BORTTAGE N | ||||
MOTORS MOPEDTEST 2 Motor sid28 40/1968 | ||||
|
||||
|
||||
får den första stunden vara försiktig med gaspådraget och låta den varva upp i lugn takt. Inmonteringen i ramen är både snygg och gjord på ett sätt så att man lätt kommer åt olika detaljer vid justeringar. Växellådan är fyrväxlad, manövrerad med pedal. Den kräver ganska hårt fottryck och lägena kunde vara mer exakta. Det kan ha varit något speciellt för vårt provexemplar. Kopplingen fungerade nämligen inte hett tillfredsställande och krävde justering vid ett par tillfällen. Bromsarna har god verkningsgrad men framhjulsbromsen borde vara något bättre graderad. Fjädringen har samma karaktär som på standardversionen. Dvs den är ganska hård och på sämre väg kan den bli så pass stötig att mopeden vill kasta i sidled. Tendensen är inte lika märkbar om man kör med fylld tank. Tanken rymmer nämligen elva liter vilket ökar tyngden en hel del. Detta gör tillsammans För de hundralappar mer som man får betala för Tomos GT jämfört med standardversionen får man först och främst en elegantare maskin. Tekniskt ligger den största skillnaden i att GTversionen har en fyrväxlad växellåda, praktiskt i att GT har bättre acceleration och segdragningsförmåga. Vägegenskaperna är ganska lika. I båda fallen rör det sig om mopeder med ett detaljarbete av hög klass.
TOMOS GT I SIFFROR Mått och vikt: Längd: 172 cm, Bredd: 65 cm, Sadelhöjd från marken: 80 cm, Frigångshöjd: 21 cm, Däckdimension: 18x2,50, Tankvolym: 11 liter, Vikt: 55 kg Motor: Typ: Tomos, Volym: 49 cm3, Diameter/ slaglängd: 38/43 mm, Kompression: 5,5, Effekt: 1 hk vid 4 000 v/min, Max vridmoment: 24 cmkg vid 3 000 v/min Fjädring: Fram: Teleskopgaffel med hydrauliska stötdämpare Bak: Svingarmsgaffel med teleskopfjäderben |
||||
|
||||
TOPP |