|
NORSJÖ
MEK. VERKSTADS AB, Forshaga. |
^
Guide to Transport mopeds. • [Back/to
Swedish mopeds.] |
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
Norsjö
Mek.
Verkstads AB Forshaga.: Invalid: Shopper.
• Partner. Transport:
Packi
-62. • Packy 72-90. •
1994-95 • Carrier
98-03. • Carrier -04. |
|
|
|
|
|
SHOPPER Invalid
vehicle. |
|
|
I
april förra året (1961) kunde Teknik för Alla som första tidning
presentera prototypen till en liten trevlig, körkortsfri
shoppingvagn, som konstruerats och byggts av Norsjö Mekaniska
Verkstad i Forshaga.
Efter
presentationen har redaktionen fått en mängd förfrågningar
om den lilla vagnen och det föranleder oss att åter ägna den
några rader. Fabriksledningen berättar att inte mindre än 250
exemplar av vagnen levererats under 1961 och att förfrågningar
om den kommit från så avlägsna platser som Turkiet och
Australien.
Inom
kort startar man en ny serie och då gör man också ett par smärre
modifieringar. bl. a. skall fronten bli litet lägre för att
sikten skall bli ännu bättre. Bilden visar monteringen av de
sista vagnarna i första serien. |
Alexander & Peter på
tur. |
|
|
|
|
|
PARTNER. |
|
|
|
Norsjö Partner
Bj.57 in Oslo.
Motor: HVA 50cc. 1,5hk. 2 växl.
|
|
Norsjö Partner Bj.67
Motor: Saxonette automatic.
Typ SACHS 50 AM.
|
|
|
|
|
|
|
NMV, kort historik & lite data. |
[Back
to bicycle marks from
Norsjö •
Forshaga.] |
|
|
Norsjö startade sin tillverkning i
Norsjö (Västerbotten) för 60 år sedan men flyttade ganska snart till
Forshaga,
(Värmland).
2007
gick flytten till Lennartsfors
(Värmland).
Bertil
Ottoson KIL berättar i en artikel i VB om NMV Partner P100
NMV, Norsjö Mekaniska Verkstad, började 1952 att tillverka NMV Partner P100. En trehjulig moped med två hjul baktill.
Ursprunget var en trehjulig sparkcykel som NMV helt enkelt satte motor på.
Bertil Ottoson har en av dessa Partner P100-mopeder som tillverkades och den är fullt brukbar.
– Mopeden är från 1955 och den har en HMV-motor i sig som började tillverkas av Husqvarna 1954, berättar han.
Källa:
Länstidningen Värmlandsbygden 2012 - KIL (VB)
Dennis Johansson Hall
|
|
|
|
|
Några årtal:
1953 Norsjö Mek. Verkstads AB
började redan år 1953 tillverka lastmopeder av den typ som
sedan tagits som förebild av andra fabrikanter.
1961 kom mopedbilen Partner
tillsammans med den nya flakmoppen Packi.
1965 Monark 1189 ”Gröna”
1987 Carrier 1188/1189
1989 Packy 2
1994 startade produktionen av
den första Packy Electronic
1994 Shopper och Partner går
ur produktion
1995 Cykeltillverkningen säljs
till Monark i Varberg samtidigt som mopedtillverkningen köps
av Norsjö Mekaniska AB från nämnda företag.
1996 Norsjö Carrier 1187 &
1197
2003 Norsjö Carrier 4-stroke
och Electric
Källa: Norsjö officiella sida. |
|
M5c |
Modellförteckning
transportmopeder Norsjö.
[Se Monark, Crescent o.
MCB.] |
Årsmodell |
Märke |
Modell |
Motor |
1958-1968 |
Packi |
VoV
2050/51 |
Puch 2 vxl hand |
1962-1987 |
Packy |
2053/54 |
Puch 3 vxl hand |
1988-1996 |
Packy
II |
2053/54 |
Sachs
506/3 BY 3 vxl
hand |
1996-2004 |
Carrier |
1188/98 |
Sachs
505/2 2 vxl hand |
|
|
|
|
|
Statens Trafiksäkerhetsverk;
VoV, TSV o. ASB nummer,
1960 ->.
|
|
|
|
|
PACKI. |
|
|
26/1962
NY LASTMOPED
150 kg last kan den nya mopeden från Norsjö Mekaniska Verkstad transportera.
Mopeden, som fått namnet Packi, har försetts med en Puch-motor, 2- eller
3-växlad.
Framhjulen med
4,00x8" däck, har skivbromsar.
Lastflaket, som är av impregnerat trä, har uttag för transport av långa föremål
och är förstärkt med stålprofiler i storleken
100x110 cm.
|
|
|
|
|
|
har många fördelar !
-
lastmopeden som blev förebild.
Packi
är smidig och behändig i trafiken och tål hård
belastning, upp
till 150 kg.
Sänk
transportkostnaderna - välj Packi för Edra transportbehov.
NORSJÖ
MEK. VERKSTADS AB 660 90 FORSHAGA
SWEDEN
|
Motor: PUCH
|
|
|
|
|
|
PACKY |
|
|
|
Norsjö Packy Bj.85
Motor: Puch
|
Norsjö Packy Bj.90 (gissat -90)
Motor: Puch
|
|
|
|
|
|
|
|
Norsjö 1994-95. |
|
|
Crescent blir Carrier
I och med årsskiftet 1994/1995 har
vi på Norsjö
övertagit tillverkning och
marknadsföring av den
av Monark tidigare saluförda
Crescent 1188.
En tranportmoped av mycket hög
kvalitet som på
ett utmärkt sätt kompletterar våra
tidigare modeller
PACKY och PACKY Electronic.
Nyförvärvet gör oss
på Norsjö till marknadens absolut
starkaste aktör vad
gäller fordon för lokala
transporter.
Carrier, som är vårt nya namn på
modellen, är en
stark och körvänlig moped.
En robust ram helt baserad på
fyrkantsrör, en pigg
och pålitlig motor och en rad
detaljer i avsikt att
förstärka säkerhet och körglädje
gör Carrier till ett
gott alternativ vid köp av
transportmoped.
Vi hälsar Carrier välkommen
till Norsjö-familjen
|
|
|
|
Norsjö CARRIER 1188 Bj.94-95
Motor: Sachs 505/3ES
|
|
|
Norsjö Mekaniska AB Box
123, S-667 22 Forshaga, Sweden
Tel 054-87 06 20, Fax 054-87 02 52
|
|
|
|
|
|
Crescent 1188
Motor: Sachs
|
Carrier 1188
Motor: Sachs
|
|
|
|
|
|
|
|
Norsjö CARRIER Bj.94-95
Motor: Sachs 505/3ES
|
Norsjö SHOPPER Bj.94-95
|
Norsjö PARTNER Bj.94-95
|
Norsjö ELECTRONIC Bj.94-95
|
|
|
|
|
|
NORSJÖ Carrier Transportmopeder. |
|
|
|
Norsjö Carrier
1188 Bj.98
Motor: Sachs
|
Carrier
"Packy" sold in
Oslo, Norge (Bj.2000).
|
|
Norsjö Carrier 1188 Bj.03
Motor: Sachs
• Teknisk data. |
|
|
|
|
|
2004-2007. NORSJÖ
Carrier |
|
|
|
Norsjö Carrier 4-stroke, motor Zongshen Typ 2S
139FBM |
|
|
|
Norsjö Carrier Electroic, motor Adavanced
D.C. Inc. Typ: Sepex el motor max 3 kW. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|