|
APOLLO - M. Berlin & Co. AB. Värnamo. |
^ back to Pacific, Sierra o
Apell. |
|
-
- -
- -
- -
- -
- -
- - |
|
CSR [52-62]
Mopedhandelns bytesprislista.
APOLLO [51-56]
[51] Motorette. Levis.
[53] Motorette. Fuchs, TfA-test.
[54] Motorette. Zündapp
Z-1, TfA-test.
[54] Motorette. Express, TfA-test
[55]
Z-2, Filippinerna.
[56]
Z-4, Nynäs, Dynamic Drive.
[56] Z-7,
Karl-Erik.
|
APOLLO [56-58]
• Affär i Värnamo.
Mopedscooters.
[56] Z-11.
[57]
Monte Carlo Z-21.
[58] Bel Rock Z-29.
[60]
Z-21, Z-29.
[62] 8213.
APOLLO [56-59]
[56] Competition,
test i TV.
[57] Rocket Record D-19.
[58] Mopsen,
moped bil.
[59] Fanfar, TfA-test.
|
APOLLO [57-58]
[56-60] Pacific Z-6, Z-8.
[57-58] Sierra Z-15,
35.
TfA-test,
kort på Z-15.
[58]
..... Apell Z-25.
• Esso main.
APOLLO [1960]
• S-39 (S = Sachsmotor.)
• S-40
• Z-29, (Z = Zündappmotor.)
• Z-21
• Z-25
• Z-8
• Värnamo -
Tokyo 1960.
|
APOLLO [1962]
Tvåhjulingar.
• 8039 (8038, 8039-1)
• 8051
• 8037 (8034)
• 8213.
Transportfordon.
• 8042
• 8110
Gräsklippare.
Båtmotor.
|
• Swedish mopeds
A.
• A-Z
Sweden.
• Apollo main.
|
|
|
|
|
|
N1 |
|
|
Apollo Pacific Mod. Z-6 Bj.57
Motor: Zündapp
|
|
|
|
|
N2 |
|
|
Kör-instruktion för
Apollo PACIFIC Z-8
Bj.56
Motor: Zündapp 1-växel. Typ 252
|
Apollo Pacific Modell Z-8 Bj.58
Motor: Zündapp
|
|
Apollo Pacific
Mod. Z-8 Bj.58
Motor: Zündapp
|
|
N3 |
|
|
Apollo Pacific
Mod. Z-8 Bj.60
Motor: Zündapp |
|
|
|
|
|
|
|
1957 |
Apollo
PACIFIC Modell Z-6 |
"En underbart
lättkörd moped." |
|
|
|
PACIFIC Modell Z-6
1-växlad,
kilrep.
En underbart lättkörd och 100
%-igt pålitlig moped (inget oljebyte behövs i motorn). Med slitstarka
Zündappmotorn.
|
|
|
|
|
|
|
|
1956 |
APOLLO
Motorette PACIFIC Typ Z 8 |
|
|
|
|
FÖRORD
I
Din nya Apollo-moped har Du fått en god och trogen vän. Du kommer
att få erfara till fredsställelsen av att äga en på litlig följeslagare.
Den är ytterst enkel att köra, men ändå be vi Dig läsa igenom
dessa anvisningar, så att Din nyförvärvade färdkamrat kan prestera
det,
som Du fordrar av den. Lycka till!
M. BERLIN& Co
AB
|
|
|
MOPEDENS
KONSTRUKTION
Apollo-mopeden
har konstruerats för att kunna ge sin ägare en känsla av
att äga ett robust men ända lätthanterligt fordon. Ramen är
den kraftigaste i marknaden och av s.k. centralrörstyp av
extra grovt rör. Framgaffeln är s. k. bottenlänks gaffel.
Den är byggd för de hastigheter, det här är fråga om och
huvudprincipen vid konstruktionen har varit, att gaffeln
samtidigt som den är kraftigt dimensionerad, skall upptaga
alla små ojämnheter i vägbanan och ge mopeden en "flytande
gång". övriga detaljer, såsom däck, ekrar, stöd, skärmar
m. m. ha de rätta dimensionerna för att ge mopeden lång
livslängd. Rätt skött. se bl. a. smörjschemat på skötselanvisningarnas
sista sida, blir Din Apollo enbart till stor glädje för Dig.
Viktigt:
I en tvåtaktsmotor smörjes vevlager, kolvtapp, ramlager och
cylindervägg av den olja som blandas i bensinen. Underlåter
man att blanda i olja eller blandar i olämplig olja, förslitas
lagren fortare och bli odugliga på mycket kort tid.
