|
Årets mopedsalong bjuder inte
på några större nyheter.
Fabrikanterna har småändrat och
förbättrat och dagens mopeder
är därför rent tekniskt sett
av hög klass. Bestämmelserna
säger att cylindervolymen inte får
vara större än 50 cc och effekten
är maximerad till 1 hk. I de
svenska mopederna är det oftast
fråga om strypta motorer, som i
originalversionen ger upp till
5-6 hk. Rekordet har japanska
Honda, som ur sin 50 cc-motor
plockar ut 9 hk. Det betyder
180 hk på en 1000 cc motor!
Där kan inte ens racerbilsfabri-
kanterna hänga med . . .
Av OLA JOHANSSON
Foto GRAN ANDRÉN
|
Dagens moped är inte bara
stöttålig
och slitstark, den förenar också
sportiga linjer med praktisk
elegans.
Motorerna är omsorgsfullt gjorda,
drift-
säkra och ekonomiska.
Körställningen
och åkkomforten har förbättrats på
praktiskt taget alla modeller och
kvali-
teten verkar bli bättre och
bättre.
Den körkortsfria s.k.
skotermopeden
vinner också allt fler köpare i de
äldre
åldersgrupperna. Skotermopeden är
ett
fordon som i allt utom
fartresurser
överensstämmer med den riktiga
sko-
tern, men i gengäld är ytterst
bensin-
snål.
MOPEDSEMESTER
Mopedcamping är en ganska populär
semesterform. Man kan färdas
relativt
långa sträckor för en billig
penning.
Även för sportfiskeentusiasten
erbjuder
mopeden utmärkta möjligheter att
snabbt och bekvämt komma till
fiske-
platsen. Mopeden är också ett
lämpligt
fordon i dagens täta trafik. Man
kom-
mer fram snabbt och har inga
svårig-
heter med parkering.
De som eventuellt har planer på
att
semestra utomlands med sin moped
bör
veta att turister alltid får
framföra sitt |
fordon även om landets lagar är
annor-
lunda än de svenska.
OLYCKOR
Mopeden har dock en nackdel och
det
är det alltfort stigande antalet
olyckor.
Analysen av olyckorna visar klart
att
huvudorsaken till dem är
mopedistens
okunnighet om de föreskrifter och
tra-
fikregler som gäller. För att
skydda sig
själva och andra bör därför
mopedfö-
raren självmant inhämta
erforderliga
teoretiska trafikkunskaper. Om
olycks-
kurvan fortsätter att stiga kanske
myn-
digheterna belägger mopeden med
kör-
kort. Och vilka vill vara med om
detta?
HUR FORT?
Mopeden får alltså enligt lagen
inte
köras fortare än 30 km/tim.
Myndig-
heterna tillåter dock en fabriksny
moped
att göra 31,4 km/tim. I medvind
och
nedförsbackar kan motorn varva ut
or-
dentligt och farten bli högre.
Detta är
emellertid inte olagligt. Om
däremot
mopeden trimmats kan det gå illa.
Mo-
torn eller delar av den kan
beslagtas,
målsmannen får böta och själv får
ni
vänta några år extra på körkortet.
Det
är svårt att få lämplighetsintyg
om man
brutit mot mopedbestämmelserna.
|
|