Dejan
i Söderhamn berättar hur hans familj "blev med moped", och på
den vägen är det.
Nyfiken på vad slags trafikregler som gäller
invalidmopeder? Dejan informerar:
"Sommaren
2009 beviljade familjen mej, en 4-barnsfar, en moped. Jag fick själv välja
vilken, att den skulle ha tre hjul var klart från början. Men vilket märke eller modell var mer höljt i dunkel.
Lite efterforskningar pekade mot Norsjö. Med hjälp av Gävleborgs lokalradions söktjänst och radioprogram "Sök och finn" fick jag några få napp. Mest lovande var en gul Shopper utanför
Ockelbo som ställts undan under föregående höst. Den skulle vara fullt fungerande och i gott skick. Per telefon gjordes upp om plats, tid och pris. Väl framme, med fru och barn i bilen och
en släpvagn efter, visade det sej att den fullt fungerande Norsjö Shoppern inte ville starta.
Startkablar, startgas och språngmarsch hjälpte inte. Inte heller rengörning av tändstift och bensinbyte.
Säljaren och vi köpare blev allt mer tveksamma till hela affären. Men en 50%-ig rabatt avgjorde saken. Den gula lastades på släpvagnen. Men i mitt sinne gnagde vetskapen att det fanns
en risig röd Partner till salu någonstans längs vägen hem. En moppe som skulle vara hastigt upprustad till i nästan felfritt fungerande skick. Ägaren hade varnat att:
"Den ser RISIG ut. Jag har inte varit noga. Det ska du veta."
Medan vi körde ringde jag upp ägaren av den röda och gjorde upp om träff. I korsningen där är den mer allmänna vägen övergick i grusväg väntade ägaren på den röda. När vi kom fräste
han iväg så gruset sprutade. Vi fick köra som biltjuvar för att hänga på. Väl framme hände några saker samtidigt:
1 Jag trodde att lådan baktill på moppen var original. Den satt som en smäck och gick fullständigt i still med övriga plåtarbeten. Frugan protesterade och..
2 öppnade locket och läste högt ur anvisningen hur man fäster sopsäcken i tunnan. Lådan är en fd soptunna!
3 Min yngste son började blixtra med ögonen när han provsatt den röda Partnern.
4 Ägaren till den röda började blixtra med ögonen när han såg den gula Shoppern.
Han pekade med tummen mot släpvagnen och sa: "Det är sån jag vill ha egentligen."
Jag tittade lite på yngste grabben och svarade: "Får jag lite emellan så må det vara hänt. Vi byter." Han nämnde en summa och jag sa "Topp!". Sen lastade vi av den gula och på med den röda.
På vägen bestämde vi att moppen skulle heta "Hakke". Dels för att den hacka igång så fint, hade en Hacke Hackspett-dekal på lådan och hittades nära en vägkrog med namn: "HAKKE". Loggan är en rödhårig viking.
Nästan hemma upptäckte vi att sätet blåst av. Tänk på det när ni transporterar en Partner!
En genomgång av moppen visade på att följande måste bytas: Styre - Styrstam
- Alla reflexer - Backspegel - Ljuddämpare - Däck - Slangar - Fälgband
- Filter - Olja - Handtagsgummi
Provkörning visade att moppen gick i 39 knyck men var svag i starten. Så vi bytte även kedja och bakdrev. Med maxfart 33 km/h blev moppen starkare och laglig.
Detta blev en dyr affär. Inte för att delarna var dyra men för att jag visste att grabben exproprierade Hakke helt enkelt. Men jag fick låna den. Vilken hoj! Vilka reaktioner. Folk heja och hojta där man for fram. Frågorna haglade när man stod stilla. Den här moppen visade sej vara kontaktskapande. Särskilt en gång var det riktigt tydligt.
Jag hade blivit kommenderad av frugan att leverera honung till en pizzeria i stan. Partnern var det självklara transportmedlet. Sista biten körde jag på trottoaren/cykel/gångvägen. En av de finfina grejorna med en Partner är att den klassas som cykel när det gäller gång- och cykelvägar. Eftersom trafikmärket för gång- och cykelväg är en rund blå skylt är det ett "påbudsmärke". Man inte bara får köra på gång- och cykelväg, man SKA köra där. Passar finfint både här och där. Många parker, naturskyddsområden och gågator avstängda för motortrafik har en blå rund skylt i anslutning till befintliga stigar och vägar. Tänk på det: Man SKA köra där.
Alltnog. När jag närmade mej pizzerians uteservering ser jag hur en karl ställer sej upp och tittar oavvänt åt mitt håll. Han såg ut som arketypen för en av de västprydda MC-kubbar jag inte vill nämna. Hästsvans, skägg, silversmycken, svart t-shirt med logga och en viss rondör. Skulle kunnat vara äldre bror åt en viss tidigare MC-clubs president i Malmö. Karln gick fram till min nu stillastående moppe och tittar. Länge. Jag frågade: "Vill du provstarta?"
Han svarade: "Faur jaug deijt?" på en sydsvensk dialekt. Han startade tre gånger. Efter lite frågor och svar skrockade karln alltmer och tyckte att det fiffigt med en "sopetonna" på en "trajk". Han nämnde även att Harley-Davidson hade en servicemodell med samma concept. Ett på det hela taget trevligt möte alltså. Bilderna
(nedan) visar Hakke innan den fått nya delar. Och innan den fick en blå kamrat:
Bakke (bild ovan). Men det är en annan historia.
Dejan |