Swedish mopeds!                      
 FLM - Frode Lund, Malmö.     ^ back to Swedish mopeds.
- - - - - - - - - - - - -      ·  PUCH  2014
 Frode Lunds handlade i huvudsak med bilförsäljning. [PUCH main.]
N2
                     AC guide
 

 

FLM Monarped

 

 

 IMIS i Göteborg 1956. 

Reportage

● FLM moped med Puch motor

 

 

Swedish built "PUCH" - FLM. Seen at IMIS, Göteborg 1956. The frame

was built by Monark, Sweden, the engine is a original Puch motor.

Note: Var Puch motorn monterades... det vet i katten.

 
 
N3 
                  
 

 

FLM moped    Bj.56

Motor: Puch

 

 

 

 

FLM moped    Bj.56

Motor: Puch

 

 

Dunlop

Guld Sigill-däcket 1956.

 

 
M2a    
 FLM - Frode Lund, Malmö.    
10  of  

 Monarpeder.: Centrum, Erlan,  FLM, Frej, Jagaren, MonarkNornan, Speed , Stanley, Stålpilen, Wano och Vimpel.

 

Register of Monark, MCB made mopeds.

 

 
 

 

Frode Lund, Malmö also sold Monarped... if it was a "Monark" or named FLM?

 

 
M2b    
 1956   FART nr 4 1956 
 

IMIS i Göteborg. MC · MOPEDER · SCOOTER · MC-BILAR · MOPEDSCOOTER · TILLBEHÖR

 

 

Göteborgsreportage av Pelle Nyström och Gunnar Friberg.

 

»Vi har i vårt land över 600.000 tvåhjuliga fordon varav 300.000 är mopeder» - sa vägminister Hjalmar Nilsson när han invigde Internationella Motorcykelsalongen i Sverige. (Den här gången - Göteborg.) 

Därmed är det bevisat vilket oerhört intresse vi svenskar har fått för mc, scooter, mopeder, mc-bilar och mopedscooter under de sista åren. Det är också därför som vi i år fått vår 8:e IMIS-salong där svenska folket kan se allt i nyheter på en och samma plats. Något som är av vikt vid val av nytt fordon. 

 

Över 50 utställare samsas i Göteborgs Mässhallar där 60 olika märken och fabrikat sida vid sida låter sig beskådas på ett utrymme av 5.000 kvm. Dessutom har Göteborg något som tidigare om åren saknats i Stockholm - en provbana, där hugade spekulanter redan vid utställningen kan få provköra sitt tilltänkta fordon. 

 

Men inte bara bruksmaskiner är med på årets IMIS. Ett betydande inslag utgör de utländska (12 olika nationer) och svenska tävlingsmaskinerna, där besökarna för första gången får stifta bekantskap med bl. a. de olika trialmodellerna. Till förmån för en ny sport som allt mer börjar uppmärksammas. 

Dessutom berättar IMIS-56 motorcykelns historia i en tjusig monter, där genom tillmötesgående från motorfirma Holger Duell gamla historiska mc-modeller utställes.

 
 
AC    
 1956     FLM i tidningen FART nr 4 1956
 

FLM - AB MC-LUND, Malmö.

 

Puch har i alla tider haft ungdomens öra, vilket ännu en gång bevisades i MC-Lunds monter, där Mässans mc- och mopedfrälsta samlades i stum beundran. 

Men det är inte bara mc och mopeder som står på firmans program. Puch har t. ex. en scooter som lovsjungits av allmänheten i många år. Många nya detaljer har gjort den ännu mer eftertraktad i år.

Diana heter en annan scooterprodukt som kommer från den välkända tyska Dürkopp fabriken. Mässans tjusigaste scooter, sa förresten en kvinnlig besökare. 

Puch-mopeden har blivit en jätteschlager för firman och den egna produkten - FLM - ser ut att gå samma väg. Motorn är densamma, dvs. Puch, medan ramen byggs i Sverige och priset ligger en bra bit under den tyska upplagan. ??? tyska upplagan, Österrike då....

 
 

FLM 

ANTAL CYL.: 1 

HK: 0,8 

MOTORTYP: 2-takt 

VIKT: C:a 40 kg 

SLAGVOLYM: 50 cc 

PRIS: 785: -

 

 

 

 

          

 

                    Spark plug.

