VIKTIGT MEDDELANDE FRÅN DUNLOP
TILL MOPEDÅKARE
Perfekta bromsar
är inte allt!
bromsningen sker
HÄR och HÄR (se bild)
Hur ska man bromsa?
Vad hjälper det att bromsarna
tar ögonblickligen om däcken
kanar vidare en ödesdiger me-
ter. NTF:s (Nationalföreningen
för Trafiksäkerhetens Främjande)
statistik visar att kullkörningar
och krockar dominerar
mopedolyckorna. Kullkörningar
oftast då däcken ej griper i väg-
banan vid inbromsning från hög
fart, krockar oftast därför att
slitna eller olämpliga däck ka-
nar vidare vid inbromsning för
en uppdykande bil. Riktiga
däck hade hindrat dessa olyc-
kor. Kontrollera Era däck så det
inte händer Er!
Var säker på bromssäkra däck,
byt till Dunlop med de speciellt
utprovade slitbanemönstren, som
ger Er säkert väg- och broms-
grepp även i fuktigt och slirigt
väglag. Byt till Dunlop, de hål-
ler längre utan att kosta mer!
Hur skall man bromsa?
Skall Ni bromsa snabbt och
säkert från hög fart, bromsa
lugnt genom att trampa upp-
repade gånger på fotbromsen
(ej fullständigt stumt) och
tryck samtidigt lätt på hand-
bromsen till framhjulet. Und-
vik s. k. "tvärnit" med bara
fotbromsen. Det ger nästan
undantagslöst farlig sladdning.
NTF manar: Kör aldrig
fortare än att Ni är herre över
mopeden vid oförutsedda situa-
tioner.
DUNLOP moped-däck
ger ER säkert grepp om mopeden
|