Kallt - rödsprit i .....
 CASAL Metalurgia Casal S.A.R.L., Aveiro, Estrada da Tabueira, Portugal.

^ back to Portugal main. 

- - - - - - - - - - - - -
 
 Importerad till Sverige av Svenska Cykelfabriken i Lomma.  [Back/to: Svenska Cykelfabriken, Malmö.]
 

 

1975-1986 fanns i Sverige modellerna K190 och K190 Sport att köpa.

Båda fyrväxlade.

 

Casal fanns att köpa på OK bensinstationer.

Back to linkpage
 
N2     
        
 

 

Casal K 160.  Bj.67

Motor: Casal

 

 

Casal K 161.  Bj.68

Motor: Casal

 

   
 
N3
       
 

 

Casal K 162.  Bj.69

Motor: Casal

 

 

Casal K 163.  Bj.73   (Denmark)

Motor: Casal

Thanks Rodrigo for pictures.

   
N5
          
 

 

Casal K 197.  Bj.73 (Denmark)

Motor: Casal

 

 

Casal K 197.  Bj.74 (Holland)

Motor: Casal

 

   
 
N7  
                                                            
 

 

Casal K 190 Bj.76  (Sweden)

Motor: Casal

 

 

Casal K 190 Sport säljs bara genom OK.

Motor: Casal

 

 

 

Champion.

 

 
M2c    
 1967   Casal K 160   Fabrikant: Metalurgia Casal, Aveiro, Portugal.
 

 

 

 

 

 

 
 
M2d    
 1968   Casal K 161  
 

 

 

 

 

 

 

 
 
M3c    
 1969   Casal K162  
 

 

 

 

 

 

 

 
 
M3d    
 1971   Casal K163 Knallerter på det danske marked.
 

 

 

 

 

 

Casal K 163

Fabrikant Metalurgia Casal, Aveiro, Portugal.

 

Motor

Éncylindret, totaktsmotor, vendeskyl-

ning. Letmetaltopstykke. Boring 40

mm; slaglængde 39,7 mm; slagvolu-

men 49,9 cm'; kompressionsforhold

8,5:1; maksimal effekt 1 HK ved 5500

cmdr./min.

 

Elektrisk udstyr

Bosch svinghjulsmagnet-dynamo. 6 v.

 

Transmission.

Lamelkobling i oliebad. 2 gear. Hånd-

gearskifte. Kædetræk til baghjul.

 

Stel og affjedring

Pladeforstærkel centralrørstel. Sepa-

rat benzintank. Forhjulsaffjedring

teleskopgaffel. Baghjulsaffjedring.

svinggaffel med teleskopfjederben.

Twinsæde.

 

Bremser: Fuldnavsbremser. Fodbetjent på baghjul.

 

Dæk: Begge hjul: 22X2,25".

 

Egenvægt: 45 kg.

 

Pris Inkl. moms kr. 1.685,-.

 
 
M5c    
 1973   Casal K 197 - Importør: Billys Motor A/S, Batterivej 10, Hvidovre. Knallerter på det danske marked. [Back to Denmark main.]
 

 

 

 

 

 

Casal K 197

Fabrikant Metalurgia Casal, Aveiro, Portugal.

 

Motor

Éncylindret, totaktsmotor, vendesky-

lning. Letmetaltopstykke. Boring 40

mm; slaglængde 39,7 mm; slagvolu-

men 50 cm3; kompressionsforhold

8,5:1; maksimal effekt ca. 1 HK ved

5500 omdr./min.

 

Elektrisk udstyr

Bosch svinghjulsmagnet-dynamo, 6 volt.

 

Transmission

Lamelkobling i oliebad. 2 gear. Hånd-

gearskifte. Kædetræk til baghjul.

 

Stel og affjedring

Pladeforstærket centralrørstel. Sepa-

rat benzintank. Twinsæde. Forhjuls-

affjedring: hydraulisk teleskopgaffel.

Baghjulsaffjedring: svinggaffel med

teleskopfjederben.

 

Bremser: Fuldnavsbremser. Fodbetjent på baghjul.

 

Dæk: Begge hjul: 21 X 2,75".

 

Egenvægt: 55 kg.

 

Pris: Inkl. moms kr. 2.193,-.

 
 
M5d    
 1974   Casal K 197 (?)   [Back to Holland main.]
 

 

 

 
 
M7c    
 1976   Motors test Casal K-190. MCB 1200, 1254. Suzuki K 50 M. MOTOR 6/1976  [Guide: MOTOR Mopedtester.] 
 
