|
Conrad BRÜSSELBACH Allright
und Cito Fahrradfabrik KÖLN LINDENTHAL. |
^ back to
Deutsche mopeds reg. (alte reg. B-C.). |
|
- -
- -
- -
- -
- |
CITO
- ALLRIGHT - TIGER C. Brüsselbach, Motorradgabel- und Fahrradwerke Köln -
Efferen. |
|
C.
Brüsselbach, Motorradgabel- und
Fahrradwerke,
Köln-Effern.
|
|
Conrad Brüsselbach
Allright-Cito-Fahrradwerke Efferen-Köln. |
1956
Cito HS1 (N1J) |
S
(J) |
23 |
· |
ER |
S |
T |
2 |
· |
616 |
1956
Cito HS2 (N2J) |
S
(J) |
23 |
· |
ER |
S |
- |
2 |
· |
586 |
1957
Standard |
S/J |
· |
· |
ER |
S |
- |
2/3 |
· |
509 |
1957
Touren |
S/J |
· |
· |
ER |
S |
- |
2/3 |
· |
548 |
1957
Luxus |
S/J |
· |
· |
PR |
S |
SF |
2/3 |
· |
648 |
1957
Sport |
S/J |
· |
· |
DR |
S |
SF |
2/3 |
· |
678 |
1957
Cito Sportmoped
DM 56 S |
J |
· |
· |
BP |
S |
SF |
2/3 |
· |
· |
1958 Cito PM 56 L |
S |
· |
· |
R |
S |
SF |
3 |
· |
· |
1958
Cito moped sold in Sweden by Gunnars Fabriker, Nässjö.
(Post - order - katalog.) |
1959 Brüsselbach
EM
56 S |
S |
23 |
· |
R |
KS |
- |
2 |
· |
550 |
1959 Brüsselbach
EM
56 T |
S |
23 |
· |
R |
KS |
T |
2/3 |
· |
610 |
1959 Brüsselbach
PM
56 L (EM
56 LS) |
S |
23 |
· |
BP |
T |
LS |
2/3 |
· |
708 |
1960
Original TIGER EM
56 S |
S |
· |
· |
R |
S |
- |
2 |
· |
· |
|
Links here, this page
down.
• ALLRIGHT
Germany, Sweden.
• CITO Germany.
• RHEIN PERLE
Sweden.
• TIGER Germany,
Sweden.
SWEDEN.
• Allright Allright´s Svenska
Kontor, Malmö.
•
Rhein Perle,
Gunnars Fabriker, Nässjö.
• Tiger Importör ?
|
|
|
N1 |
|
|
|
N2 |
|
- Cito FM 56 T Moped
- Allright Mokick (behind) -
1956
|
CITO - ALLRIGHT - TIGER
C. Brüsselbach, Motorradgabel-
und
Fahrradwerke Köln - Efferen.
|
Tiger Bromfiets
• Maxwell catalogus (NL).
|
|
|
N3 |
|
Cito Sportmoped DM 56 S
Bj.57
|
Cito
PM 56 L Bj.58
|
|
|
|
|
N4 |
|
Rhein Perle (Brüsselbach),
sold in Sweden. Bj.58
|
|
|
|
|
N5 |
|
|
|
|
|
1956 |
Allright. |
|
[Back
to Deutsche mopeds reg.] [Back/To
Swedish
mopeds.]
|
|
|
ALLRIGHT - På kontinenten ett
begrepp för kvalitet, stil och
tradition.
ALLRIGHT - redan mer än ett halvsekel ledande i formgivning och teknisk
finess.
Tillverkare: ALLRIGHT -
WERKE, Köln.
Generalagent för Skandinavien: ALLRIGHT´S SVENSKA KONTOR, Vikingagatan 11, Malmö, Telefon 505 33
|
|
|
ALLRIGHT - MOPEDEN
elegant
ekonomisk
smidig
driftsäker
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1956 |
CITO FM 56 T
Moped - ALLRIGHT Mokick - Paar Köln Efferen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1956 |
CITO - ALLRIGHT - TIGER C. Brüsselbach,
Motorradgabel- und Fahrradwerke Köln - Efferen. |
|
|
|
|
BRÜSSELBACH CITO
Brüsselbach hat sein Moped mit größerem Tank
und tieferen Schutzblechen versehen. Es wird jetzt auch mit
Teleskop-Hinterradfederung der Marke Tiger geliefert. Der Motor hat sehr
ordentliche Abdeckbleche und eine
neue Auspuffanfage bekommen.
|
|
|
Bild:
Das Moped u. Kleinroller 1956 Nr. 3 - s.103. |
Modell
(cito59) EN 56 T |
|
|
|
|
1956 |
CITO - ALLRIGHT - TIGER C. Brüsselbach, Motorradgabel- und Fahrradwerke Köln - Efferen. |
|
[Back
to Holland main.]
|
|
|
Wij leveren de ECHTE ORIGINELE
DUITSE TIGER-BROMFIETS voor de
uitzonderlijke lage prijs van
sleehts f 665,—. Deze beroemde Tiger-bromfiets
heeft de mooiste fabrikaten in
Nederlnnd als voorbeeld gediend. De fabrikanten
kopen het Sachsmotortje in
Duitsland en stellen de fiets zelf samen. Let echter
wel, de fiets is even belangrijk
als het motortje. Vertrouw op de oerdegelijke
Duitse fabricage en afwerking.
