|
|||||||||||
- - - - - - - - - - - - - | |||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
N1 | |||||||||||
|
|||||||||||
N2 | |||||||||||
Delar & Tillbehör. Original Kroon K 10 Dam - Victoria påhängsmotor, Fagerås, Värmland | |||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Moped K 10 Herr eller dam med VICTORIA motor Pris Kr. 725:- VICTORIA-motor med belysning Pris Kr. 425:- VICTORIA-motor utan belysning Pris Kr. 410:-
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Moped K 12 Herr eller dam med JLO-motor F 48 Pris Kr. 600:- JLO-motor typ F 48 utan belysning Pris Kr. 325:-
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Moped K 15 Herr eller dam med FLINK motor Pris Kr. 600:- FLINK-motor med belysning Pris Kr. 315:- FLINK-motor utan belysning Pris Kr. 300: -
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Bells & Signals. | |||||||||||
|
|||||||||||
AKTIEBOLAGET CH. KROON - VANSBRO | |||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
[Några stora cykeltillverkare med "sin egen" Victoria: Fram, Frej, Kroon, Nyman, Tempo (Norway), Örnen.] | |||||||||||
Motor: Victoria Werke, Nürnberg. Typ: Victoria Special. Effekt: 0,8HK | |||||||||||
2009-05-21. Conny & Peter drar på tur. Här ska tittats på veteranfordon i Fagerås, Värmland. Efter att nästan ha korsat två kontinenter var vi framme - och det var värt allt besvär. Som på parad stod där en original Kroon med Victoria påhängsmotor, det var synd att säga att den glänste i solens sken, snarare glimrade patinan på den gamla Kroonen. Vi frågade ägaren om den "fungerade" varpå han gav svar på tal: Vid en tidigare utställning ett par år tidigare vid Sutterhöjdens gamla kapell hade han försökt starta utan att lyckas, han beslöt då att dra fordonet till utställningen. Under färden startade objektet, och gick inte att få stopp på. Dånande for det fram, kor flydde från ängarna, mötande bilar for nästan i diket - blåröken spred sig över landskapet så att folk i trakten trodde att domedagen var nära. Väl framme vid det gamla kapellet höll ekipaget på att kollidera med byggnaden, men precis innan dog motor. Sedan denna händelse har ägaren inte vågat försöka starta. Upprymda av denna berättelse och efter att ha tittat på de fina USA bilarna på utställningen fortsatte vår "tur" mot karusellen vid "just" Sutterhöjden. Väl framme snurrade vi oss obalanserade, precis som man ska när man åker karusell. KUL! Om någon tror att det är något fel med att karusellen är sned, så är det så att den ska vara så - sned. En rackarns fart blir det på karusellen, det kan jag intyga. Är du i Sutterhöjden och vill åka? Ja då måste du fråga ägaren först, karusellen är privat.
|
|||||||||||