Kalmar Läns kalops: Artiklar, tänstift, hjälmar, vulkset, tester....
 BORTTAGEN 
 
 MOTOR 23/1966          
S MOPEDTEST: PUCH Dakota

 

Puch Dakota är en tilltalande "muskelknutte" på 70 kg. Körställningen är av mycket god klass och tillåter god balans. Design och kvalitet har nu alltid varit utmärkande drag för Puch-maskiner. 

Bromsarna är sinnrikt konstruerade. De nitar inte utan snarare suger fast maskinen i vägen. Ett ytterligare plus är att bromsarna är lätt justerbara. 

Fjädringen. Man skulle kunna tro att det korta slaget på framfjädringen - 40 rem skulle ge en stötig gång men så är inte fallet. De hydrauliska stötdämparna bidrar till den goda väghållningen också vid körning i terräng.

Motor. Puch Dakota har en fläktkyld motor på 49 cm3. Kompressionen är 6,5 och effekten 1 hk vid 3 501 varv. Maskinen är "björnstark" på ettan, drar jämnt och tar praktiskt taget vilka backar som helst. Förgasaren har ett effektivt jätteluftfiller som gör maskinen okänslig för vatten. 

Puch Dakota är lätt att tanka tack vare sitt stora, vingförsedda tanklock. 

Verktygen är av hög klass och verktygslådan rymlig och väl placerad i pressstålrarnen. 

 

Den »mognes» syn 

Körställningen är närmast scramblebetonad. Styrstång och alla reglage är rätt placerade med robust infästning. Maskinen har ett alltigenom gediget utförande. Bromsarna av fullnavstyp är av hög klass. Motorn är lågt växlad på "ettan". Friläget är svårt att finna. Den hydrauliska dämpningen ger goda vägegenskaper utan genomslag. 

Den fläktkylda motorn har mjuk gäng.

Kedjeskydd av plast är bra ur vibrations- och rostsynpunkt.

SLUTINTRYCK 

Vi ger plus för:

1) Hydrauliska stötdämpare

2) God väghållning

3) Stort tanklock

4) Vällagrad bromspedal och mjuka bromsar

5) God dragförmåga "ettan"

Vi ger minus för.

1) Hård sadeltopp

2) Svårt lägga ur växeln

3) Kicken går framåt

 

 

TEKNISKA PRESTANDA

Acceleration: över 100 m från stillastående:

14,5+12
2
 = 13,25 sek

Testförbrukning: 0,25 l/mil. 

Backtagning 20 % - 40 m. I-II = 11 sek, I - 12 sek, 

II = 11 sek (fr stillast). 

Bromssträcka (båda bromsar): 7,5 m. 

 

 

TEKNISKA DATA

Pris på gatan hela Sverige 1584:-

Motor: Typ Puch 1461 (fläktkyld). Volym: 49 cc. Dismeter: 38 mm. Slaglängd: 43 mm. Kompression: 6,5:1. 

          Effekt: 1,0 HK/3 500 vpm. 0,94 HK/3000 vpm. 

Buller: < 75 dB (A). 

Förgasare: Bing. 

Utväxling (i växellåda) I 14,55:1, 11 - 8:1, 111 - 5,05:1, Total: 17,45:1. 

Kedjedim: (bakre drivkejda) 1/2" x 3/16". Bakkrans: 38 kugg. 

Ram: Pressad centralram med fribärande motor. 

Fjädring: Framgaffel: Teleskopgaffel med hydr dämpn. Bakhjulsgaffel: Swinggaffel med hydr dämpn. 

Fjäderväg: Fram: 40 mm. Bak: 40 mm. 

Däck: 21x2,75". 

Bromsar. Fullnav Ø 105 mm. Bromsarea: 98 cm2. 

Tankvolym: 10 l. 

El-utrustning: SP-märkt (SEN 310702 - 17 W generator). Strålkastare SP K7 Ø 120 mm. 

Dim: Längd: 182 cm. Bredd: 64 cm. Hjulbas: 1180 mm. Sadelhöjd (ofjädrad): 80 cm. Frigångshöjd (ofjädrad): 16 cm. 

Vikt: 70 kg. 

Vägmätare Med 100 m gradering.

  TOPP