 
M4c    
 1956    
 

 

 

 

 

 

FLM

MOPEDEN

med

PUCH-MOTOR

 

 

 

I detta behändiga fordon har kombinerats allt vad en kräsen köpare kan

önska av en moped: helsvensk stabil ramkonstruktion och motor från en

av Europas största motorcykelfabriker.

 

Den helsvenska ramen följer helt de senaste kraven på både stabilitet

och modernt utseende. Genom de stora släta ytorna är den lätt att hålla

ren. Skärmarna har gjorts breda och försetts med sidoskydd. Teleskop-

gaffeln tillsammans med swingsadeln avskräcker ej från körning på då-

liga vägar. Genom de jämförelsevis små hjulen blir FLM mopeden ytterst

välbalanserad och lätthanterlig.

 

           

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

Tekniska data:

 

Motor: PUCH tvåtakt enkelkolvmotor med vändspolning och fläktkylning.

Cylinder diameter 38 mm, slaglängd 43 mm, slagvolym 49cc, kompr.

1:6, 5, förtändning 3, 5 mm. Smörjning genom oljeblandad bensin, bland-

ningsförhållande 1:25 dvs. 4 %. Oljepåfyllning i växellådan 2 dl. SAE

40-50. Tändstift Bosch W 225 TII eller motsvarande.

 

Förgasare: Bing.

 

Växellåda: Tvåväxlad.

 

Startanordning: 1. Stillastående såsom på en motorcykel medelst pedalen

som kickstart. 2. Trampa igång den stående på centralstödet. 3. Cykla

igång som på en vanlig moped eller cykel. Dekompressionshandtag.

 

Kraftöverföring: Från motor till växellåda, snedskurna precisionshjul

löpande i oljebad.

 

Elsystem: Svänghjulsmagnetgenerator 6 volt, 17 watt. Bakljus. Biluxlampa

15/15 W.

 

Ram: Stålrörsram av modern konstruktion. Fjädring, fram teleskopgaffel.

Fjäderrörelse fram 50 mm.

 

 

 

Hjul: Framhjul med innerbromsbackar 90 Ø, 20 mm breda. Bakhjul samma,

och betjänas med pedalerna. Fälgar, ekrar och nav är helförkromade. Däck

23 x 2,25".

 

Bensintank: Innehåll 3,2 l. med reservtank.

 

Sadel: Bekväm swingsadel med stor yta och skumgummidyna, justerbar i

höjdled.

 

Verktygsväska: Placerad framför bagagehållaren.

 

Utrustning: Sidostöd, verktygssats, bagagehållare, el. signalhorn, pump,

namnplåt.

 

 

 

   Riktpris: 785:-

 
M4d    
 1956    
 

 

 

  

 

 

 

 

 

FLM MOPED MED PUCH-MOTOR

Familjen FLM har i år utökats med en ny

medlem och vi presenterar här nykomlingen

FLM-MOPEDEN

 

 

I detta lilla behändiga fordon har det varit möjligt att kombinera allt vad en kräsen köpare kan önska av en moped: en helsvensk stabil ramkonstruktion och en motor från en av Europas största motorcykelfabriker. Låt oss studera detaljerna!

 

 

Den helsvenska ramen följer helt de senaste kraven på både stabilitet och modernt utseende. Genom de stora släta ytorna är den lätt att hålla ren och utformningen underlättar av- och påstigning.

Skärmarna har gjorts breda och försetts med sidoskydd. Den mjuka teleskopgaffeln tillsammans med den bekväma swingsadeln avskräcker ej från körning på dåliga vägar och för säkerhets skull har ringarna dimensionerats så kraftigt som 23" X 2,25. Genom dessa jämförelsevis små och kraftigare hjul blir FLM mopeden ytterst välbalanserad och lätthanterlig.

 

 

FLM mopeden är utrustad med den världsberömda

Puch motorn, tillverkad av en av Europas största motorcykelfabriker.

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

FLM - den svenska mopeden - på rätt sida

om både pris och kvalitet

 

FLM MOPED MED PUCH-MOTOR

Familjen FLM har i år utökats med en ny

medlem och vi presenterar här nykomlingen

 

FLM-MOPEDEN

I detta lilla behändiga fordon har det

varit möjligt att kombinera allt vad en

kräsen köpare kan önska av en moped:

en helsvensk stabil ramkonstruktion och

en motor frän en av Europas största

motorcykelfabriker. Låt oss studera

detaljerna!

