Den 1:a Juli 1952 möjliggörs
genom lagstiftning försäljning av mopeder i Sverige. Husqvarnas
första modell, 3311 lanseras som 1953:års modell och andra
siffran i modellbeteckningen kommer fortsättningsvis att
beteckna årsmodell. 3311:an var i stort sett en förstärkt
cykel med påhängsmotor och bensintank. Motorn som tillverkades
av RMW (Rex Motoren Werke) var på 0,62 hk och däcken var
26x1,75x1,5. Färgen var enbart blå med bengul dekor.
I slutet på 1954
lanserades 3411:an. Novoletten hade nu genomgått stora förändringar. Motorn var nu av egen tillverkning med cylinder i
gjutjärn (3311:an hade aluminiumcylinder) på 40 cc som gav 0,8
hkr vid 4100 v/min. Ramen var av centralrörstyp och
ljuddämparen rektangulär. Hjulen var fortfarande 26 tum. Detta
år fanns två modeller; dels 3411:an med ofjädrad framgaffel
och 3421:an med fjädrad framgaffel av Webb-typ. Bägge
modellerna hade lykta med fastsättning mitt under. Färgen var
enbart blå med bengul dekor.
I vanlig ordning lanserades
modellerna på hösten året innan. Motorn var nu modifierad med
ökad slaglängd till 39 mm (35 mm på -54) och sänkt
kompression till 5,75:1 (6,5:1 på -54). Volymen var 44 cc och
effekten 0,8 hkr vid 3600 v/min. Först kom 3511, som i stort
sett var en 3411 dock med fjädrad "Webb"
framgaffel, mer avancerad frikoppling och bensintank med nivårör. Senare under 1955 (troligen) presenterades
3521 som var ytterligare moderniserad med 24
tums hjul, lykta med sidofastsättning och kromat skydd på
ovansidan ramen. Färgen var blå eller röd med bengul
dekor.Under 1955 kom också 3531 (bilden är en annons från 1956), Sport Novoletten. Den hade ett mer motorcykel liknande utseende
(jmf Silverpilen) med en hög ram med tank ovanpå, långt avgasrör
med mc likande ljuddämpare och dyna ("limpa") i
stället för sadel. Ramen var silverfärgad och tanken röd.
Den stora nyheten för
året var växellåda (2 växlar) som kunde fås på alla modeller. Nytt för året var också "fjädrande framgaffel
av bottenlänkstyp". Grundmodellen var 3611 som kallades
3622 som 2-växlad. Både 3611 och 3622 kunde
fås med "frontskydd", därav tillägget F. Sport
Novoletten 3531 kallades 3632 som 2-växlad. Helt ny för året var
också en transportmoped, 3642 som hade kraftiga pakethållare både
fram och bak.
1956 var sista året för
Novoletten som nu gick i graven till förmån för andra mopeder
från Huqvarna Vapenfabriks AB.
|