
och litar på sin motor.
Motor
: 49,5 cc tvåtakts
luftkyld inverterad, cylinderdiameter 40 mm, slaglängd 40 mm.
0,8 hk vid 3000 varv/min.
Del
Orto förgasare och extra belysningsspole.
Motorplacering:
"Pakethållarmontering" med den inverterade motorn på
cykelns vänstra sida och balans- hjul på motsatt sida. Fast
motormontage utan möjlighet att lyfta eller koppla ifrån
motorn.
Drivsätt
och växlar: Direkt drift
med rulle av stål. Inga växlar.
Reglage:
Gasreglage och pys kombinerade i ett rullhandtag.
Utrustning
: Tank på pakethållare
platsen rymmande 2,5 liter oljeblandad bensin i förh. mellan 1:
15 till 1: 20.
Pris: 425: - kronor.
|