Artiklar.
 KÖRKORTSFRITT! SKATTEFRITT!     ^ back to Artiklar.
- - - - - - - - - - - - -
 

[29] ÖWA-hjulet Steirische Motorenwerke, Graz.

[39] Saxonette. Påhängsmotorerna för cyklar

...... är ingen nyhet.

[50] Sätt motor på trampcykeln!

...... Kuli, ABG, Mosquito, Fölet (Le Poulain).

[52] Mopedens juli-start 1952.

[52] Cykel med hjälpmotor eller tåg.

[52] Körkortsfritt ! Skattefritt !

[52] Om hjälpmotorer.

[52] Vägens aktersnurra.

[53] Knappar - Rullar - Spakar.

[53] Kedja, rulle eller kilrem.

[54] 10 common engines 1954.

Autoped, Express, HMW, Husqvarna, JLO,

Pilot (Rex), Sachs, Victoria and Zündapp.

 

 

A-Z

 

Hilfsmotoren.

 
   

Teknikens Värld 9/1952

No large picture. [Journal covers.]

 

Artikel.

Körkortsfritt! Skattefritt!

 

Mopeder & påhängsmotorer:

A.B.G.

Berini

Cucciolo

Fuchs

Fölet

Kuli

Mosquito.

 

 

 

 

 

 

       

 
 1952   KÖRKORTSFRITT! SKATTEFRITT!  Artikel i Teknikens Värld 9/1952  
 

ABG

Den franska skolan: A. B.G. driver med kedja på bakhjulet.  Den stora kuggkransen fästes på ekrarna. Pris 410.-

 

 

Den holländska Berini-motorn har friktionsrulle på framhjulet. Hela motorn väger 7,2 kilo och kostar 360.-

 

 

 

Österrikisk konstruktion av märket Fuchs med en hästars effekt.  Vikten är 9 kilo och priset har satts till 415 kronor.  

 

 

 

Den 1 juli släpps de registrerings-, skatte- och körkortsfria hjälpmotorerna loss på de svenska landsvägarna. Men det gäller att inte gripas av köp-psykos, utan köpa cykelmotorn med öppna ögon. Risken att bli besviken är stor. 

TV:s motorcykelexpert NILS TENGBERG presenterar i denna artikel några av de vanligast förekommande »äggkoppsmotorerna». 

 

Den nya lag, som innebär att hjälpmotorer på maximalt 0,8 hk och med en toppfart inte överstigande 30km/t. i fortsättningen blir registrerings-, skatte- och körkortsfria, har länge varit väntad, och dess ikraftträdande 1 juli i år kommer säkerligen att medföra en rush efter sådana motorer. Det finns i marknaden en hel rad olika modeller att välja på. Gemensamt för nästan alla av dem är att de driver genom olika typer friktionsrulle på fram- eller bakhjul. Endast en försvinnande minoritet använder sig av kedja eller kugghjulsdrift, som dock otvivelaktigt har större fördelar än friktionsdriften, som sliter däck och har måttlig driftsäkerhet. Titta på ett däck som har suttit under en s. k. »karborundum» rulle efter ett hundratal mil och ni skall då inse att däckkontot måste bli onormalt stort Dessutom driver en sådan rulle mycket dåligt i snöglopp och regn. 

 

Inköpspriset för en komplett cykelmotor håller sig f. n. mellan 350 och 450 kr. Bensinförbrukningen är i regel inte större än att man bör kunna hålla driftkostnaden per mil under 7 öre. Det gäller givetvis att få tag i en bra motor om man vill hålla kostnaderna nere eftersom annars service och utbyte av delar etc. kan sluka stora belopp. 

 

Utbyte av delar ja. Här är vi genast inne på ett sorgligt kapitel när det gäller de frisläppta »äggkoppsmotorerna». Många firmor som importerar dessa motorer är inte motorfirmor från början och de kommer säkerligen att få stora svårigheter att brottas med när det gäller service och uppläggning av kompletta reservdelslager. Kom därför ihåg att köpa en cykelmotor från vederhäftiga och erfarna motorfirmor. Det finns tyvärr en massa icke-bransch kunniga firmor som vädrar affär i de frisläppta motorernas spår och dessa firmor kommer aldrig att kunna klara av sina förpliktelser mot köparna. Många svåra barnsjukdomar kommer att grassera, och det finns motorer ute i marknaden som inte är mogna för serieproduktion och än mindre för åratals hård körning på svenska vägar. Detta är en mycket allvarlig och tråkig sak och den kan komma att resultera i (under förutsättning att ett stort antal undermåliga motorer säljas) en kaos inom hela cykelmotorvärlden. Många firmor har nog inte riktigt gjort klart för sig vad deras produkter går för och ännu mindre vad en förstklassig service kommer att fordra. 

