Separata motorer / Separate helpengines.                      
 CYCLEMASTER Holland N.V., Den Haag.   ^ back to picture reg. ● [Back/to Hilfsmotor main.]  
- - - - - - - - - - - - -
 Berini Motorenfabr. Pluvier N.V., Rotterdam. - Berini M 13. -  Cyclemaster. - Cyclestar. - Berini & Pluvier. - Berini in Germany.               [Berini - Pluvier main.]
 
 1951 Cyclemaster - Pluvier, Rotterdam, Holland.  
 
 

 

Cyclemaster.

Svensk generalagent:

A.B. Hans Osterman. Birger Jarlsgatan 18, Stockholm.

 

 

Cyclemaster Holland N.V., Den Haag.

 

• Holland main (C)

Guide: Hulpmotoren 1952, Holland.

 

 
N1     Hilfsmotoren.
 
 
                                 
 

 

Cyclemaster ger vingar

åt cykeln - 1951

(This page down.)

 

 

AC tändstifts guide

Cyclemaster.

(This page down.)

 

 

Besked om moped i Teknikens Värld.

Har mopeden hållit vad som lovats?

Fru Ingegerd Hillerborg och Fröken Wivi Peterson

ger sina omdömen om sin Cyclemaster.  (This page down.)

 

 
N2   
   
 

 

TfA testar Cyclemaster i

nummer 18/1952

(This page down.)

 

     
 
N5  30   Hilfsmotoren.
 [Cyclemaster, England (UK).]
 
                              
 

 

Rene Willink på sin Cyclemaster.

Den flygande holländaren - 1951.

 

 

Cykelmaster i England.

 

 

Cyclemaster med engelsk registreringsskylt.

Motordata.

 

 
 
 
 

 

K.L.G. bougie F50 (1952)

 

 

 

 

 

 

 

 
N6     Hilfsmotoren.
 AB NYMANS VERKSTÄDER UPSALA.
 
               
 

 

Nymans NV 6

Motor: Cyclemaster

at Nymans

 

Hermes (Nymans)

Motor: Cyclemaster

 

 

Hermes (Nymans)

Motor: Cyclemaster

 

 
 
                                              
 

 

Vinn en Crescent.... (1952).

 

 

Crescent (Nymans), Finland.

Motor: Cyclemaster

 

   
 
N8     Hilfsmotoren.
 RABENEICK August Rabeneick GmbH., Brackwede / Bielefeld.
 
                         
 

 

Rabeneick TAXI Typ CM 32 Bj.52

Motor: Cyclemaster

at Rabeneick mopeds.

     
 
                  
 

 

Rabeneick TAXI Typ CM 32 Bj.52

Motor: Cyclemaster

 

 

Rabeneick hilfsmotor Cyclemaster

 

 

 

Rabeneick M 53   Bj.53

Motor: Cyclemaster

 

 
 
 
M1a     Hilfsmotoren.
 1951     Guide: Hulpmotoren 1952, Holland.
 
 AB HANS OSTERMAN    BIRGER JARLSGATAN I8   STOCKHOLM  

Ge cykeln vingar med 

 

 
 
 
 

Cyclemaster omfattar ett komplett bakhjul med motor.

Ni kan själv montera Cyclemaster på 10 -20 min. 

Ni lär Er köra på högst 5 min. 

 

 
  Driftskostnaden är låg 8- 10 mil på en liter.    Skattefri. 
 

 

Cyclemaster ger vingar åt cykeln Ni kan ledigt hålla 30 km/tim. Cyclemaster har helt inkapslad kedjedrift. Motorn drar därför även i vått

väder och ingenting kan smutsa ned Edra kläder. Motorn är på 0,6 hkr och hur en cylindervolym 25.7 cm³.

Hjälpmotorer för cyklar har Ni säkert sett förut men ta Er en titt på Cyclemaster och konstatera vilken sensationell nyhet den verkligen är. 

Hela aggregatet är inbyggt i bakhjulet där det ligger väl inkapslat och skyddat.  

Cyclemaster kommer att mottas med öppna armar av alla som tröttnat på trampet, men ändå vill komma fort och billigt fram.

  

 
M  C6   Hilfsmotoren.
   
 

 

Cycle Master  - Pluvier, Rotterdam, Holland.  - Svensk generalagent: Hans Ostermann, Sthlm.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Komplett bakhjul (bakhjul / inbyggd kedja).

26 cc (32x32), 0,67 hk/4200 - 30,9 km/4190.

32 cc (36x32) - 0,6 hp/3000 - 31 km/4240 - 1,5-lit.tank - 9,1 kg - 1955/432.-

 

Motorn tillverkas numera (1953) också i England, Tyskland och Schweiz.

