|
||||||||||||||||
[52-57] Novolette: [52-53] 3311 Rex-motor. [54] TfA test 3411, 3421. Premiär, photos. [55] 3521, Story, photos. ----------------------[56] 3611 F, 3611, 3622, Nynäshamn. [56] Sport 3531-2. [56-57] Transport 3642. [57-59] Roulette: [57] Standard 3752. Norge. Instr. bok. [57] Lyx 3772/3. Finland. [58] Populär 3811. [58] 3822. [58] 3832. [59] Standard. [58-61] Corona. [59-61] Cornette: [59] 3912, TfA-test. [59-61] Cornette in Bullaren. [60] 3912, HVA Nytt. [60-62] 4022, 41221, 41222-3, 41223 1960-62. [60-66]: [60] 416012, (41121, 41123). [60-61] Standard 4132. [61] Lyx 4112, 41121. [61] Sveriges mopedist. [61] Såhär testas HVA. ----------[61-62] Standard 4232, 42321. [62] 41122, 42121, 42122, Långaberedning. [65] Lyx 943122. [65-66] Sport 943124 [1903-59] Skooter, MC: [03-39] MC. [54] MC fabrik från stormaktstiden. [54-59] MC. [55] Scooter Parilla, test. [55] Glimtar från HVA. - [HVA motorer]. - [CSR] Hva modeller. - [55-60] Trädgård & Skog. - [59-62] Utombordare. - [59] HVA, ett bilmärke. |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
moped | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Novolette Bj.55 A Novolette Story -55 KÖP NOVOLETTE 1955 Novolette -55 Photos | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Novolette 3611 F - 3611 Bj.56 Novolette 3622 Bj.56 Novolette i Nynäshamn | ||||||||||||||||
Novolette Transport Modell 3642 Bj.56 Först i starten med Novolette Sport Mod 3531-2 Bj.56 | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Den 1:a Juli 1952 möjliggörs genom lagstiftning försäljning av mopeder i Sverige. Husqvarnas första modell, 3311 lanseras som 1953:års modell och andra siffran i modellbeteckningen kommer fortsättningsvis att beteckna årsmodell. 3311:an var i stort sett en förstärkt cykel med påhängsmotor och bensintank. Motorn som tillverkades av RMW (Rex Motoren Werke) var på 0,62 hk och däcken var 26x1,75x1,5. Färgen var enbart blå med bengul dekor. I slutet på 1954 lanserades 3411:an. Novoletten hade nu genomgått stora förändringar. Motorn var nu av egen tillverkning med cylinder i gjutjärn (3311:an hade aluminiumcylinder) på 40 cc som gav 0,8 hkr vid 4100 v/min. Ramen var av centralrörstyp och ljuddämparen rektangulär. Hjulen var fortfarande 26 tum. Detta år fanns två modeller; dels 3411:an med ofjädrad framgaffel och 3421:an med fjädrad framgaffel av Webb-typ. Bägge modellerna hade lykta med fastsättning mitt under. Färgen var enbart blå med bengul dekor. I vanlig ordning lanserades modellerna på hösten året innan. Motorn var nu modifierad med ökad slaglängd till 39 mm (35 mm på -54) och sänkt kompression till 5,75:1 (6,5:1 på -54). Volymen var 44 cc och effekten 0,8 hkr vid 3600 v/min. Först kom 3511, som i stort sett var en 3411 dock med fjädrad "Webb" framgaffel, mer avancerad frikoppling och bensintank med nivårör. Senare under 1955 (troligen) presenterades 3521 som var ytterligare moderniserad med 24 tums hjul, lykta med sidofastsättning och kromat skydd på ovansidan ramen. Färgen var blå eller röd med bengul dekor. Under 1955 kom också 3531 (bilden är en annons från 1956), Sport Novoletten. Den hade ett mer motorcykel liknande utseende (jmf Silverpilen) med en hög ram med tank ovanpå, långt avgasrör med mc likande ljuddämpare och dyna ("limpa") i stället för sadel. Ramen var silverfärgad och tanken röd. Den stora nyheten för året var växellåda (2 växlar) som kunde fås på alla modeller. Nytt för året var också "fjädrande framgaffel av bottenlänkstyp". Grundmodellen var 3611 som kallades 3622 som 2-växlad. Både 3611 och 3622 kunde fås med "frontskydd", därav tillägget F. Sport Novoletten 3531 kallades 3632 som 2-växlad. Helt ny för året var också en transportmoped, 3642 som hade kraftiga pakethållare både fram och bak. 1956 var sista året för Novoletten som nu gick i graven till förmån för andra mopeder från Husqvarna Vapenfabriks AB.
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||