Casal K-190
Den portugisiska Casal ser ut som en fullvuxen motorcykel, med stadiga
gafflar fram och bak, en stor strålkastare som ger massor av ljus samt
motorn gömd under en skog av
kylflänsar.
|
Två av testmopederna kan klassas som motorcykelmopeder. Det är den i Portugal tillverkade
Casal, nykomling på den svenska marknaden samt den japanskbyggda Suzuki. Den tredje är en enkel kompaktmoped med automatkoppling och en växel, byggd av svenska MCB. Vår testmoped har namnet Crescent Continental 1200. Motsvarande modell finns även med
Monark-beteckning.
Det som vi noterat vid tidigare mopedtester återupprepades nu. De till utseende eleganta, sportiga mc-mopederna drog ögonen till sig, men när ungdomarna i testlaget skulle välja maskin, var alla på den lilla
MCB:n! Det visade sig att den var kvickast i acceleration, och dessutom lättast att hantera både vid parkering och under körning. Det är lättare att dra MCB:ns 47 kg upp på parkeringsstödet än de andras ca 75 kg.
Casal K-190
Byggd i Portugal och importerad till Sverige av Svenska Cykelfabriken i Lomma. Motorn bär tydliga
Zündappdrag, vilket sägs bero på att den är konstruerad av en pensionerad
Zündapp ingenjör. Casal är jämte Rex Comet störst och tyngst bland mopederna. Den liknar mera en fullvuxen 125-kubikare än en motorsvag 50kubikare.
Testmopeden verkade vara ordentligt
ihopskruvad. Vid vår kontroll behövde inte många skruvar eller muttrar
efterdras.
Alla reglage är stadigt utformade och ligger väl till hands och fots. Kicken har lagom längd. Mera än ett par tre kickar behövdes inte för att få liv i motorn ens vid minusgrader. Det finns en liten chokeknapp på
förgasaren.
Under de första uppvärmningsminuterna drar motorn något tvekande, och någon särdeles god segdragning vill den inte prestera ens i genomvarmt tillstånd. Men växlingen går hyggligt lätt och exakt varför man
inte behöver tveka att växla från fyran till trean för att få bättre dragkraft. Både hand- och fotbroms ger väldoserad bromskraft, och är dimensionerade för betydligt högre farter än de svenska 30-35 km/h.
Man sitter stadigt på den avlånga sadeln och har ett gott knäslut om tanken. Kurshållningen är god på de flesta underlag. Mindre ojämnheter kan få fjädringen att stöta, men sadeln dämpar stötarna på ett tillfredsställande
sätt.
Det är ganska tungt att dra upp Casals 76 kg på centralstödet - något sidostöd finns inte. Låsen är av ej godkänd typ, varför man själv måste skaffa två godkända
bygellås. Det enkla tändlåset kan lätt petas upp.
Den stora strålkastaren ger utmärkt hel- och halvljus och signalhornet tutar ordentligt. Blinkljusen och bakljus/ bromsljus har måttlig
ljusstyrka.
Pakethållaren bakom sadeln duger för skolväskor och andra mindre prylar. Hastighetsmätaren visade på vår testmoped väldigt optimistiska värden - vid en verklig fart av 33 km/h pekade nålen på drygt 40 km/h.
Tändstiftet kan lätt skruvas ur för
rengöring.
Importerad
till Sverige av Svenska Cykelfabriken i Lomma.
|