 

Det är inte bara motorernas relativa ömtålighet som gör att de kan bli farliga. Saken är värre än så. Dessa motorer köps ju nämligen som regel av folk utan minsta mekaniska handlag och det betyder att mänga av de sämre cykelmotorerna kommer att duka under efter en hopplös kamp redan efter något hundratal mil ofta kommer de kanske inte ens att orka så långt. 

 

Innan ni köper: hör efter vilka hjälpmotorer som har gott anseende. Marknaden är full av röster för och emot. Lyssna till dem alla, lägg till och dra ifrån och bilda er på så vis en uppfattning om vilka märken som är bäst. De bästa motorerna har redan sålts i hundratals exemplar och är ni det minsta lyhörd kommer ni snart att kunna avgöra vilket märke ni kan anförtro ert personliga transportproblem är. 

 

Tekniskt sett bjuder cykelmotorerna inte på några sensationer. Alla har tvåtaktsmotorer förutom italienska Cucciolo vilket självfallet är det enda rätta för så små slagvolymer. Ett par har en sådan exklusiv finess som roterande inloppsventil, som eljest bara brukar återfinnas på dyrare tvåtakts motorcyklar. En mycket intressant konstruktion är den avancerade engelska T. 1. Power Wheel, som ännu inte importerats till Sverige. Den har en encylindrig roterande tvåtaktsmotor en motorkonstruktion som aldrig tidigare förekommit i något sammanhang. Här igenom uppges att alla vibrationer eliminerats. Balansen lär vara mycket god, vilket bl. a. åstadkommits genom att cylindern balanseras av tändapparaten. Vid en fart på vägen av ca 30 km/ t roterar cylindern med en hastig het av ung. 160 km/t, varvid dess gyroskopiska effekt inverkar förmånligt på stabilitet och balans. Man lär t. o. m. kunna balansera en penna ovanpå motorn under toppvarv 3.600 v/min. Effekten är 0,7 hk och den ovanligt branta effektkurvan tyder på goda backtagningsegenskaper och bra acceleration. Vevaxeln är fixerad, men vevhuset roterar och sätter drivhjulet i rörelse. Cylinderns diameter är 38.1 mm och slaglängden 34,9 mm. Hela motorn väger ca 7,2 kg och toppfarten är ca 30 km/t. Power Wheel skulle alltså passa den nya svenska hjälpmotorlagen. 

 

Det gäller att inte gripas av köp-psykos bara för att »äggkoppsmotorerna» nu snart blir fria. Att köpa en hjälpmotor utan moget övervägande kan bli dyrbart. Tänk först köp sedan. Det finns bra motorer så att det räcker åt oss alla. 

 
  

Power Wheel

Den sensationella nya engelska cykelmotorn Power Wheel med roterande cylinder som är inbyggd i baknavet. Cylindern roterar med tändaggregatet som motvikt och vevaxeln som centrum. Denna motor har inte importerats till Sverige.

 

 

 
 
  
     

Husqvarna presenterar denna tyska Novolette-motor som driver framhjulet genom kilrrem och remskiva. Ej prissatt.

 

Kuli är en helsvensk motor som väger 10 kilo. Kraftöverföring med rem på bakhjulet. Och priset är 440.-

 

Mosquito-motorn kommer från Italien och är försedd med  rulle på bakhjulet. Den väger 6,5 kilo och kostar 445.-

 

     
 
  
 
   

Franska Le Poulain, Fölet. har friktionsrulle på framhjulet. Tändning genom svänghjulsmagnet. Fölet, kostar 350.-

 

Italienska Cucciolo-motorn är ensam om att ha fyrtaktsmotor.

Kuggkrans och drev på bakhjulet. Pris 410.-

 

Cucciolo