S MOPEDTEST: En stor, en liten, en lyxig.        Casal K-190 · MCB 1200 · Suzuki K 50 M 
 
 

 

Casal K-190

 

Den portugisiska Casal ser ut som en fullvuxen motorcykel, med stadiga

gafflar fram och bak, en stor strålkastare som ger massor av ljus samt

motorn gömd under en skog av kylflänsar.

 

 

Två av testmopederna kan klassas som motorcykelmopeder. Det är den i Portugal tillverkade Casal, nykomling på den svenska marknaden samt den japanskbyggda Suzuki. Den tredje är en enkel kompaktmoped med automatkoppling och en växel, byggd av svenska MCB. Vår testmoped har namnet Crescent Continental 1200. Motsvarande modell finns även med Monark-beteckning. 

Det som vi noterat vid tidigare mopedtester återupprepades nu. De till utseende eleganta, sportiga mc-mopederna drog ögonen till sig, men när ungdomarna i testlaget skulle välja maskin, var alla på den lilla MCB:n! Det visade sig att den var kvickast i acceleration, och dessutom lättast att hantera både vid parkering och under körning. Det är lättare att dra MCB:ns 47 kg upp på parkeringsstödet än de andras ca 75 kg. 

 

Casal K-190

Byggd i Portugal och importerad till Sverige av Svenska Cykelfabriken i Lomma. Motorn bär tydliga Zündappdrag, vilket sägs bero på att den är konstruerad av en pensionerad Zündapp ingenjör. Casal är jämte Rex Comet störst och tyngst bland mopederna. Den liknar mera en fullvuxen 125-kubikare än en motorsvag 50kubikare. 

Testmopeden verkade vara ordentligt ihopskruvad. Vid vår kontroll behövde inte många skruvar eller muttrar efterdras. 

Alla reglage är stadigt utformade och ligger väl till hands och fots. Kicken har lagom längd. Mera än ett par tre kickar behövdes inte för att få liv i motorn ens vid minusgrader. Det finns en liten chokeknapp på förgasaren. 

Under de första uppvärmningsminuterna drar motorn något tvekande, och någon särdeles god segdragning vill den inte prestera ens i genomvarmt tillstånd. Men växlingen går hyggligt lätt och exakt varför man inte behöver tveka att växla från fyran till trean för att få bättre dragkraft. Både hand- och fotbroms ger väldoserad bromskraft, och är dimensionerade för betydligt högre farter än de svenska 30-35 km/h. 

Man sitter stadigt på den avlånga sadeln och har ett gott knäslut om tanken. Kurshållningen är god på de flesta underlag. Mindre ojämnheter kan få fjädringen att stöta, men sadeln dämpar stötarna på ett tillfredsställande sätt. 

Det är ganska tungt att dra upp Casals 76 kg på centralstödet - något sidostöd finns inte. Låsen är av ej godkänd typ, varför man själv måste skaffa två godkända bygellås. Det enkla tändlåset kan lätt petas upp. 

Den stora strålkastaren ger utmärkt hel- och halvljus och signalhornet tutar ordentligt. Blinkljusen och bakljus/ bromsljus har måttlig ljusstyrka. 

Pakethållaren bakom sadeln duger för skolväskor och andra mindre prylar. Hastighetsmätaren visade på vår testmoped väldigt optimistiska värden - vid en verklig fart av 33 km/h pekade nålen på drygt 40 km/h. 

Tändstiftet kan lätt skruvas ur för rengöring. 

 

 

 

Importerad till Sverige av Svenska Cykelfabriken i Lomma.

 
 
M7d    
 OK   Casal 190 Sport. [Back/to OK bensin.]
 

MOPEDEN MED STING!

Ja, det kan man gott säga eftersom den fick betyget fem getingar i Expressens stora mopedtest.

 

Köper du en Casal K 190 Sport får du en moped med alla MC-finesser såsom dubbelverkande bromsar, varv- och hastighetsmätare samt tålig teleskopgaffel.

 

I köpet ingår även godkänd hjälm, kraftigt lås och en frivillig mopedförarkurs - det är ju viktigt att veta hur man som motorfordonsförare ska bete sig i trafiken.

 

Casal 190 Sport kostar 4.795 kronor, vilket gör den verkligt prisvärd. Backspeglarna och störtbågen som du ser på bilderna är extratillbehör.

 

Casal K 190 Sport säljs bara genom OK, som också står för service och reservdelar.

 

Hör med din OK anläggning!

 

 

 

 

Som OK medlem

kan du delbetala med

OK Låneköp

på 5, 10 eller 29 månader.

 

 
 
 
                                            Ärumä?