Vraag vrijblijvend uitvoerige circulaire met
ufbeelding.
Dezelfde prächtige brommer met
km-teller.......f. 695.—
Idem met km-teller + claxon +
banden met wit zijvlak f. 715.—
|
Maxwell catalogus.
Maxwell Verzendhuis.
Shoolstraat 28,
Panningen (Bij Venlo).
Duitse Tiger (Cito)
bromfiets. |
|
|
|
|
|
|
1957 |
Cito Sportmoped DM 56 S mit JLO Piano motor. |
|
|
|
|
Motor: Sachs
or Jlo Piano
Getriebe
und Antrieb: 2/3 gang
Rahmen: Dreieckrohrrahmen. Blankteile
verchromt. Schwinggabel mit triebsatz vorn.
Triebsatzschwinge
/ Federbeinen hinten.
Sattel:
TT
Lackierung:
Schwarz-rot.
Tankinhalt: Büffeltank 8,5
Ltr.
Hersteller:
Cito-Werke, Köln.
|
|
|
|
|
|
|
1958 |
- Cito PM 56 L |
|
|
|
|
Motor: Sachs 47cc, 3 gear (handschaltung)
Hersteller:
Conrad Brüsselbach,
Allright-Cito-Fahrradwerke
Efferen-Köln.
|
|
|
|
|
|
1958 |
RHEIN-PERLE. A-B Gunnars FABRIKER
NÄSSJÖ. |
|
[Back/To Swedish
mopeds.] [To GUNNARS in bicycle register.]
|
|
|
|
Katalog
40 - Våren och sommaren 1958 |
A-B Gunnars FABRIKER NÄSSJÖ. |
Gunnar själv. |
|
|
SUCCE FÖR VÅRA MOPEDER . . .
(A) Vår eleganta och välbyggda moped med den berömda Sachsmotorn rönte en sådan efterfrågan, att vi ibland hade svårt att
få fram mopeder f tillräckligt snabb
takt.
Nu
har mopeden ytterligare förbättrats - bl. a. med styrstångslås och förstärkta nav - men priset ligger alltjämt ett gott stycke
under riktpriset. Beställ redan
i dag vi räknar med stark efterfrågan under försommaren.
|
|
Moped
RHEIN-PERLE enl. nedanstående specifikation.
(RIKTPRIS 950:00).
27 A 825 VÅRT NETTOPRIS pr styck 695:00
RAM:
precisionsbyggd stålrörsram med extra förstärkt styrhuvud. Förstärkt hjulinfästning i bakgaffeln och bottenlänksfjädring i
framgaffeln. Styrstångslås.
MOTOR:
Sachs -47, enscylindrig tvåtaktsmotor, luftkyld med motströmsspolning. Diam: 38 mm, slaglängd 42 mm, volym 47 kbcm effekt
0,8 hkr vid 4, 100 varv (Original 1, 5 hkr ).
Bingförgasare med automatisk startinställning och oljenätfilter Svänghjulsmagnet Bosch 8 volt 17watt,
Bosch
tändstift 175 T1. Tvåskivig korklamellkoppling, växellåda med 2 hastigheter och frigång. Normal bränsleåtgång ca 0,12 liter/mil. Effektiv ljuddämpare ger tyst
gång.
BRÄNSLETANK: 8, 5 liter varav 1 liter i reservtank. Kran med omkoppl. till reservtanken. Tättslutande lock.
BELYSNING: strålkastare med 8 volt 15 watt biluxlampa.
Hel- och halvljus. Bakljus med inbyggd reflex.
STYRE: bekväm sportmodell med Magura kopplings-växelhandtag till vänster och gashandtag-broms till
höger.
|
|
|
BROMSAR: ytterst effektiva trumbromsar på båda hjulen. Fabrikat: Fichtel och Sachs.
HJUL: fälgar
i kromstål och förstärkta ekrar. Ringar: 23"x2".
STÄNKSKÄRMAR: förlängd framskärm och väl tilltagen bredd ger effektivt
smutsskydd.
UTRUSTNING:
KICKSTART. Wittkopp mopedsadel för bekväm åkning, Parkeringsställ, pakethållare, låsbar verktygskassett med
utrustning, pump och ELEKTRISKT
signalhorn.
Hastighetsmätaren med belysning och inbyggd i strålkastaren. Totallängd 178 cm, axelavstånd 113 cm, sadelhöjd 75 cm, vikt
33 kg. Elegant och hållbar lackering i
grågrönt. |
|
|
|
|
1958 |
- Tiger Moped sold / driven in Sweden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1960 |
- Original TIGER EM 56 S |
|
|
|
|
|
|
|
|
|