 

Den helsvenska ramen följer helt de senaste kraven på både stabi-

litet och modernt utseende. Genom de stora släta ytorna är den

lätt att hålla ren och utformningen underlättar av- och påstigning.

Skärmarna har gjorts breda och försetts med sidoskydd. Den mjuka

teleskopgaffeln tillsammans med den bekväma swingsadeln av-

skräcker ej från körning på dåliga vägar och för säkerhets skull

har ringarna dimensionerats så kraftigt som 23"X 2,25. Genom

dessa jämförelsevis små och kraftigare hjul blir FLM mopeden ytterst

välbalanserad och lätthanterlig.

 

 

 

FLM mopeden är utrustad med den världsberömda

Puch motorn, tillverkad av en av Europas största motor-

cykelfabriker.

 

Motorn är tvåväxlad och dessutom fläktkyld, vilket inne-

bär att den aldrig kan överansträngas vid lång och kräv-

ande körning.

 

Genom fläktkylningen är motorn praktiskt tagit helt in-

kapslad i lättmetall och skyddar därigenom föraren från

smuts och oljestänk. Backtagningsförmågan är upp till 19 %

 

 

 

 

TEKNISKA DATA:

 

MOTOR:

Puch tvåtakt enkelkolvmotor med vändspolning och fläktkylning.

Cylinderdiameter 38 mm, slaglängd 43 mm, slagvolym 49cc,

kompr. 1:6,5, förtändning 3,5 mm. Smörjning genom oljeblandad

bensin, blandningsförhållande 1:25 dvs. 4 %. Oljepåfyllning i

växellådan 2 dl. SAE 40-50. Tändstift Bosch W 225 TII eller

motsvarande.

 

FÖRGASARE: Bing.

 

VÄXELLÅDA: Tvåväxlad.

 

STARTANORDNING:

1. Stillastående såsom på en motorcykel medelst pedalen som

kickstart. 2. Trampa igång den stående på centralstödet. 3. Cykla

igång som på en vanlig moped eller cykel. Dekompressions-handtag.

 

KRAFTÖVERFÖRING:

Från motor till växellåda, snedskurna precisionshjul löpande i

oljebad.

 

ELSYSTEM:

Svänghjulsmagnetgenerator 6 volt, 17 watt. Bakljus. Biluxlampa

15/15 W.

 

RAM:

Stålrörsramen av modern konstruktion. Fjädring fram teleskop-

gaffel. Fjäderrörelse fram 50 mm.

 

HJUL:

Framhjul med innerbromsbackar 90 mm 0, 20 mm breda. Bakhjul

samma, och betjänas med pedalerna. Fälgar, ekrar och nav äro

helförkromade. Däck 23 X 2,25".

 

BENSINTANK: Innehåll 3,2 l.

 

SADEL:

Bekväm svingsadel med stor yta och skumgummidyna, justerbar

i höjdled.

 

VERKTYGSVÄSKA: Placerad framför bagagehållaren.

 

UTRUSTNING:

Sidostöd, verktygssats, bagagehållare, el. signalhorn, pump,

namnplåt.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
Ringar    
 1956     [Dunlop: Ringar & Däck.] 
 

Jag kör bara på Dunlop mopeddäck!

 

Guide: Advertisement's 1940-70 DUNLOP RUBBER CO A.B.

 

Lagom till IMIS har DUNLOP RUBBER CO AB presenterat två verkliga pangsaker, dels det nya Guld Sigill-däcket med rayoncord, och dels den nya lufttäta innerslangen Air Seal. Guld Sigill har som sagt rayoncord, som är ett mycket smidigt material - risken för cordbrott eller sprickor vid hård belastning är minimal, då sidorna tål att vikas i enastående hög grad.

 

Air Seal håller luften åtta gånger längre än en vanlig slang, och det beror på att den är tillverkad av en ny sorts gummi som är svart till skillnad från det röda naturgummit. 

 

Dunlop tillverkar däck och slangar till alla tvåhjulingar, även sådana som drivs med fotkraft. Speciellt mopeddäckssortiment är mycket gediget. 

 

DUNLOP RUBBER CO A.B.