Dessutom kunna svåra skador uppstå i cylinder och på kolv
vilka förorsaka motorstopp. På Zündapp-motorn smörjas även
transmissionen genom den oljeblandade bensinen Således kunna
även dessa delar snabbt förstöras. Kontrollera om möjligt
själv då oljan blandas i bensinen, att rätt olja och
kvantitet erhålles.
Det
är direkt skadligt för motorn att köra med stängd gas i långa
utförsbackar. Smörjningen uteblir då nämligen helt och hållet.
Därför skall man gasa något då och då. Stäng alltid
bensinkranen efter slutad färd.
|
|
|
|
Teknisk
data:
Motorns
typbeteckning Zündapp 1-växel motor Typ 252 - Cylinderdiameter/slaglängd
i mm 39/41,8 - Cylindervolym i cc 50 - Effekt i hkr 0,8 - Kompression
1:65 - Arbetssätt 2-takt - Spolsystern: Vändspolning med flat
kolv - Smörjning: Oljeblandat bränsle - Förgasare: Bing med
insugningsljuddämpare 1/9/9, luftfilter och startaggregat. Munstycke:
52 Nålmunstycke: 2,15 - Bränsle: Bensin/olja i förhållandet 25 :1.
Olja:
Endast märkesolja. -
El.
system: Svänghjusmagnet : Noris 6 volt 17 watt. Tändning: 3 mm före
kolvens övre vändläge.
Brytavstånd
: 0.3-0,4 mm. Fältbrytningsavstånd : 9-12 mm. Tändstift: Lodge CN
14, Bosch W 175 T 1,
Glödlampor:
Strålkastare 07915 Baklykta 03709
Koppling:
Torr med tre juridlameller
Drivning
av bakhjul: Kilrem
Sträckning
av kilrem: Genom flyttning av bakhjul
Spänning
av trampkedja: Ställbar spännrulle
Tankrymd:
5,5 l. Topphastighet: 30 km/tim
Backtagning:
c:a 12%
Det
hårdförkromade loppet i lättmetallcylindern är mycket slitstarkt,
vilket tillsammans med de för övrigt kraftigt dimensionerade delarna
ger en mycket hållbar motor. Motorns gång är lugn och vibrationsfri,
genom att både kolv och vevstake äro av lättmetall.
|
Skötsel
Motorn
ökar i driftsäkerhet och hållbarhet, om man kör efter
givna anvisningar. Men dessutom fordrar den en, om än ringa,
regelbunden vård. Denna bör ske efter följande plan.
Efter
varje körda km....... Arbete som bör utföras
1.000
km: Rengöring av luftfiltret. Kopplingsspelet prövas. Tomgången
prövas. Kilremmens spänning prövas, kilremstrissan och
kilremsfälgen rengöras. Några droppar motorolja i
kopplingskåpans och spännrullens smörjkoppar.
2.000
km: Elektrodavståndet prövas.
3.000
km: Brytaravståndet och tändinställningen prövas. (Första
gången redan efter 1.000 km.) Avgasport och ljuddämpare
sotas.
5.000
km: Samtliga wirar oljas.
En
gång. Muttrar för topplock och ljud gång dämpare
drages efter 250 km. Alla andra skruvar efter 1.000 km. Detta
upprepas varje gång, som motorn demonteras.
Med
någon händighet klarar man en del arbeten själv, men vi
rekommenderar Dig att gå till fackmannen-återförsäljaren då
det gäller mera avancerade servicearbeten.
Köranvisningar
Det
är mycket enkelt att köra Apollo, men följande saker böra
dock observeras.
a. Bensin
påfylles. Innan bensinen hålles i, förvissar man sig själv
om att oljan är riktigt blandad med bensinen och i rätt förhållande
d. v. s. 1: 25. För att motorn skall få den erforderliga smörjningen
rekommendera vi, att uteslutande nedanstående oljor blandas i
bensinen
BP
Two-Stroke - CALTEX Two-Stroke Oil -
CASTROL
(WAKEFIELD) CASTROL XXL - ESSO MIX-IN MOTOR OIL
GULF
Two-Stroke oil - KOPPARTRANS Koptra Two-Stroke oil
NYNÄS
AJCOL 2 T - OK Tvåtaktsolja - SHELL Two-Stroke oil
WACUUM
Mobiloil D
|
|
|
b.
Kranen öppnas, genom att vredet ställes i kranens längdriktning,
varvid bensinen rinner ned till förgasaren.
c.
