Kalmar Läns kalops: Artiklar, tänstift, hjälmar, vulkset, tester....
 
  BORTTAGE   N  
MOTORS MOPEDTEST 2      Motor sid28 40/1968                
S MOPEDTEST 2: TOMOS GT

TOMOS GT 

Vi testade förra året Tomos i standardutförande, en moped som inte ger sig ut för att vara annat än den är. Dvs fabriken har inte försökt bygga den så likt en lätt motorcykel som möjligt. 

Raka motsatsen gäller om Tomos GT som vi nu har kört ett hundratal mil. Det är en designmässigt mer påkostad maskin med i stort sett samma motor som standardversionen men med bättre vridmoment och därmed också större segdragningsförmåga. Den har vidare fyrväxlad växellåda och betydligt större bensintank. 

Tomos är en jugoslavisk maskin byggd vid ett företag som från början var ett dotterföretag till Puch men numera är fristående. 

Motorn är en luftkyld tvåtaktare på 49 cm3 som ger 1 hk vid 4 000 varv. Maximala vridmomentet är 24 cmkg vid 3 000 varv/min. Startmässigt är det en av de snällaste' motorer vi har träffat på i mopedbranschen men dragkraften är ganska ojämn innan den nått rätt arbetstemperatur. Man 

får den första stunden vara försiktig med gaspådraget och låta den varva upp i lugn takt. Inmonteringen i ramen är både snygg och gjord på ett sätt så att man lätt kommer åt olika detaljer vid justeringar. 

Växellådan är fyrväxlad, manövrerad med pedal. Den kräver ganska hårt fottryck och lägena kunde vara mer exakta. Det kan ha varit något speciellt för vårt provexemplar. Kopplingen fungerade nämligen inte hett tillfredsställande och krävde justering vid ett par tillfällen. 

Bromsarna har god verkningsgrad men framhjulsbromsen borde vara något bättre graderad. 

Fjädringen har samma karaktär som på standardversionen. Dvs den är ganska hård och på sämre väg kan den bli så pass stötig att mopeden vill kasta i sidled. Tendensen är inte lika märkbar om man kör med fylld tank. Tanken rymmer nämligen elva liter vilket ökar tyngden en hel del. 

Detta gör tillsammans

För de hundralappar mer som man får betala för Tomos GT jämfört med standardversionen får man först och främst en elegantare maskin. Tekniskt ligger den största skillnaden i att GTversionen har en fyrväxlad växellåda, praktiskt i att GT har bättre acceleration och segdragningsförmåga. Vägegenskaperna är ganska lika. I båda fallen rör det sig om mopeder med ett detaljarbete av hög klass. 

 

TOMOS GT I SIFFROR

Mått och vikt: Längd: 172 cm, Bredd: 65 cm, Sadelhöjd från marken: 80 cm, Frigångshöjd: 21 cm, Däckdimension: 18x2,50, Tankvolym: 11 liter, Vikt: 55 kg

Motor: Typ: Tomos, Volym: 49 cm3, Diameter/ slaglängd: 38/43 mm, Kompression: 5,5, Effekt: 1 hk vid 4 000 v/min, 

          Max vridmoment: 24 cmkg vid 3 000 v/min

Fjädring: Fram: Teleskopgaffel med hydrauliska stötdämpare Bak: Svingarmsgaffel med teleskopfjäderben

Bromsar: Typ: Tomos fullnav

Växellåda: Typ: Fyrväxlad, manövrerad med pedal 

Utväxling: I = 61,68, II - 32,26, III - 20,70, IV - 17,65 Antal kugg i bakkrans: 35

I standardutrustningen ingår: Väg- och hastighetsmätare Stöldlås

Mopeden kostar ca 1600 kr på gatan i Stockholm 

   

Dessa värden nådde vi

Acceleration från stillastående till 100 m: 15,3-15,7 sek (provet kört i två riktningar) 

Bromssträcka från 30 till 0 km/ tim: med enbart bakhjulsbroms: 7,10 m med fram- och bakhjulsbroms: 4,55 m (Uppgivna värden är genomsnitt av flera prov) 

Bränsleförbrukning: 0,21 l/mil (Bränsleförbrukningen har mätts på en vägsträcka av 20 km) 

Vägmätaren visar 2 % för kort vägsträcka 

Hastighetsmätaren visar 32 km/tim vid en verklig fart av 30 km/tim. 

Det är gott och väl med designmässigt eleganta inkapslingar men praktiskt kan de ha nackdelar. Att komma åt kopplingarna för elledningarna bakom styrkåpan är svårt. 

    TOPP