FLINK, Motorenwerk Varel, Germany.                    
 FLINK Motorenwerk Varel GmbH, Varel. ^ back to Flink u. MWV Main.
- - - - - - - - - - - - -
 

Flink. [52]

● Reklam & data.

● Teknik för Alla provkör.

 

Flink. [52]

● Besked om moped i Teknikens Värld.

● Fru Gertrud Svensson vann en Flinkmotor.

● Other marks equipped with Flink.

Rambler, invalid moped, Wittler, Kärnan....

 

 

 

 

● Germany at A-Z.

German reg. F.

German reg. M.

 

● Flink & MWV main.

 
   
N1  
                     
 

 

Flink -52

 

 

Test och data om Flink påhängare 1952

 

 

 

 

 
M1a     Hilfsmotoren.
 1952    
 
 
 
 

FLINK är en luftkyld tvåtaktsmotor med:

cylindervolym 43 ccm - cylinderdiameter 38 mm - slaglängd 38 mm - 

kraftutveckling 0,8 hk - varv per minut 3000 - marschfart ca 30 km/t. - 

bränsleåtgång 1,5 l/10 mil - bränsleblandning bensin/olja 30:1 - 

tanken rymmer 2 liter - motorns vikt 5 kg - inkl. tank 6,9 kg - 

tändning: BOSCH svänghjulsmagnet.

 

 

 

 

Flink är nu körkorts- och skattefri!!! Med Flink på cykel kommer Ni fortare fram, hinner utföra mer och förbrukar inga krafter.

Flink - den nya folkmotorn - är marknadens mest pålitliga och ekonomiska.., Ni kan köra en hel mil för mindre än 10 öre!

Flink driver direkt på hjulet utan kräftförlust och frikopplas helt med ett enkelt handgrepp. Denna metod är dominerande på kontinenten, där ca 75 % av alla cykelmotorer är byggda för rulldrift. 

Flink är stark -den drar upp till 250 kg och är därför också lämplig för tandem- och transportcyklar. 

Flink monteras på 45 minuter.

 

 
 
GABRIELSSON & CO HAB, MOTORAVD. LINNÉGATAN 39 B, STOCKHOLM
 
M1b  1952   Hilfsmotoren.
 1952   Teknik för Alla provkör FLINK i nummer 15.    [Test guide.] 
 
 
 
 

Omdöme och provkörning: 

Flink har konstruerats framför allt för att vara så enkel som möjligt att handha. Motorplaceringen har gjorts sådan att motorn är väl skyddad för smuts och damm och får god kylning. Antalet rörliga delar som kan utsättas för nötning är nedbringat till det minsta möjliga genom rulldriften och motorns upphängnings system. Man måste ha dessa synpunkter i åminnelse, när man kör Flink, och en provkörare skulle strängt taget vara tvungen att nöta ut en motor för att övertyga sig om konstruktionsprincipernas bärighet. Det är nu inte möjligt att göra, men här är TfA-provarens redogörelse för 6 timmars intensiv samvaro med en Flink på framhjulet: 

Med den växelspakliknande anordningen hålls motorn helt skild från kontakt med framdäcket, medan cykeln trampas igång. Detta läge gör man ock så klokt i att ha vid körning i bilköer, vid stoppljus och andra ställen där stark trafik råder. Men finns det en raksträcka fäller man med ett flinkt handgrepp ned spaken - vid kall motor med uppdragen choke - och vips har cykeln blivit en motorcykel. Det enda reglage man nu behöver är gashandtaget. Gasen har ingen tomgång och inga andra reglage finns för frigång eller avstängning av motorn. Motorn är därför en god broms i nedförsbackarna med gasen helt frånslagen. 

 

Flink, som är en av de billigare mopederna, driver med special konstruerad rulle på framhjulet. På bilden ser man "växelspaken" med vilken man höjer och sänker drivrullen.

 

Av beskrivningen ovan framgår att motorn är ganska lågvarvig, och därav följer en segdragande förmåga utöver det vanliga. Man kan köra hur långsamt som helst och ändå få en jämn gång på motorn. Effektkurvan på Flink skulle jämförd med de flesta påhängsmotorer bli mycket rak, och följaktligen accelerar Flink mycket jämnt upp till 25 km-strecket, där motorns tacksammaste fartområde ligger. Genom att motorn ger ett gott effektutbyte vid alla hastigheter, är den särskilt lämplig på kuperade vägar, där den i de brantaste motluten mycket snällt svarar på ett par uppmuntrande extra tramptag.

Flink är billig, lättmonterad och långlivad, och med det enkla lättfattliga reglagesystemet bör även folk helt utan motorsinne komma till rätta. Att det i sig själv skulle vara en nackdel med rulldrift, såsom många tror, kunde inte provaren märka, men däremot känns vibrationerna från motorn starkare vid alla framhjulsmonterade motorer än vid andra motorplaceringar.

 

 
 
 

 

Teknisk data: 

Motor: 43 cc tvåtakts luftkyld, 0,8 hk vid 3 000 varv/min, cylinderdiameter och slaglängd 38 mm. Boschmagnet och Bingförgasare vikt 6,9 kg m. tank. 

Motorplacering: Mitt över hjulet med två skyddsskärmar. 

 

Tillverkare: Motorenwerk Varel, Germany.

 

Drivsätt och växlar: Drivning med rulle direkt på framdäcket. Rullen är dock av speciell tillverkning för undvikande av onödigt slitage. Inga kugghjul eller växlar för övrigt. 

Reglage:  Förgasarhandtag med rulle, knapp för choke av kall motor, spak för upp- och nedfällning av hela motorn med rulle mot hjulet. 

Utrustning: Bensintank för 2 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1: 30. 

Pris: 395:- kr + montering 10:-. 

 

 Bilden visar motorns placering. man skymtar även de bägge skyddsskärmarna  
 

 

Hilfsmotoren.