Montering
av spolarna på plattan sker med
hjälp av tryckluft
- överhuvudtaget utnyttjar
man tryckluften i stor
utsträckning i denna
produktion.
Här
sker samtidig invändig och utvändig
rensvarvning av
svänghjulsstommar.
Sekundärspolen
lindas med en hårstråtunn
emaljerad koppartråd
med isoleringspapper
mellan
varje skikt.
|
Trots
att man tillverkar magneter för så många olika mopeder och
motorcyklar både för den svenska och den utländska
marknaden sker produktionen efter en "löpande-bandteknik"
även om själva transportbanden i stort sett lyser med sin
frånvaro.
Vad som möjliggör detta är att man byggt upp hela sin
konstruktionsserie på en bygglådsprincip, vilken innebär
att man med ett fåtal variationer på de ingående elementen
kan plocka ihop ett stort antal olika magneter för tvåtaktsmotorer
mellan 30 och 300 cc. En av bilderna är en explosionsritning
av en typisk svänghjulsmagnet för mopeder anpassad efter
tysk standard. Ritningen visar klart de ingående delarna och
deras placering med monteringsplattan i botten, tänd- och
belysningsspolarna, kondensator och brytarmekanism samt svänghjul
och alla smådetaljer. Så gott som samtliga dessa detaljer
ingår oförändrade eller med mycket små förändringar i
samtliga mopedmagneter oavsett om dessa är utförda efter
tysk, fransk eller Stensholms egen standard. Detta gör att för
de flesta arbetsprocesser har det ingen betydelse hur den
slutliga magneten kommer att se ut.
Trots
att Stensholms fabriker är den enda svenska tillverkare som
har en fullständig linje av svänghjulsmagneter avsedda för
alla slag av tvåtaktare mellan 30 och 300 cc kan man säga
att det endast är två olika modeller man tillverkar: en
liten avsedd för mopeder och en större avsedd för
motorcyklar. På dessa bygger sedan specialmagneter av olika
slag. Genom att förse den lilla magneten med fläktblad på
svänghjulet får man en lämplig fläkt för mindre scooters,
för motorsågar och mindre stationära motorer med
luftkylning. Ytterligare en ny användning håller just nu
denna magnet på att få genom de utombordsmotorer av
mopedstorlek som börjat lanseras. Då får den det utseende
den har i bilden intill rubriken. Utöver fläkt förses den
med en anordning för snörstart. På samma sätt kan den större
motorcykelmagneten byggas på för an vändning i större
scooters, tvåmans motorsågar, vanliga utombordsmotorer etc.
I samtliga fall finns dessa magneter då också anpassade
efter olika standard.
Innan
man kommer så långt att man i monteringen kan plocka samman
delarna till magneter av olika typer har det emellertid utförts
ett tillverkningsarbete där det många gånger krävs den
yttersta precision, stor yrkesskicklighet och ibland dyrbara
maskiner. Detta framgår delvis av bilderna i anslutning till
artikeln. Visserligen pressas hela svänghjulsstommen i en
enda arbetsprocess, men innan den ingår som ett färdigt svänghjul
i magneten har den många arbetsprocesser kvar, av vilka den
kanske viktigaste är dess avbalansering, varvid felmarginalen
har satts så lågt som 0,4 gram.
Stensholms
fabriker brukar i sin reklam kalla magneten för
mopedens hjärta och man skulle med samma rätt
kunna kalla tändspolen för magnetens hjärta. Är
den inte ordentligt lindad hjälper det inte hur bra
magneten är i övrigt: den kan inte fullfölja sin
viktigaste uppgift. För denna lindning är det så
gott som enbart kvinnor som svarar och det är ett
sant nöje att se dem arbeta vid sina
lindningsmaskiner av vilka företaget har ett
60-tal, av vilka en del används för
sekundärlindningar,
som ut förs i tusentals varv med en emaljerad
koppartråd av ungefär samma tjocklek som ett
hårstrå.
Från
olika håll kommer så de olika detaljerna till
monteringen där alltså magneten växer fram. Men
innan den lämnar monteringen har den också genom gått
en grundlig provkörning vid varv som varierar
mellan 400 (startvarv) och 4 000 (driftsvarv) varv/min. Först efter denna provkörning och annan
kontroll anses magneten vara färdig för leverans
och att det är en fullgod vara man släpper ut
anser man bevisat av att man numera säljer sina
magneten även till de mycket fordrande Ilo-Werken.
Den
stora mopedrushen har ju med fört att behovet av
magneter ökat oerhört här i landet och
naturligtvis har Stensholms fabriker profiterat på
detta,
då som tidigare sagts de allra flesta mopeder som säljs här
i landet är försedda med Stensholmsmagneter. Man räknar
emellertid med en vidareutveckling just genom att man har lämpliga
magneter färdiga för såväl motorsågarna, som
otvivelaktigt har en stor framtid, och de lätta
utombordsmotorer, som får sitt stora framträdande vid utställningen
Allt för sjön. Man vilar emellertid inte på lagrarna hos
Stensholms fabriker utan det väl tilltagna
konstruktionskontoret arbetar oförtrutet på nykonstruktioner
och på förbättringar av de redan existerande modellerna för
att hävda den ställning STEFA redan tillvunnit sig.
Explosionsritning av en typisk mopedmagnet i enlighet med tysk
standard. |
|