|
TOMOS TOVARNA MOTORNIH VOZIL - TOMOS - KOPER -
Yogoslavia. |
^ back to
A-Z. -
"Lokal Index". |
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
Yogoslavia - Jugoslavia - Jugoslavien.
Link page. |
|
|
Tomos sold in Denmark.
Norway
Termolux Fabrikker, Skien
● license produced Tomos named Termolux.
Tomos
in Nederland.
Sverige:
● Generalagent: Como M. & T. Bjerke, Stockholm.
● Generalagent (1966): AS Welander &
Josephson, Sveavägen 117-119 11349 Stockholm. |
|
|
|
|
M5c
|
Statens Trafiksäkerhetsverk; VoV, TSV o. ASB nummer,
1960.
|
|
|
|
|
1956-61 |
|
|
|
Tomos
Colibri VS/50K/50S
Motor: Tomos 2-gear (1956.)
|
Tomos Colibri 01/02/03/04
Motor: Tomos 2-gear (1958-59.)
|
Tomos Colibri Scooter
Motor: Tomos 3-gear (1960-61.)
|
|
|
|
|
|
|
Tomos MS 50 Bj.57
Motor: Tomos.
|
Tomos MS 50 Bj.57
Motor: Tomos.
|
|
|
|
|
|
|
1960-63 |
|
|
|
TOMOS PUCH (1960)
årets moped med lyx som standard
|
TOMOS (1961)
mopeden på modet
|
● Tomos KS (Kick Superior) 1.025.-
● Tomos KL (Kick Luxe) 1.075.-
(1961-63) |
|
|
|
|
|
TOMOS (1962)
mopeden på modet
|
|
|
|
|
|
|
|
1960-62. |
|
|
|
Vapen-Depôten, Falun (cover).
Katalog
Nr.88 1952
|
Tomos
Moped scooter Bj.60
(Holland)
|
|
|
|
|
|
|
|
Tomos Mopedscooter Bj.62
Motor:
Tomos 2-gear
|
Mopedblinkers,
|
|
|
|
|
|
|
1962 |
|
|
Tomos Superior Bj.62
|
Tomos
de Luxe Bj.62
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1962 |
|
|
|
Tomos
Sport Bj.62
Owner: Tomislav Pribanic, Croatia. |
Photos:
Tomos
Sport. Bj.62
|
|
|
|
|
|
Holland. |
|
|
|
Tomos
Standaard. Bj.63
|
Tomos
Silver Streak. Bj.63
|
Tomos
Super Sport. Bj.63
|
|
|
|
|
|
Danmark. |
|
|
|
Tomos Luxus
Motor: Tomos 2-gears
|
Tomos Sport
Motor: Tomos 3-gears
|
Tomos Super
Motor: Tomos 3-gears
|
|
|
|
|
1966-67 |
|
|
|
nya
TOMOS
● 1966
|
Tomos Ungdomsmodell.
Bj.66
Motor: Tomos 2-gear
|
Tomos Standard. Bj.66
Motor: Tomos 2-gear
|
|
|
|
|
|
Mopedtest i Motor Nr. 31/1967
|
|
|
|
|
|
|
|
1968-70 |
|
|
|
Godare Jul med
Löfbergs Lila! (1965) |
Tomos Trip Bj.68
Motor: Tomos 3-gear
|
|
|
|
|
|
|
|
Tomos
GT testas i
tidningen Motor 40/68
Motor: Tomos 4-gear
|
|
Tomos GT.
Bj.69
Motor: Tomos 4-gear
|
Tomos GT.
Bj.70
Motor: Tomos 3-gear
|
|
|
|
|
1971 |
|
|
|
TOMOS
mopeder 1971
|
Tomos TS 50. Bj.71
Motor: Tomos 3-växlad
|
Tomos GT Mark II. Bj.71
Motor: Tomos 3-växlad
|
|
|
|
|
|
Tomos Trip. Bj.71
Motor: Tomos 3-växlad
|
Tomos Trip Cross. Bj.71
Motor: Tomos 3-växlad
|
|
|
|
|
|
|
Tomos Variant. Bj.71
Motor: Tomos 2-växlad
|
Tomos Variant Cross. Bj.71
Motor: Tomos 2-växlad
|
Tomos Standard. Bj.71
Motor: Tomos 2-växlad
|
|
|
|
50 |
|
postrešček
ljubljana
Tomos 3-kolesnik |
|
|
|
Three wheelers. |
|
|
|
TOMOS tricikel
|
Kurir 200-10
|
|
|
|
|
|
|
Tomos Tricikel. Bj.76
Motor: Tomos 4-gear
|
|
|
|
|
|
|
|
1962-67 |
|
|
|
Tomos utombordare 5 hk Bj.62
|
Tomos T 4 hk,
Bj.67
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
På
Europas modernaste specialfabrik för mopeder till verkas TOMOS. Den är
inte bara stöttålig och slitstark, den förenar också sportiga
linjer
med praktisk elegans.
Motorn: den råstarka 2-växlade motorn är fläktkyld,
vilket garanterar jämn kylning under alla kör- och väderleksförhållanden.
Avgas- och
insugnings ljud dämpas effektivt, och motorn arbetar tyst
tack vare dreven som är precisionstillverkade och speciellt
efterbehandlade.
Säkerheten: ramen stabil även i sidled, fjädringen
kraftig och bromsarna väl tilltagna. - TOMOS är säker på vägen.
Finesser som bromslyset,
vilket påverkas av bakbromsen, och Stefa flygtändning
med utanpåliggande tändspole höjer trafiksäkerheter ännu ett steg.
Bekvämligheten: fjädringen är hydrauliskt dämpad och väl avvägd.
Till körkomforten bidrar även ballongdäcken, den behagliga
swingsadeln
och den riktiga körställningen.
Finishen: lättmetalldelarna
är högglanspolerade, ugnslackeringen slagfast, förkromningen förstklassig.
Färgerna har lyster som inte bleknar.
Med TOMOS menas mopeden med mervärde
|
|
|
TOMOS
fabrikk
TOVARNA
MOTORNIH
VOZIL
- TOMOS
- KOPER
- YOGOSLAVIA |
|
|
|
|
|
|
|
|