KØBENHAVN - Vesterbrogade.

[Tekn. data 1955.]

 

[Motor guide.]

 

 DIESELLA Fabrikant: Diesella, I/S, Kolding.   ^ back to Danske KNALLERTER.
- - - - - - - - -
 
 
 
           
 
20      
 
 
 

 

Giv cykeln vinger

- kör med Diesella. Bj 52

 

 

Diesella provkörs i

Teknik för Alla Nr. 25 1952

 

 

 

 
 
 

 

Diesella - den danske

CYKLE-KRANK-MOTOR. Bj.54

     
 
35      
 
                   
 

 

Diesella 316 Bj.55 (Norway)

 

 

Diesella 316.  Bj.56

 

   
 
 
    Diesella 318.           Diesella 318/116.     
 

 

Diesella 318. Bj.55

 

 

Diesella 318/116.  Bj.56

 

   
 
70      
 
 
       
 

 

Diesella "70"

Speciel Standard

 

  

 

Speciel de luxe

 

 

 

Nestor

 

 

 

Juno

 

 

 

Speciel Sport

 

 [Diesella Nestor DA33/50 to get in Finland.]
 
77
 
 
 
 1950 - Diesella Outboard motor. [Fram-King sålde Diesella i Sverige.] [Guide: Outboard motors & Bosch spark plugs.] 
 
 
   

 

AB CYKELFABRIKEN FRAM UPPSALA

TEL. 39.480 VÄXEL

 

AB INDUSTRIKOMPANIET KING HÄLSINGBORG

TEL. 13.395 13.795

 

AB O. KRAEPELIEN STOCKHOLM

TEL. 311.841 318.585

 

AB HJALMAR STENDHAL NORRKÖPING

TEL. 29.775 VÄXEL

         
 
 
 
 

 

 

 

Diesella till sjöss

 

DIESELLA är en utomordentlig pålitlig motor, som även under de

svåraste förhållanden arbetar tyst, lugnt och säkert. Den är framställd

av förstklassigt material, som varken rostar eller angripes av saltvatten.

För att förebygga vibrationer är motorn upphängd i gummibussningar.

 

DIESELLA-motorn är inkapslad i elegant utformad huv, i vilken en separat

bränsletank är inbyggd. Huven är tillverkad av outslitlig och otroligt stark

glasfiberarmerad polyesterplast samt kan lätt och behändigt avmonteras.

 

DIESELLA-motorns avgaser ledes genom en kanal i röret för den för-

längda motoraxeln och blåses ut strax ovanför propellern, alltså under

vattenytan. Tillsammans med den dämpade insugningen under huven

får motorn härigenom en ovanlig tyst och behaglig gång.

 

DIESELLA-motorn är helt igenom utrustad med SKF kul- och rulllager.

 

DIESELLA-motorn är ledbar vid båtfästet, varigenom den vid behov

kan fällas upp så att propellern kommer ovanför vattenytan. Den är

dessutom vridbar 180° så att backning, hastig inbromsning eller annan

manöver kan ske.

 

DIESELLA-motorns hastighet regleras med vridbart gashandtag på

styrstången. Denna är uppfällbar för att underlätta styrning vid back-

ning. Motorn är dessutom försedd med anordning för montering av

stöldlås eller säkerhetskedja.

 

DIESELLA UTOMBORDSMOTOR är utrustad med alla de små fi-

nesser, som eljest endast är tillfinnandes på större motorer.

 

 

Diesella

utombordsmotor

typ 12.7 3 hkr.

 

Tekniska data

Utombordsmotor, typ 12.7, 3 hkr.

Motortyp: Fläktkyld, 1-cylindrig 2-

taktsmotor med vändspolesystem.

Cylinderdiameter 47 mm.

Slaglängd 40 mm.

Cylindervolym 70 cc.

Kompressionsförhållande 1 : 7,5.

Effekt 3 hkr.

»Bing« förgasare.

Bränsleblanding : 1 del 2-taktsolja

av viskositet SAE 40-50 (Castrol 2-

takt XXL) till 15 delar bensin.

Bränsletank om ca 2 liter.

Bränsleförbrukning 3/4 - 1 1/4 lit/tim.

»Stefa« svänghjulsmagnet, 6 volt, 17

watt.

»Champion« tändstift L 90, L 10,

Bosch W 175 T 1, , AC M 44 F el.

annat tändstift liknande.

Vinkelväxel med kugghjul av härdat

cromnickelstål.

Utväxlingsförhållande 1,75 - 1.

2-bladig, vänstergående propeller.

Lämplig olja i propellerhuset: Wa-

kefield Stern Tube oil No. 2.

Instrumentbräda med magnapullstart,

kortslutningskontakt, 17 watts belys-

ningsuttag samt tavla med startan-

visning.

Längd från upphängningsbeslag till

propellercentrum 600 mm.

Vikt ca. 17. kg utan bränsle.

 

 

 

Diesella till sjöss

 

DIESELLA är en utomordentlig pålitlig motor, som även under de

svåraste förhållanden arbetar tyst, lugnt och säkert. Den är framställd

av förstklassigt material, som varken rostar eller angripes av saltvatten.

För att förebygga vibrationer är motorn upphängd i gummibussningar.

 

DIESELLA-motorn är inkapslad i elegant utformad huv, i vilken en separat

bränsletank är inbyggd. Huven är tillverkad av outslitlig och otroligt stark

glasfiberarmerad polyesterplast samt kan lätt och behändigt avmonteras.

 

DIESELLA-motorns avgaser ledes genom en kanal i röret för den för-

längda motoraxeln och blåses ut strax ovanför propellern, alltså under

vattenytan. Tillsammans med den dämpade insugningen under huven

får motorn härigenom en ovanlig tyst och behaglig gång.

 

DIESELLA-motorn är helt igenom utrustad med SKF kul- och rulllager.

 

DIESELLA-motorn är ledbar vid båtfästet, varigenom den vid behov

kan fällas upp så att propellern kommer ovanför vattenytan. Den är

dessutom vridbar 180° så att backning, hastig inbromsning eller annan

manöver kan ske.

 

DIESELLA-motorns hastighet regleras med vridbart gashandtag på

styrstången. Denna är uppfällbar för att underlätta styrning vid back-

ning. Motorn är dessutom försedd med anordning för montering av

stöldlås eller säkerhetskedja.

 

DIESELLA UTOMBORDSMOTOR är utrustad med alla de små fi-

nesser, som eljest endast är tillfinnandes på större motorer.

 

 

 

AB CYKELFABRIKEN FRAM UPPSALA

TEL. 39.480 VÄXEL

 

AB INDUSTRIKOMPANIET KING HÄLSINGBORG

TEL. 13.395 13.795

 

AB O. KRAEPELIEN STOCKHOLM

TEL. 311.841 318.585

 

AB HJALMAR STENDHAL NORRKÖPING

TEL. 29.775 VÄXEL