Kläderna är andra i Stockholm,
men utrustningen är samma
som i Nordafrika.
Här är den väg som Rene Willink åkt med sin
Cyclemaster.
|
Den
cyklande holländaren.
Över 25.000 km har den
holländske journalisten Rene Willink färdats kors och tvärs
genom främmande länder på en cykel med hjälpmotor.
Nyligen besökte han Sverige och berättade en del av
äventyren för Teknikens Värld.
Himlen
hade varit klarblå så länge att jag inte la de märke
till de hotande grå molnen som dök upp när jag
fyllde motortanken för att avverka den sista sträckan
på min resa till "världens ände". Molnen
dök upp ovan för Anti-Atlasbergen i syd väst och
jag gjorde i ordning min cykel med hjälpmotor i
Agadir, den sydligaste Atlanthamnen i Marocko.
Efter
att ha lämnat Holland och farit igenom Belgien och
Frankrike samt flackat igenom romantiska Spanien och
charmerande Portugal i fem veckor, väntade mig
Marocko som en solig sida ur en vacker sagobok.
1.000
km innanför Atlantkusten i den Afrikanska solen glömde
jag helt bort existensen av moln. - Jag började vårdslöst
att trampa några meter, startade motorn med det
handtag som sitter på styrstången, och den lilla
motorn på 26 kubik började att surra och drev mig ännu
längre söder ut, som om inte 6.500 km skulle vara långt
nog hemifrån. Den första timmen gick allting bra,
men sedan blev det alltmer tryckande. Jag och min
motoriserade cykel var ensamma i den livlösa,
soltryckande halvöknen och tempera turen steg efter
hand. De gula molnen ovanför de avlägsna blå bergen
kom närmare och bredde ut sig på himmelen. Under
tiden försvann horisonten i dimma. En bris av bitande
kall vind störde ett ögonblick min regelbundna körning,
motorn accelererade tacksamt.
Sedan
hände allting på ett ögonblick. En kraftig vind blåste
upp från väster och på några sekunder var hela
luften full med grått damm. Sand, vissna löv och t.
o. m. små stenar virvlade emot mig på min högra
sida. Jag var tvungen att blunda på ena ögat och hålla
det andra halvöppet för att överhuvudtaget kunna hålla
mig kvar på vägen. Men för hur länge? I Agadir
hade jag fyllt på 1,5 liter bensin i motortanken och
jag kunde inte fylla på mer ur förrådstanken i
denna sandstorm. Värsta faran, emellertid, var att
sand kunde blåsa in i motorn och stoppa den helt och
hållet i denna öken där ingen mänsklig hjälp
fanns att få. Stora vågor av sand vräktes upp
på vägen och jag hade sand i bagaget, kläderna, öronen
etc. Cyclemastern, som låg på tvären i
stormen, rörde sig trots allt framåt tack vare sin
0,6 hästars motor, som helt och hållet är byggd i
bakhjulet, och genom detta gav ett sådant skydd att
inte ens en afrikansk sandstorm kunde hindra dess
framfart.
»Världens
ände» är en kedja lagd tvärs över vägen och en
brun hand, tillhörande en marockansk polis. »Vägen
slutar här, sir». säger de, och säkerheten också.
Här börjar Sahara. När jag nådde fram till kedjan
hade stormen bedarrat just en halvtimme innan. Allting
på min cykel var sandigt. Men den lilla bensin som
fanns kvar i motortanken var precis den samma som när
jag hällde i den i tanken innan detta plötsliga äventyr
började. Cyclemastern höll sig i rörelse och tog
mig från Tinit, en liten stad nära kedjan över vägen,
genom Central-Marocko, Algeriet och Södra
Tunisien till Tripoli.
Vi
återvände till Holland genom Sicilien, Italien och
Frankrike och vi hade då sammanlagt åkt 12.000 km.
Vi fortsatte denna expedition genom. Danmark och
Sverige, från Helsingborg genom Stockholm och
Jokkmokk till Kiruna, söderut genom Haparanda, Oulu,
Jyväskylä till Helsingfors, och sedan tillbaks till
Stockholm med båt. Det var ganska märkligt att finna
hur denna lilla motor, som inte ens gav upp för en
afrikansk värmebölja, rusade på fortare och fortare
ju längre norrut i kylan vi kom. Endast på de finska
vägarna var vi tvungna att reglera hastigheten,
lastad som min cykel var med 50 kg bagage, sladdade
bakhjulet ofta på de torra sandvägarna i de backiga
sjödistrikten men jag såg med detsamma till att jag
kom i balans igen så att vi kunde åka igenom det 900
km långa Finland utan att 'vurpa' och t. o. m. utan
en enda punktering.
|
|