Swedish mopeds!                    
 PICCOLO > Tillverkas och säljes av AB RESEXO, Sundbyberg. ^ back to Swedish mopeds.
- - - - - - - - - - -
   [Back/To Sundbyberg.]
 
N1      
         
 

 

Piccolo Scooter. Bj.54 

Motor: Eolo (Italy)

 

     
 
N2       
                          
 

 

TfA tittar på scootrar, moped-

skotrar på S:t Eriksmässan i

nr.19-20/54

 

 

Piccolo Scooter. Bj.54 

Motor: Eolo (Italy)

 

   
 
M1a    
 1954   [Piccolo ScooterEolo hilfsmotor.]
 
   
 

Den RÄTTA M 0 P E D E N

Rätt modell - Rätt motor

Rätt pris

Riktpris kr. 985: Fritt fabrik

 

 

 
 Piccolo har

- BÄRANDE SCOOTER-KAROSSS

- KÖRSTÄLLNING SOM SCOOTER

- "VIND- & STÄNKSKYDD SOM SCOOTER

- PRESELEKTIV SYNKRONISERAD

  VÄXELLÅDA

- SCOOTER-DYNA AV SKUMGUMMI

- BENSINMÄTARE, EL-SIGNAL. BAKLJUS,

10 WATT STRÅLKASTARE, HEL- & HALVLJUS

- VITA REFLEKTERANDE SKYDDSLISTER

TEKNISKA DATA:

Motor: EOLO, 49 cc, 2-takt, luftkyld, 0,8 Hkr, Cyl. ø 39 mm

Förgasare: Dellorto T1 10 SA

Tändstift: Maserati FM 175.

Transmission: 2 växlar & friläge. Kedjedriven.

Hjul: 20" extra Transport.

Däck: 2" Ballong

El-system. 6 V., 15Watt.

 

 

 

"Tillverkas och säljes av: AB RESEXO 

Råstensgatan 6, SUNDBYBERG Tel. 287590

 

 

Säljes av: M 0 P E D  A B 

Sveavägen 81  STOCHOLM  Tel, 307630

ger Scooter-komfort till Mopedpris !
 
M2a  1954  
 1954   TfA tittar på scootrar, mopedskotrar på S:t Eriksmässan i nr.19-20     [Guide cover - articles.]
 
 

 

Scooterparad på mässan. 

Bilsalongen i våras, som gick i S:t Eriksmässans regi, medförde att det denna gång inte fanns några bilar på mässan. Däremot hindrade inte mc-salongen att det fanns åtskilligt med motorcyklar och framförallt scooters. Av naturliga skäl dominerade emellertid traktorer, väghyvlar och specialfordon motoravdelningen och här fanns det åtskilligt att välja på från Sveriges största lasttrailer - en bjässe på 38 ton med 40 hjul som lastar 135 ton över Caterpillar lastmaskin som enligt reklamen ersätter 100 man till små behändiga tvåhjuliga traktorer med ett tjugotal redskap för såväl jordbruksarbete som transport. 

 

Annars- var det genomgående hur traktorerna fått nya redskap för arbete i skogen. Det är nya timmerspel och lastapparater avsedda att kopplas till hjul- och bandtraktorer för att göra det möjligt för traktorn att också ta hand om de skogskörslor för vilka hästen fortfarande anses mest effektiv och ekonomisk men som på grund av det minskade hästantalet måste tas om hand av traktorerna. 

 

Mera för den stora publiken var säkerligen det stora antalet nya scooters, något som antyder att scooterns frammarsch ännu inte nått kulmen. Bland dessa märktes den första mopedscootern, Piccolo från Linde Mekaniska, med en 49 cc 2-taktsmotor på 0,8 hk och trampanordning. Den var tvåväxlad och utrustad med endast en kedja gemensam för trampor och motor men ingen pedalbroms. 

Ferbedo

Minst bland egentliga scooters var den österrikiska (Note: Fel, den är tysk.) Ferbedo, [Back to: Ferbedo.] som utställdes av Frode Lund. Den är utrustad med 48 cc Zündappmotor på 1,5 hk och väger inte mer än 30 kg, varför den lätt kan medföras i bilen.

Vem som är störst är kanske svårt att avgöra, ty där konkurrerar Maico Mobil med sidovagn, Goggo och Lambretta trehjuliga lastscooters samt mc-bilarna Messerschmitt och Fulda-Mobil, som alla är utvecklingar från scooteridén. De bägge lastscooters, som finns på mässan påminner till utseendet ganska mycket om varandra men har tekniskt ganska olika utföranden. Goggo har en 197 cc 9,5 hk Jlo-motor, back och självstart men lastar endast 250 kg, medan Lambretta lastscooter lagt huvudvikten på att med svagare motor öka lastförmågan. Med en 123 cc motor på 5 hk har man kommit upp till en lastförmåga på 300 kg. I gengäld har man en något lägre hastighet. 

 

                         

Utställningens minsta scooter Ferbedo med

en 48 cc motor och en vikt av 30 kg. 

[Back to: Ferbedo.]

Goggo lastscooter lastar 250 kg. 

Lambretta 125 F Sport är en lättvikts scooter

på 58 kg med 123 cc motor.

 
 
 

Helt nya scooters var dels en tysk, Diana från Dürkoppwerke, på 200 cc 9,5 hk och dels en fransk, Sulky, som är en lättviktsscooter på 50 kg med en 100 cc motor. Den beräknas emellertid inte finnas till försäljning förrän någon gång nästa år. 

 

Motortillbehör fanns det efter vanligheten gott om. Absoluta nyheter var en förgasartillsats, Olgis, som påstås medföra en bränslebesparing på 20-30 proc. och en ökad motoreffekt av 10-18 proc, och en tryckluftsdriven snabboljebytare från Aga, som ska göra det möjligt även för små bilstationer att utföra oljebyten samtidigt som man fyller bensintanken.

Auto-säkringen Pol, som man sedan den "sprungit" endast behöver knacka mot ett hårt föremål för att den ska fungera igen, kommer säkert att tilltala många bilister. I stället för den normala tråden är det här kvicksilver som utgör ledare och vid överhettning förgasas detta på det smalaste stället och bryter strömmen. Knackningen medför att kontakt uppstår på nytt. Ett annat liknande säkerhetstillbehör var strålkastarlampan Trifa, som har en extra trådspiral för 5 watt, vilken träder i funktion då bilen blir "enögd".

 

  En ny fransk scooter, Sulky. Den kommer troligen först nästa år på den svenska marknaden.