Vid kall motor (icke varm) tryckes stiftet, som sticker upp ur förgasarlocket
på vänster sida, ned. Detta stift påverkar förgasarens startstift,
som i tur tryckes ned, varigenom extra bränsle tillföres motorn, som
därigenom startar lätt. För att motorn, sedan den startar, åter
skall få normal bränsleblandning ger man efter några tiotal meter
fullgas ett ögonblick, varvid startstiftet återgår till
utgångsläget.
d.
Man frikopplar motorn genom att trycka in handlaget på styrets vänstra
sida. Därpå kan mopeden trampas igång. Man vrider något på
gashandtaget och klämmer in spärren på kopplingshandtaget och släpper
ut detta sakta. Motorn skall då starta inom några meter. Man kan
också använda de kompressionsventilen, även kallad "pysen",
varigenom mopeden går lättare att trampa igång. Med motorn
frikopplad trycker man in "pyshandlaget". Därefter släpper
man frikopplingshandtaget och trampar några meter, varefter även
"pyshandtaget" släppes
och man ger något gas.
|
e.
Genom att vrida gashandtaget regleras farten. Sedan motorn
startat, får man ej slira på kopplingen. Vid kortare uppehåll
(vid gatukorsningar, trafikstopp etc.) kopplas motorn ur och får
gå tomgång. f. Motorn stannas genom att handlaget för
dekompressionsventilen tryckes in. Detta sitter på styrets högra
sida.
g.
Då motorn stoppats och kopplats ur, kan man trampa mopeden
som en vanlig cykel. Genom att taga loss kilremmen från den
stora remfälgen och hänga upp den på packhållaren kan man
trampa ännu något lättare.
Någon
speciell inkörning erfordrar motorn ej. Dock bör man ej
under den första tiden köra med fullgas längre sträckor
och på backiga vägar. Efter 300 km kan man taga ut motorns
hela effekt. Man bör göra till regel att alltid röra litet
på gasen fram och tillbaka, när man kör. På så sätt
finner man lätt det ställe på gasen, där motorn går bäst.
Speciellt när man ökat från låg till högsta fart skall
gasen vridas tillbaka så mycket, att mopeden nästan börjar
sakta farten. Härigenom sparas bensin, och motorns livslängd
ökas.
Smörjschema:
1. Bromsarmsleden var 1000:e km. 2. Wirarna var 1000:e
km. 3. Bottenlänkslagren var 1000:e km. Bör smörjas av
fackman. 4. Frikopplingsarmen var 1000:e km. Några droppar i
kopplings kåpans smörjhål. 5. Spänntrissan var 1000:e km.
6. Kedjan smörjes regelbundet. 7. Baknavet med några droppar
var 1000:e km.
|
|
|
|
På
leverpastejmackan har vi alltid... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1958 |
APOLLO
Pacific
Modell Z-8 |
|
|
|
|
Pacific
Backtagningsförmåga
12 % !
|
|
|
|
Kolla vilken schysst moppe! |
|
|
|
|
1958 |
Från
tidningen REKORDs "Mopedserie". |
|
[Back/to:
Tidningen REKORDs moped guide.]
|
|
|
Motor:
2-takts Zündapp motor med hårdförkromat cylinderlopp, dekompretionsventil
för extra snabb start. Cylindervolym 50 cc,
effekt 0, 8 hkr. Kompression 1: 65. Vändspolning med flat kolv.
Bing
förgasare med insugningsljuddämpare. Svänghjulsmagnet.
Start-automat.
Kraftöverföring:
Torrlamellskoppling med tre jurid-lameller, 1-växlad.
Drivning på bakhjulet med kilrep.
Fjädring:
Framgaffeln fjädrande av bottenlänks typ.
Däck:
24" x 2".
Ram:
Ramkonstruktion av centralrörstyp.
Prestanda:
Topphastighet enligt mopedbestämmelserna 30 km/ tim. Tanken
rymmer 5, 5 liter ( för c: a 40 mils körning).
|
|
|
|
|
|
|
1960 |
APOLLO Z 8 |
|
|
|
|
Allt man gör är att gasa eller
bromsa. Enklare att köra kan inte ett motordrivet fordon vara.
APOLLO
Z 8
Det
är praktiskt taget lättare att köra denna moped än att cykla.
Den enväxlade, driftssäkra Zündappmotorn gör att man bara behöver
gasa eller bromsa. Enklare att köra kan inte ett motordrivet
fordon vara. Tyst gång genom kilremsdrivning. Bottenlänkgaffel
fram, väl innesluten kraftöverföring, effektivt styrlås samt bärhandtag
hör till övriga fördelar. Finns i tvådelad sidengrå/röd
eller sidengrå/blå lackering.
Riktpris:
Kr 805:- +
oms . 33:80 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|