Den tävlingsuppgift i TfA :s stora moped- och
mc-spel som samtidigt blev den största marknadsundersökning
en i sitt slag innebar som bekant att bestämma vilka sex
egenskaper som är de viktigaste hos en moped av följande
21 uppräknade:
A. Stark motor
B. Stor backtagningsförmåga
C. Lättmanövrerade reglage
D. Kedjedrift
E.
Rulldrift
F. Remdrift
G. Kuggdrift
H.
Goda bromsar
I. Kraftig
cykel
J. Framgaffelfjädring
K. Två växlar eller mera
L. Motorn placerad i ramen
M. Motorn framhjulsdrivande
N. Motorn vid bakhjulet
O. Bekväm körställning
P. Lågt pris
Q.
God tillgång till reservdelar
R.
Gashandtag med rulle
S.
Gaspinne
T. Bakhjulsfjädring
U. Hög fart
Beträffande de
21 olika alternativen ger de praktiskt taget alla tänkbara
ställningstaganden. Möjligen skulle två ytterligare
alternativ ha funnits, som skulle ha berört frågeställningen
koppling eller ej, men punkt G täcker den frågan delvis.
Publikens art och sammansättning
spelar ju en oerhörd roll vid undersökningar av detta
slag, men i detta fall behöver man inte sväva i tvivelsmål
om att
1. det har varit
en mycket sakkunnig publik som svarat;
2. att de är eller tänker
bli mopedägare eller alternativt är intresserade
av bilar
eller motorcyklar;
3. att de inte bara svarar för sig själva
utan att de flesta svaren grundar
sig på en av varje person
utförd mycket noggrann undersökning;
4. att de har
konfererat såväl med personal i cykelaffärer, i
motorfirmor
som med folk i allmänhet innan de gjort upp sin lista.
På dessa grunder är den utförda undersökningen
dubbelt värdefull. En marknadsundersökning i intervjuform
enligt - gängse metoder skulle behöva omfatta 10 000-tals
personer för att kunna ge samma utslag som denna.
Att
de tävlande endast fick välja sex alternativ -
vi hade t. o. m. från början tänkt ta bara fem -
ökade tävlingens svårighetsgrad. Tävlingsjuryn, som
också fick konstruera fram en kombination med sex alternativ,
hade mycket lättare klarat uppgiften om de fått
ställa upp 8 eller 9 punkter.
Av
de insända tävlingsförslagen har TfA statistiskt
bearbetat 1 241 stycken och gjort upp tabell som alltså härmed
ställs till allmänhetens och mopedfabrikanternas
disposition.
Tabellen visar hur många gånger
de uppräknade egenskaperna blivit nämnda bland de sex
bokstavsförslag som 1 241 av de tävlande uppgivit.
Man
kan utan vidare utläsa, att trots att alternativ H
"goda bromsar" nämnts i 991 lösningar, så är
det A "stark motor" som har förekommit som översta
bokstav i de flesta fallen. Man ser också, att de som överhuvudtaget
nämnt alternativen A eller B, det senare "stor
backtagningsförmåga", mest gör det som första eller
andra alternativ
Vilka
slutsatser kan vi nu dra av undersökningen?
Den första
slutsatsen blir väl att mopedfabrikanterna i allmänhet
underskattat publikens fordringar på en god moped. Årets
försäljningssiffror pekar ganska ordentligt på att folk köper
den bästa mopeden utan att tänka på priset. Alternativ L
"motorn i ramen" kom på femte plats med 696 röster,
medan det typiska påhängsmotorarrangemanget N "motorn
vid bakhjulet" samlade 23 tappra, det senare för övrigt
en synnerligen märklig siffra, 2 % bara, när ändå trafiken
i likhet med i andra mopedländer upptas av bortåt hälften
sådana påhängsmotorer.
Det
viktigaste hos en moped är att den har goda bromsar.
