Achilles Werke  Wilhelmshaven-Langewerth.              
 ACHILLES Achilles-Werke, Weikert & Co. K. G. Wilhelmshaven-Langewerth.

^ back to Achilles main. 

- - - - - - - - - - - - -
 [54] Moped A 7. [55] Capri. [56] Capri brochure. [56-57] TfA test. [56-57] Lido.
 
 
N1     
         
 

 

Achilles Capri.  Bj.56

Motor: Sachs

 

Achilles Capri reklam 1956.

 

   
 
N2    
    
 

 

Achilles Capri 1957 testas i

Teknik för Alla.

     
 
M1a    
 1956    
 
 
M1b    
 1956   Reklam Året Runt nr.16 Sachsmotor.
 

 

CAPRI - känd för sin skönhet 

Tillbringa våren på . . . på en Achilies - Capri 

CAPRI är den eleganta mopeden med självbärande, strömlinjeformad ram i pressprofil, inbyggd tank för bränsle till 25 mil, bakhjusfjädring, fullnavsbroms, Duco-lackering i olika färgkombinationer. 

Sachs motor.

En ny mopedlinje

Finns i följande färger: Elfenben-grön, elfenben-röd,konjakgyllenbrun, guldoliv.

 

AB E. FLERON 

Malmö - Stockholm - Göteborg 

med återförsäljare över hela landet 

 
M2a  1957  
 1957   Teknik för Alla testar ACHILLES Capri i nummer 20.   [Test guide.]
 

 

 

 

BILD: Genom att kombinera en bottenlänksgaffel med en teleskop-

dämpare har Capri fått ganska goda fjädringsegenskaper. På ojämnt

underlag arbetade dock fjädringen, framförallt bakstudsen, stötigt.

 

En lyckad formgivning kombinerad med en läcker finish är båda drag som kännetecknar den tysktillverkade mopeden Achilles Capri. Bortsett från det rent yttre är den dock rätt lik de flesta andra mopeder. 

 

För motorn står den välkända tyska motor-fabrikanten Sachs, vilken ju bl. a. har en stor export på Sverige. Tyvärr är inte Capri försedd med den senaste, treväxlade Sachs "snurran", utan man får hår nöja sig med den tvåväxlade typen.  Trots detta och genom mycket välvalda utväxlingsförhållanden visade sig dock motorn förvånansvärt seg och stark vid TfA-testen och den klarade stigningar som fått avsevärt starkare kamrater att storkna. 

 

Växellådan är för övrigt mycket lätthanterlig, mjuk och smidig. På minuskontot antecknar vi motorns startovillighet. Den gick som regel igång först på tredje kicken. Även motorljudet förs upp på minuskontot. Capri rasslade och slamrade så man nästan fruktade att den skulle gå sönder. Ljuddämpningen är inte heller särskilt effektiv.  Gott betyg får däremot den linjesköna ramen, som bl. a. innesluter en 5-liters bensin tank. Genom att ramen pressats i stålplåt har den blivit mycket styv och stabil och den hör hålla för de flesta påfrestningar. 

 

Fjädringen, som är av bottenlänktyp fram och teleskop bak, arbetade bra, framför allt på jämnt underlag.  På kullerstensbeläggning däremot blev fjädringen, särskilt då bakstudsen, ganska stötig.  Bromsarna, som nästan verkade vara av motorcykelklass, arbetade effektivt och säkert. En eloge också för det fina stödet. Det är visserligen av s. k. centralstödstyp - en typ som TfA:s testare har övervägande dåliga erfarenheter av. Genom en mycket förnuftig konstruktion kan man emellertid nu utan risk för nedsmutsade skor ställa upp mopeden på det kraftiga stödet. 

 

I förhållande till Capris fartresurser är strålkastarljuset fullt tillfredsställande och körning i höst- och vintermörker bör inte medföra några onödiga risker på den punkten. Signalhornet däremot, är liksom verktygsuppsättningen av standardformat och båda bör med fördel kunna förstärkas. 

 

 

FAKTA OCH SIFFROR kring Capri: 

2 växlad 2-taktsmotor med vändspolning av Sachs-fabrikat, cylindervolym 48 cc, 0,8 hk effekt, svänghjulsmagnet och Bing-förgasare. Stålpressad ram. 

Framhjulsfjädring: Bottenlänk. Bakhjulsfjädring: Teleskopdämpare. Nav: Fullnav bak och fram. 

Belysning: Strålkastare 6 V/17 W. 

Tillbehör: Styrlås, packningshållare, pump, inbyggd  verktygskassett. 

Färg: Grön och gräddvit, brun och beige, tomatröd och gräddvit, iriserad grön svart med vit randning. 

Pris: 860 kr.

 

Tillverkare: Achilles Werke, Wilhelmshafen, Tyskland. 

 

FLERON -    Malmö, Stockholm, Göteborg, Sundsvall.