- Pacific Z6 1957./ Kör instruktion Pacific Z8 1958./ Sierra: Z15 (17), photos, TfA test 1957./ Apell Z25 1958. ^ back | |||
SIDAN BORT_TAGEN | |||
|
|||
Kör-instruktion för PACIFIC Z-8 Bj.56 Pacific Modell Z-8 Bj.58 Pacific Modell Z-8 Bj.58 | |||
1956 - APOLLO Motorette PACIFIC Typ Z 8 | |||
FÖRORD I Din nya Apollo-moped har Du fått en god och trogen vän. Du kommer att få erfara till fredsställelsen av att äga en på litlig följeslagare. Den är ytterst enkel att köra, men ändå be vi Dig läsa igenom dessa anvisningar, så att Din nyförvärvade färdkamrat kan prestera det, som Du fordrar av den. Lycka till! M. BERLIN& Co AB |
|||
|
|||
Teknisk data: Motorns typbeteckning Zündapp 1-växel motor Typ 252 - Cylinderdiameter/slaglängd i mm 39/41,8 - Cylindervolym i cc 50 - Effekt i hkr 0,8 - Kompression 1:65 - Arbetssätt 2-takt - Spolsystern: Vändspolning med flat kolv - Smörjning: Oljeblandat bränsle - Förgasare: Bing med insugningsljuddämpare 1/9/9, luftfilter och startaggregat. Munstycke: 52 Nålmunstycke: 2,15 - Bränsle: Bensin/olja i förhållandet 25 :1. Olja: Endast märkesolja. - El. system: Svänghjusmagnet : Noris 6 volt 17 watt. Tändning: 3 mm före kolvens övre vändläge. Brytavstånd : 0.3-0,4 mm. Fältbrytningsavstånd : 9-12 mm. Tändstift: Lodge CN 14, Bosch W 175 T 1, Glödlampor: Strålkastare 07915 Baklykta 03709 Koppling: Torr med tre juridlameller Drivning av bakhjul: Kilrem Sträckning av kilrem: Genom flyttning av bakhjul Spänning av trampkedja: Ställbar spännrulle Tankrymd: 5,5 l. Topphastighet: 30 km/tim Backtagning: c:a 12% Det hårdförkromade loppet i lättmetallcylindern är mycket slitstarkt, vilket tillsammans med de för övrigt kraftigt dimensionerade delarna ger en mycket hållbar motor. Motorns gång är lugn och vibrationsfri, genom att både kolv och vevstake äro av lättmetall. |
|||
|
|||
b. Kranen öppnas, genom att vredet ställes i kranens längdriktning, varvid bensinen rinner ned till förgasaren. c. Vid kall motor (icke varm) tryckes stiftet, som sticker upp ur förgasarlocket på vänster sida, ned. Detta stift påverkar förgasarens startstift, som i tur tryckes ned, varigenom extra bränsle tillföres motorn, som därigenom startar lätt. För att motorn, sedan den startar, åter skall få normal bränsleblandning ger man efter några tiotal meter fullgas ett ögonblick, varvid startstiftet återgår till utgångsläget. d. Man frikopplar motorn genom att trycka in handlaget på styrets vänstra sida. Därpå kan mopeden trampas igång. Man vrider något på gashandtaget och klämmer in spärren på kopplingshandtaget och släpper ut detta sakta. Motorn skall då starta inom några meter. Man kan också använda de kompressionsventilen, även kallad "pysen", varigenom mopeden går lättare att trampa igång. Med motorn frikopplad trycker man in "pyshandlaget". Därefter släpper man frikopplingshandtaget och trampar några meter, varefter även "pyshandtaget" släppes och man ger något gas. |
|||
|
|||
1958 - Pacific | |||
|
|||
1958 - Från tidningen REKORDs "Mopedserie". | |||
|
|||