Transportmoped guide                 
 NORSJÖ MEK. VERKSTADS AB, Forshaga.

^ Guide to Transport mopeds. • [Back/to Swedish mopeds.]

- - - - - - - - - - - - -
   Norsjö Mek. Verkstads AB Forshaga.: Invalid: Shopper. • Partner. Transport: Packi -62. • Packy 72-90. • 1994-95Carrier 98-03. • Carrier -04.
 
                   
 
20    
  SHOPPER Invalid vehicle.
 

 

I april förra året (1961) kunde Teknik för Alla som första tidning presentera prototypen till en liten trevlig, körkortsfri shoppingvagn, som konstruerats och byggts av Norsjö Mekaniska Verkstad i Forshaga. 

Efter presentationen har redaktionen fått en mängd förfrågningar om den lilla vagnen och det föranleder oss att åter ägna den några rader. Fabriksledningen berättar att inte mindre än 250 exemplar av vagnen levererats under 1961 och att förfrågningar om den kommit från så avlägsna platser som Turkiet och Australien. 

Inom kort startar man en ny serie och då gör man också ett par smärre modifieringar. bl. a. skall fronten bli litet lägre för att sikten skall bli ännu bättre. Bilden visar monteringen av de sista vagnarna i första serien.

 

   

 

   Alexander & Peter på tur. 

 
 
30  moped  
  PARTNER.
 
                           
 

 

Norsjö Partner Bj.57 in Oslo.

Motor: HVA 50cc. 1,5hk. 2 växl.

 

 

 

 

 

Norsjö Partner  Bj.67

Motor: Saxonette automatic.

Typ SACHS 50 AM.

 

 

 

 
 
35  mopo   historik  
  NMV, kort historik & lite data.

  [Back to bicycle marks from NorsjöForshaga.]

  

 

 

 

Norsjö startade sin tillverkning i Norsjö (Västerbotten) för 60 år sedan men flyttade ganska snart till Forshaga, (Värmland). 

2007 gick flytten till Lennartsfors (Värmland).

 

Bertil Ottoson KIL berättar i en artikel i VB om NMV Partner P100

NMV, Norsjö Mekaniska Verkstad, började 1952 att tillverka NMV Partner P100. En trehjulig moped med två hjul baktill.

Ursprunget var en trehjulig sparkcykel som NMV helt enkelt satte motor på.

Bertil Ottoson har en av dessa Partner P100-mopeder som tillverkades och den är fullt brukbar.

– Mopeden är från 1955 och den har en HMV-motor i sig som började tillverkas av Husqvarna 1954, berättar han.

 

Källa: Länstidningen Värmlandsbygden 2012 - KIL (VB)

          Dennis Johansson Hall

 
 
 

Några årtal:

1953 Norsjö Mek. Verkstads AB började redan år 1953 tillverka lastmopeder av den typ som sedan tagits som förebild av andra fabrikanter.

1961 kom mopedbilen Partner tillsammans med den nya flakmoppen Packi.

1965 Monark 1189 ”Gröna”

1987 Carrier 1188/1189

1989 Packy 2

1994 startade produktionen av den första Packy Electronic

1994 Shopper och Partner går ur produktion

1995 Cykeltillverkningen säljs till Monark i Varberg samtidigt som mopedtillverkningen köps av Norsjö Mekaniska AB från nämnda företag.

1996 Norsjö Carrier 1187 & 1197

2003 Norsjö Carrier 4-stroke och Electric                              

 

Källa: Norsjö officiella sida.

 
M5c     
 Modellförteckning transportmopeder Norsjö.         [Se Monark, Crescent o. MCB.]
 Årsmodell  Märke  Modell  Motor
 1958-1968  Packi  VoV 2050/51  Puch 2 vxl hand
 1962-1987  Packy  2053/54  Puch 3 vxl hand
 1988-1996  Packy II  2053/54  Sachs 506/3 BY 3 vxl hand
 1996-2004  Carrier  1188/98  Sachs 505/2 2 vxl hand
 
 

 

 

 

 

 

 

 

Statens Trafiksäkerhetsverk;

VoV, TSV o. ASB nummer, 1960 ->.

 

 
40    
  PACKI.
 

  26/1962 

NY LASTMOPED

150 kg last kan den nya mopeden från Norsjö Mekaniska Verkstad transportera.

Mopeden, som fått namnet Packi, har försetts med en Puch-motor, 2- eller

3-växlad. 

Framhjulen med 4,00x8" däck, har skivbromsar.

Lastflaket, som är av impregnerat trä, har uttag för transport av långa föremål

och är förstärkt med stålprofiler i storleken 100x110 cm.

 
 
 

 

 

 

har många fördelar !

- lastmopeden som blev förebild. 

Packi är smidig och behändig i trafiken och tål hård

belastning, upp till 150 kg. 

Sänk transportkostnaderna - välj Packi för Edra transportbehov.

 

NORSJÖ MEK. VERKSTADS AB      660 90 FORSHAGA 

                                  SWEDEN

 

 

 

   Motor: PUCH

 

 

 

 
 
45    
  PACKY
 
         
 

 

Norsjö Packy Bj.85

Motor: Puch

 

 

Norsjö Packy Bj.90 (gissat -90)

Motor: Puch

 

   
 
 
94    
  Norsjö 1994-95.
 
 

Crescent blir Carrier

I och med årsskiftet 1994/1995 har vi på Norsjö

övertagit tillverkning och marknadsföring av den

av Monark tidigare saluförda Crescent 1188.

 

En tranportmoped av mycket hög kvalitet som på

ett utmärkt sätt kompletterar våra tidigare modeller

PACKY och PACKY Electronic. Nyförvärvet gör oss

på Norsjö till marknadens absolut starkaste aktör vad

gäller fordon för lokala transporter.

 

Carrier, som är vårt nya namn på modellen, är en

stark och körvänlig moped.

 

En robust ram helt baserad på fyrkantsrör, en pigg

och pålitlig motor och en rad detaljer i avsikt att

förstärka säkerhet och körglädje gör Carrier till ett

gott alternativ vid köp av transportmoped.

 

Vi hälsar Carrier välkommen till Norsjö-familjen

 

 
 

 

Norsjö CARRIER 1188  Bj.94-95

Motor: Sachs 505/3ES

 

 

 

 

 

 

Norsjö Mekaniska AB Box 123, S-667 22 Forshaga, Sweden

Tel 054-87 06 20, Fax 054-87 02 52

 

 
 
        
 

 

Crescent 1188

Motor: Sachs

 

 

Carrier 1188

Motor: Sachs

 

   
 
 
          
 

 

Norsjö CARRIER   Bj.94-95

Motor: Sachs 505/3ES

 

 

Norsjö SHOPPER   Bj.94-95

 

 

Norsjö PARTNER   Bj.94-95

 

 

Norsjö ELECTRONIC   Bj.94-95

 
 
 
50    
  NORSJÖ Carrier Transportmopeder.
 
                          
 

 

Norsjö Carrier 1188  Bj.98

Motor: Sachs

 

 

Carrier "Packy" sold in

Oslo, Norge (Bj.2000).

 

 

 

Norsjö Carrier 1188  Bj.03 

Motor: Sachs

• Teknisk data.

 
 
80  2004  
  2004-2007. NORSJÖ Carrier
 
 
                                         
       Norsjö Carrier 4-stroke, motor Zongshen Typ 2S 139FBM
 
 
                                          
       Norsjö Carrier Electroic, motor Adavanced D.C. Inc. Typ: Sepex el motor max 3 kW.