ÖRNEN FLYERS OLIKA MODELLER 1955.
 ÖRNEN - AB JOHN HEDBERGS MASKINAFFÄR  Malmö. 

^ back to Örnen 1955.          

- - - - - - - - - - -

[54-55]: mod. 20 Victoria FM 38. [54]: mod. 85 Express. [55]: mod. 35, 40, 50 JB.

[55]: [55] mod. 70, 72 Husqvarna. [55] mod. 85, 100 Express. [55] mod. 75, 80, 90 Pilot. Mod. 95 JLO.

[57]: mod.110 NSU.

[57]: Mopedscooter Jlo Piano G 50. Luxus/Standard Radexi II Express. mod. 110 NSU Quickly. mod. 70, 72 Husqvarna.

........mod. 75, 80 Pilot. mod. 85 Express. mod. 90 Pilot. Transport-moped Jlo Piano G 50.

[58]: Radexi III Express. Radexi III Lyx Express. Mopedscooter Puch.

Örnen main: CSR Cykel- och Sporthandlarnas - Bytesprislista.

 

 1955  [Expresswerke A.G., Neumarkt/Oberpf. Nürnberg.: 1954./ 1955./ 1957./ 1958. med Expressmotor.]  
 
 
N2       
             
 

 

Örnen Flyer Modell 85. Bj.55

Motor: Express

 

 

Expressmotor M 52, data.

(Link Expresswerke A.G.)

 

 

Örnen Flyer Modell 100. Bj.55

Motor: Express

 

 
 
M2a    
 1955   Örnen Flyer modell 85 med 26" hjul.  Kr. 795.- Express motor.
 

Denna moped är en utomordentlig exponent för allt det nya som på senare tid kommit fram på mopedmarknaden, en tillförlitlig, bekväm, driftsäker och urstark moped eller m.a.o. mopeden med alla finesser! 

Startsnabb tack vare startautomat; inget besvär ens vid mycket låga temperaturer. 

Bromssnabb Bromssystemet är så genialt utformat, att man endast genom att trampa bakåt - precis som på en vanlig cykel - får full bromseffekt. De stora bromstrummorna fram och bak ger 100 %-ig säkerhet. 

Tystare gång Trampkedjan och drivkedjan är en enhet, varigenom allt obehag med kedjeutrustning och kedjerassel i stort sett elimineras. Den tillförlitliga Auto-kopplingen har särskild spärranordning vilken omöjliggör felkoppling. Den nykonstruerade, rampressade bensintanken rymmer nära tre liter. 

Ingen överraskning för bensinstopp -- tanken har en reserv på 0,4 liter. 

Oförändrad kedjespänning även vid demontering av bakhjulet är en av de många finesserna. Genom att lossa axel muttrarna till bakhjulet kan detta tagas ur och kedjan lyftas av, utan att kedjespänningen förändras. 

 
 
 Motor        Back/to Motorer: Expresswerke A.G., Neumarkt/Oberpf. Nürnberg. 
 

Förnämliga finesser:

Fullbromsnav Komb. start- och dragkedja. 

Losstagning utan justering.

  

Specifikation: 

Express M 52. 2-takts blockmotor, cylindervolym 49 cc. 

Effekt 0,8 hk vid 4.500 varv per minut. 

Stensholms svänghjulsmagnet kombinerad med belysningsgenerator. 

Mjukt dämpande fjädergaffel. 

Koppling, frigång och kraftöverföring är inbyggda i motorblocket. 

Breda och djupa skärmar. Formsköna och tillförlitliga fullbromsnav. 

Torpedformad strålkastare, 17 watt 6 volt.

Omkopplare för hel- och halvljus på styrstången. 

Elektrisk baklykta. Däck 26" x 2". 

Praktiskt bärhandtag på höger sida. 

Färg Lasur-röd med vacker dekor. 

Motorn är tillverkad vid en av Tysklands äldsta fabriker. 

 

EXPRESSENWERKE AKTIENGESELLSCHAFT NEUMARKT/OPF. BEI NÜRNBERG  

Losstagning utan justering   
 
 
M2c    
 1955   Örnen Flyer modell 100, 1-kedjedrift. Grabbarnas "drömbåge".    Pris: Kr. 800.-  
 

Den verkliga »pang»-saken - ungdomens Drömbåge.

 

 

1-kedjedrift, full bromsnav, långsadel, starthandtag. 

Se för övrigt beskrivningen på Örnen Flyer moped modell 85 - mopeden med de verkliga finesserna! 

 

Specifikation: Express 2-takts blockmotor, cylindervolym 49 cc. Effekt 0,8 hk vid 4.500 varv per minut.

Stensholms svänghjulsmagnet kombinerad med belysningsgenerator. Mjukt dämpande fjädergaffel. 

Koppling, frigång och kraftöverföring är inbyggda i motorblocket. Breda och djupa skärmar. Formsköna och tillförlitliga fullbromsnav. 

Torpedformad strålkastare, 17 watt 6 volt. Omkopplare för hel- och halvljus på styrstången. Elektrisk baklykta.

Däck 26" x 2".

Praktiskt bärhandtag på höger sida. Motorn är tillverkad vid en av Tysklands äldsta fabriker.

 

 
 
 
 
             Med Örnen mopeder, vart vägen än  leder!