     Spark plug
 
M2a  BESKED   Hilfsmotoren.
 1952   BESKED om MOPED i tidningen Teknikens Värld.               Amo. ● Cyclemaster. ● Flink. ● JLO. ● Mosquito. ● VeloSolex. Teknikens Värld 20/52
 

Har mopeden hållit vad försäljaren lovade? 

Anser ni att motorn betalt sig? 

Hur har servicen varit ?

 

 

 

 

 

Fru Ingegerd Hillerborg och sonen Staffan.

Ekrarna går 

Utanför lekskolan vid Källvägen 10 i Enskede står femårige Staffan Hillerborg och väntar på mamma. Så hörs ett muntert puttrande och i lagstadgade 30 km/t. kommer mamma Ingegerd susande på sin Cyclemaster. 

Ekrarna har en viss benägenhet att gå av, annars är det inget att anmärka på tycker hon Men den är tung att släpa på i trappor. 

Under sommarens 140 mils mopedsemester klickade inget. Min make vill ha en riktig mc men det får han inte for mej, tillägger fru Hillerborg, Staffan håller med.

 

 

 

 

 

 

Fröken Wivi Peterson

Jag spar åt kommunen 

Om jag hade skaffat mig den här mopeden för tio år sedan hade jag sparat oändligt mycket krafter, sade fröken Wivi Peterson i Tumba. Hon är ägare till en Cyclemaster som hon är mycket nöjd med i alla avseenden. 

Och så mycket pengar jag sparar in åt kommunen. Under mitt arbete i barnavårdsnämnden har jag ju förut varit tvungen att åka rätt mycket bil. Fröken Peterson är lärarinna i Tumba folkskola och åker dagligen till och från arbete. Ett önskemål hon har är att lufttillförseln skulle kunna regleras från styret.

 

 

 

 

 
 
M  1952   Hilfsmotoren.
 1952   TfA testar Cyclemaster Teknik för Alla 18/52 [Test guide.] 
 

 

Cyclemaster är en djärv men av allt att döma ganska

lyckad koncentration av motor, tank och transmission

inuti själva bakhjulsnavet, men genom navets upp-

värmning får man se noga upp med smörjningen av

kedja och lager då oljan gärna vill dunsta bort.

 

Vikten av komplett cykel med motor 34 kg. 

Omdöme och provkörning: Cyclemaster ligger ganska nära idealet ifråga om förenkling och reglageutrustning. Motor, bränsletank, transmission och ljuddämpare ligger i ett enda, praktiskt taget cirkulärt block i bakhjulets centrum, väl skyddat i en ventilerad kåpa. Föraren har en frikoppling med spärr vid vänstra handtaget och en tumspak vid det högra, och det är allt han har att sköta. Motorn startar mycket lätt och accelerationen är god. Marschfarten med jämn vacker tändning ligger gott och väl 25 km/tim och kraftresurserna vid stigningar är fina. 

 

Det var säkert många som läste kåserierna i DN om färden med "Torpargrinet" från Göteborg till Stockholm, som ju gick särdeles smärtfritt. På beskrivningen är det väl redan många som gissat just på Cyclemaster, och det var mycket riktigt denna motor han hade. 

 

TfA:s medarbetare har också kört Cyclemaster med samma förbryllande slutsats som kåsören: Det gick smärtfritt, den marscherade säkert och elegant, och man kunde koppla bort intresset från "urverket" därbak och studera naturen runt omkring sig. Motorn är kanske en smula tyngre och robustare än man tror, men det inverkar inte mer på balansen hos cykeln än vid någon annan bakhjulsmonterad motor. 

                                                                                              

Motor: 32 cc tvåtakts luftkyld, 0,75 hk vid 4000 varv/ min. 

          Cylinderdiameter 36 mm, slaglängd 32 mm. 

Fabrik: Pluvier. Rotterdam, Holland. Motorn tillverkas numera också i England,

           Tyskland och Schweiz.

Motorplacering: Motorn ar inbyggd i en kåpa i bakhjulets centrum och 

                       levereras av fabriken komplett med hjulet, som har 

                       dimensionen 26 x 1 1/2".

Drivsätt och växlar: Kedjedrift, inga växlar, inga kugghjul förutom kedjehjulen.

Reglage: Förgasarspak, s. k. "tumspak", och frikopplingshandtag med spärr. 

Utrustning: Bränsletanken rymmande 1, 3 liter. Motorkåpa med kylningsventilation. 

Pris: Motor med hjul utan gummi kr 450:-. komplett originalcykel 690:-.

 

 

         

 

 

 

 
 
 
Hilfsmotoren.
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

xx