|
||
Mr. J. Ericsons first Crescent 2000 -56 ¤ J.E.´s project 1999 ¤ Customized MONARK | ||
Huddinges hottest moped. | ||
Crescent 2000 -57 Ombyggd 1999 (inför 2000) Prolog: Vuxen (nåja) man drömde våta drömmar om ställbara munstycken. Det blev för mycket. Gjorde något åt dem. Utgångsläge: Skogsvrak utom all vettig originalrenoveringsmöjlighet (stått ute utan täckning i 25-30 år). Åtgärder: Strippad på alla originalplåtar. Ram, nedkapad 10 cm (under sadeln). Bakskärm, vänd originalframskärm. Hål för framgaffel igenlagt och slitsar upptagna för bakvagga och kedja. Fotpinnar, framflyttade, egentillverkat fäste bultat till block, bromsstag med kulled. Styrstam, modifierad cykelstyrstam i alu. Styre, från Raleigh choppercykel. Bakljus, okänt ursprung. Lack, Crescent orange med pepita-tema, randade gaffelben (Crescents tävlingsfärger på cyklar under 60- och 70-talet), Trush-hacke- och STP-dekaler från 70-talet. Sadel, Bates-kopia, sadelfästen tillverkade av konade Reynolds 531-rör. Motor, Sachs 2-vxl hand, kick, trim = värmesköld mellan förgasare och cylinder, grov bensinslang och ev lite till. Övrigt, hålborrade och nätade bromssköldar, krysstejpat framlyse, rostfria kupolmuttrar och bult, HD-handtag, kalibrerad cykeldator. Kostnad: Inköp - två lådor spik. Renovering - 7000 kr varav 4000 nedlagt på motorn (dyrt med grov bensinslang).
|
||