RIXE & CO. GMBH · BRAKE-BIELEFELD.

 PIAGGIO -  Vespa.  ^ back to Vespa at Piaggio.
- - - - - - - - - - - - -
 PIAGGIO & C - S.p.A. - PONTEDERA.
     Piaggio & C. SpA (Italy main.)
 
   

Piaggio & C. SpA  

Subsidiaries - Dotterbolag

 

• Aprilia

• Derbi

• Gilera

• Ligier

• Moto Guzzi

• Vespa  

N2    
                      
 

 

Piaggio Vespa 50 Bj.66

Motor: Piaggio 50

 

 

 

 

VESPA 50

 

 

 

 
M2c  MOTOR  
 1966   Vespa -50. MOTORS Mopedtest N:r 7 (Nr 25/66)   [Svensk importör: FRAM KING Bolagen, Uppsala - Hälsingborg.] [Guide: MOTOR Mopedtest.]  
 

  Motor: Typ: Piaggio 50

 

 

 

Vespan har tre växlar och är mycket lättväxlad.

 

 

 

Genom att med ett enkelt handgrepp

öppna "motorhuven" kommer man åt

motorn.

 

 

 

Framfjädringen består av en inverterad

bottenlänk med en teleskopdämpare.

 

 

 

 

 

Vespa -50, har kommit till Sverige. Det är en ny skotermoped från Piaggio-fabriken i Italien. Man lanserade denna lilla skapelse efter krigsslutet - och den har verkligen slagit på kontinenten. Moped-Vespan har sina bröder i de större och tyngre modellerna, som klassas som lätta resp tunga motorcyklar.

Fram-King-bolagen har lagt ner ett drygt arbete för att klara de svenska bestämmelserna eftersom den lilla "getingen" är säregen på många sätt.

 

Motorn är inte heller av den »vanliga» typen, som man är van att se. Den är fläktkyld och väl inkapslad. En säregen sak är att hela motorn fjädrar med, upphängd på bakgaffeln och driver direkt på bakhjulet utan kedjor och kransar. Man »slipper» att spänna bakkedjan.

 

Fjädringen Italienarna har dessutom släppt alla vanliga mc-idéer och har bara en hydraulisk teleskopdämpare, som är placerad bakom motorn - precis som på en bil. Även fram har man samma princip.

 

Accelerationen är god - över 100 meter från stillastående på 13,5 sekunder.

 

Växellådan har tre växellägen och är handväxlad. Ettan ligger nedåt, tvåan och trean uppåt. Den är mycket lättväxlad. (På testmaskinen hade wiren hoppat ur vid växelföraren. Genom den lätt åtkomliga sinnrika konstruktionen var det emellertid snabbt fixat.)

 

Bromsarna är bra. Bromssträckan med båda bromsarna är endast 6,5 meter.

 

Körställningen. Det är alltid en säregen tjusning att åka Vespa fjädringen - motorns mjuka gång. Det känns som en 2-hjulig bil. Rent och snyggt åker man, men man får akta sig för lösgrus, för känner man sig inte för med bromsarna kan man stå "på näsan".

 

Utförandet är elegant och Vespan har alla skoterns egenarter utom farten. Bland praktiska detaljer märks verktygslådan under sadeln. Signalen hör till de bättre vi provat. Men man har tagit mer från bilen - "motorhuven" en täckplåt, som öppnas med ett enkelt handgrepp.

 

 

Rek- pris på gatan i hela Sverige 1234:- inkl. oms

 

 

 

 

 

 

 

 

Den "mognes" syn

Vem kan låta bli att tjusas av Vespans form. Inte bara formen utan allt det andra är så ytterligt väl genomtänkt både ur hållfasthets- och servicesynpunkt. Hela konstruktionen är egenartad, med idéer inte minst både från bil- och flygsidan. Den är lätt att köra, men de små hjulen fordrar torra asfaltsvägar. I lösgrus och vid halt väglag går den lätt omkull. Var försiktig med frambromsen.

 

 

 

Slutintryck:

Ett praktiskt stadsfordon under sommarhalvåret.

 

Vi ger plus för. 

1. Snygg design. 

2. Man åker "ren". 

3. Bra signal.

4. Sinsemellan utbytbara hjul.

 

Vi ger minus för:

1. Dålig väghållning i grus.

2. Små hjul.

 

 
 

TEKNISKA DATA:

Motor: Typ: Piaggio 50. Volym: 50 cc. Diameter: 38:4 mm.

Längd: 42,9 mm. Kompression: 7,1:1 - 0,95 hk/4 500 rpm.

 

Buller: < 75 dB (A)

 

Förgasare: Dell'Orto Ø 10 mm.

 

Utväxling: Totalt: I: 29,57:1, II: 16,63:1, III: 10,53:1.

 

Kedjedim: Direktdrift genom kuggtransmission.

 

Ram: Pressad segmentram av öppen konstruktion.

 

Fjädring: Framgaffel: Inverterad bottenlänk med en teleskopdämpare. Bakhjulsgaffel: Swinggaffel med motorn monterad i gaffeln - en hydraulisk stötdämpare.

Fjäderväg: Fram: 60 mm. Bak: 50 mm.

 

Däck: 9"X2 3/4" (utbytbara hjul sinsemellan)

Bromsar: Fram: Ø 125 mm. Bak: Ø 135 mm. Bromsbandsarea: 42+45=87 cm2

 

Tankvolym: 5 liter.

 

El-utrustning: SP-märkt (SEN 310702) - Generator: SP-H7. Strålkastare: SP-K 10 - Ø 105 mm - 15/15 W. Baklykta: SP 66.

 

Dim: Längd: 162 cm. Bredd: 73 cm. Hjulbas: 115,5 cm. Sadelhöjd: (ofjädrad) 75 cm. Frigångshöjd: (ofjäd) 11 cm vid ljuddämp.

Vikt: 71 kg.

 

Vägmätare: Veglia med 100 m gradering.

 

Stöldlås: Finnes som standard.

 

TEKNISKA PRESTANDA:

Acceleration över 100 m från stillastående:

12+15:2 =13,5 sek

Testförbrukning. 0,30 l/mil.

Backtagning: 20 % - 40 m; från stillastående: I-13,5 sek; II - -. Bromssträcka: (båda bromsar): 6,5 m.

 
 
M4c    
 VESPA 50