Alternativ
H "goda bromsar" fick 991 röster och vann
överlägset. Om den saken är ingenting annat att säga
än att det var väntat. För är det underligt att
inte samtliga tävlande hade nämnt det. 250 stycken
glömde bromsarna! Går vi ut i handeln och jämför
med vad man har att bjuda för bromsar på mopederna,
blir man väl oftast besviken. I TfA har vi ofta påpekat
att bromsarna måste vara så goda att de ger fullgod
inbromsning också med fullt gaspådrag och på lägsta
växeln, om sådan finns.
Mycket
viktigt är också att konstruktionen är kraftig och
mopeden lättmanövrerad på samma gång. De båda
alternativen I "kraftig cykel" och C "lättmanövrerade
reglage" ligger ju praktiskt taget jämsides i
statistiken. Med Q "god tillgång till
reservdelar" redan på 4:e plats långt före
alternativet P "lågt pris" på 10:e plats
visar publiken också tydligt, att den föredrar ett högre
pris vid inköpet, om sedan mopeden får en god
service.
På
5:e plats kom L, som vi redan behandlat. Bland de sex
första kom ock så B "stor backtagningsförmåga",
vilket förmodligen hade kommit på någon av de tre första
platserna om inte A "stark motor" varit ett
praktiskt taget likvärdigt alternativ, och man vill
ju inte vara ensidig och välja båda delarna, när
det bara finns sex alternativ att välja på.
Kedjedriften,
alternativ D, kom på sjunde plats och fick 672 röster.
Remdrift, som är det starkaste alternativet att ställa
emot, fick 60 röster, vilket relativt sett visar ett
gott förtroende också för denna kraftöverföringsmetod.
Kuggdriften samlar 23 röster och rulldriften bara 3.
Det
låga priset, alternativ P, kommer överraskande lågt
i listan, men 407 röster visar att det var bland de
sex främsta önskemålen i vart tredje svar.
J
"framgaffelfjädring" håller sig ock så väl
framme, och här har erfarenheten också klart och
tydligt visat, att de framgaffelfjädrade mopederna är
väsentligt mer hållbara och bekväma. Framgaffelfjädring
fick 263 röster - att det inte blev fler kan bara
skyllas på att den på sätt och vis också ingår i
alternativ 0 "bekväm körställning" som
samlade hela 660 röster eller mer än hälften.
Hur
mopeden slutligen skulle vara utrustad när det gäller
reglage och växlar finner vi strax under mitten av tabellen.
10 procent anser att rullhandtag och växlar hör till
de sex viktigaste egenskaperna. Många gånger bättre
än växlar är emellertid "god backtagnings förmåga".
Att rullhandtaget för gas får ett så oerhört
mycket större intresse än jumbon
"gaspinne" kan förklaras med att TfA:s läsekrets
är mycket motorsinnad - för nybörjare på moped som
annars inte haft med motorer att skaffa är pinnen nog
att föredra.
Vårens
stora tävling i TfA kom allt så att bli en mycket
lyckad marknadsundersökning. Att den slagit väl ut
kan man också konstatera vid en undersökning av vad
som kommer 1954. En rad vackra konstruktioner ska nu börja
produceras. De svenska firmor som fick göra
provisoriska lösningar med påhängsmotorer i ramen
har nästan över lag gått över till speciellt
byggda motorer för montering i ramen. De som tippade
att moderna högvarviga motorer under 40 cc skulle räcka
får väl anses ha gissat fel - man kommer rätt allmänt
med 49-50 cc. Att lättmanövrerade reglage är så
viktigt att det kommer redan som tredje önskemål näst
goda bromsar och kraftig cykel bör fabrikanterna noga
lägga på minnet - att "det är en
justeringssak" eller "det blir bättre när
man får köra ett tag" har TfA :s mopedred. en
och annan gång fått till svar, när den provkörda
mopeden fått sin dom. Så får det inte vara!
Detaljer i bromsar och reglage har fabrikanterna ändrat
på TfA:s inrådan i många fall.
Vår
tabell anbefalls härmed varmt till fabrikanter och
blivande mopedköpare. Om mopeden verkligen har alla
egenskaperna i tabellernas topp förut spår vi ett
angenämt år 1954 i mopedens tecken.
|