A1
Römer
modell huva.
Vikt 400 g. 45 kr,
med fårskinn 50 kr.
Generalagent AB Motorkraft.
A2
Römer.
Ingen tävlingshjälm
Vikt 400 g. Priset är 50 kr.
Generalagent
AB Motorkraft, Stockholm.
A3
Moto-Salto.
Hårdmetall. Vikt 550 g.
Pris 57-65
kr. Generalagenten är AB Berico, Malmö.
A4
Original
Jock -
tillverkad av
fiber. Vikt 350 g.
Pris 50 kr.
Generalagent är AB
Motorkraft.
|
B1
"Säkerhetshjälmen"
av shellack, kork och gummi.
450 g. 48:50.
Säljes av
Welander
& Josephson
B2
Svemo
Cromwell. Tävlingshjälm av byggd fiber. 750 g. 64 kr.
Godkänd
av Svemo.
AB
Fleron.
B3
Svemo
- tävlingshjälm byggd
fiber. 550 g.
Pris
56-58 kr.
Generalagent är AB
Motorkraft.
B4
Jobi.
Lättmetallhjälm med läderskoning.
Vikt 450 g. Pris 47:50 Generalagent
Firma A. Nordin.
|
C1
Levoir
TT - en tävlingshjälm.
Vikt 550 gr Priset är ca 55 kr.
Generalagent
AB Hans
Osterman.
C2
Levoir
Tourist. Störthjälmens vikt 400 g, och priset är 40
kr.
Generalagent
AB Hans
Osterman.
C3
Levoir Tourist, annat
utförande. Vikten 400 g.
Pris 40 kr. Generalagent är
AB Hans Osterman.
C4
Levoir.
Stoppad tävlingshjälm av fiber.
Vikt 650 g Ca 55 kr
Generalagent
AB Hans Osterman
|
Är ditt liv värt
40 kronor ? En stor del av alla mc-olyckor med dödlig utgång beror på
hjärnskador och skallfrakturer. Läkarna står ofta maktlösa. En sak
kan dock råda rejäl bot: Störthjälmar!
Man beräknar att närmare 97
procent av alla mc-olyckor med dödlig utgång beror på skallskador.
Det är onekligen en skrämmande siffra. Eftersom det i värt land inträffar
åtskilliga svåra mc-olyckor per är. kan man lätt räkna ut att
antalet offer med skallskador, som måste tas om hand på våra sjukhus,
är stort.
Man kan inte förbjuda folk att åka motorcykel. Och det hjälper
inte mycket att tala om för våra många motorcyklister hur de skall köra
för att spara människoliv. Men det borde finnas en lag för alla
motorcyklister att bära störthjälm. Om en sådan lag kunde drivas
igenom är det nämligen mycket troligt att man skulle kunna minska
antalet skallskador med minst hälften! Störthjälmen är det enda
medel som kan ge våra fåtaliga skall- och hjärnkirurger mindre att
göra.
I Belgien, Holland och Frankrike är det inte obligatoriskt att bära störthjälm,
men försäkringsbestämmelserna är sådana att de uppmuntrar
motorcyklisten att bära s. k. störtkruka. Det är helt enkelt så att
man inte får ut någon ersättning om förare och passagerare inte
varit iklädda rejäla störthjälmar! Kunde man inte tänka sig att de
svenska trafikförsäkringsbolagen gick in för liknande bestämmelser?
Det skulle inte bara spara pengar - utan vad som är väsentligare:
människoliv.
Vad beror det på att svenska motorcyklister inte kan förmås att klä
på sig störthjälmar trots att en störthjälm borde vara lika självklar
mc-utrustning som läderkläder? Det hela bottnar i en slags falsk
blygsamhet. -Skinnknuttarna.. vill inte bli hjälmknuttar! -Störtkruka
på skann - det ser ju alldeles Ivar ut! kommenterar en representant för
huvudstadens mc-åkare. Kanske tycker man också att störthjälm verkar
för pretentiöst - en kille som kommer klädd störthjälm verkar som
om han kopierade idolerna på tävlingsbanan och är han sedan inte
snitsare på att köra blir han lätt ett åtlöje bland kamraterna.
Bort med blygsamheten! Måla hjälmarna trevliga färger - gärna med
knarrens märke där fram - det ser piggt ut och de motorcyklister som vågar
börja lansera detta mc-mode kan vara övertygade om att de snart kommer
att få många efterföljare! Varje sund människa måtte väl inse att
hennes liv kan vara värt de futtiga 40 kronor som en störthjälm
kostar!
Motorcyklisten i gemen brukar vara pigg på att följa tävlingsförarnas
exempel. När det gäller störthjälmar är deras exempel det mest
efterföljansvärda. Det finns inte en enda erfaren tävlingsåkare som
inte har en störthjälm att tacka för sitt liv. De flesta tävlingsåkare
kan berätta om vilka tacksam hetskänslor man hyser när man efter en
rejäl vurpa konstaterar att -hjälmen sprack - men att huvudet ännu håller
ihop.
Vad skall man välja för
hjälm? Ja, man kan redan från början
konstatera att ingen hjälm är 100-procentig Men det finns bra och dåliga
hjälmar. Man har t. o. m. sökt lansera hjälmar av pressad papp på
marknaden. De ser trevliga ut när de sätts på huvudet - men Gud
bevare den som anförtror sitt liv i deras skydd. Man kan nämligen
trycka in en bubbla med tummen! Att sälja sådana hjälmar under namnet
störthjälm borde vara förbjudet. Ett bra prov är att med största
kraft drämma hjälmen en sten - håller den så fyller den måttet. Går
den sönder så har man förstört den, det är sant. Men man har haft tur.
En sådan hjälm bör man nämligen aldrig dra på sig hur trevlig och
tilltalande den än ser ut.
En vanlig och ganska bra hjälmtyp är den
som är gjord av härdad aluminiumplåt och invändigt är klädd med
filt och försedd med bärband, vilket ligger ungefär ,en halv tum från
hjälmens skal. Detta bärband fördelar trycket jämnt över hela
huvudet. Jaså. Du tror inte på störthjälmar? Försök då själv
att sätta Dig in vad som kommer att hända när Du slungas av en
motorcykel i hög fart. Huvudet, som är tungt sig självt, kommer först
och luftfärden går i riktning mot en skarp sten. Kroppen som följer
det tunga huvudet väger åtskilligt, och det trycker med våldsam
kraft det sköra huvudet in i stenväggen. En läderhuva skyddar inte.
En Störthjälm kanske spricker, men räddar huvudet och livet; om det
är en bra hjälm.
Eller gå upp på ett sjukhus där man för söker rädda
människor med svåra hjärnskador och skallfrakturer. Det huvud - som
inte inser att livet är värt 40 kronor behöver ingen störthjälm.
Det är massivt och stenhårt.
|
|