Motor: Typ: Piaggio 50
Vespan har tre växlar och är mycket
lättväxlad.
Genom att med ett enkelt handgrepp
öppna "motorhuven" kommer man åt
motorn.
Framfjädringen består av en inverterad
bottenlänk med en teleskopdämpare.
|
Vespa
-50, har kommit till Sverige. Det är en ny skotermoped från
Piaggio-fabriken i Italien. Man lanserade denna lilla skapelse efter krigsslutet - och den har verkligen slagit på kontinenten. Moped-Vespan har sina bröder i de större och tyngre modellerna, som klassas som lätta resp tunga motorcyklar.
Fram-King-bolagen har lagt ner ett drygt arbete för att klara de svenska bestämmelserna eftersom den lilla
"getingen" är säregen på många sätt.
Motorn är inte heller av den »vanliga» typen, som man är van att se. Den är fläktkyld och väl inkapslad. En säregen sak är att hela motorn fjädrar med, upphängd på bakgaffeln och driver direkt på bakhjulet utan kedjor och kransar. Man »slipper» att spänna
bakkedjan.
Fjädringen Italienarna har dessutom släppt alla vanliga mc-idéer och har bara
en hydraulisk teleskopdämpare, som är placerad bakom motorn - precis som på en bil. Även fram har man samma princip.
Accelerationen är god - över 100 meter från stillastående på 13,5 sekunder.
Växellådan har tre växellägen och är handväxlad. Ettan ligger nedåt, tvåan och trean uppåt. Den är mycket lättväxlad. (På testmaskinen hade wiren hoppat ur vid växelföraren. Genom den lätt åtkomliga sinnrika konstruktionen var det emellertid snabbt
fixat.)
Bromsarna är bra. Bromssträckan med båda bromsarna är endast 6,5 meter.
Körställningen. Det är alltid en säregen tjusning att åka Vespa fjädringen - motorns mjuka gång. Det känns som en 2-hjulig bil. Rent och snyggt åker man, men man får akta sig för lösgrus, för känner man sig inte för med bromsarna kan man stå "på näsan".
Utförandet är elegant och Vespan har alla skoterns
egenarter utom farten. Bland praktiska detaljer märks verktygslådan under sadeln. Signalen hör till de bättre vi provat. Men man har tagit mer från bilen - "motorhuven" en täckplåt, som öppnas med ett enkelt handgrepp.
Rek- pris på gatan i hela Sverige 1234:- inkl. oms
Den "mognes" syn
Vem kan låta bli att tjusas av Vespans form. Inte bara formen utan allt det andra är så ytterligt väl genomtänkt både ur hållfasthets- och servicesynpunkt. Hela konstruktionen är egenartad, med idéer inte minst både från bil- och flygsidan. Den är lätt att köra, men de små hjulen fordrar torra asfaltsvägar. I lösgrus och vid halt väglag går den lätt omkull. Var försiktig med frambromsen.
Slutintryck:
Ett praktiskt stadsfordon under sommarhalvåret.
Vi ger plus för.
1. Snygg design.
2. Man åker
"ren".
3. Bra signal.
4. Sinsemellan utbytbara hjul.
Vi ger minus för:
1. Dålig väghållning i grus.
2. Små hjul.
|