Mopeder från Kroons cykelfabrik, Vansbro.                     
 KROON AB Ch. Kroon, Vansbro.    ^ back to Kroon main.
- - - - - - - - - - - - -
 

Kroon [53]

● Moped K10, Victoria.

● Moped K12, Jlo F 48.

● Moped K15, Flink.

 

• Utflykt till Fagerås,

Kroon [53-54]

● K5, Jlo H 48.

● K6, Pilot (Rex).

● K7, Express.

 

 

Kroon [57]

● K 1 Vicky IV, MS 51n.

● K 2 NSU / K 2 Lyx NSU.

● K 4 Mopedscooter, Ilo Piano G 50.

● K 8 Victoria Avanti, MS 51n.

● K 9 Victoria Tory, MS 50.

Kroon [62-71] all Sachs

● K-Lyx

● K 65

● K 66

● K 76

● K 77

 

● Sweden at A-Z.

Sweden moped reg. K.

 

 

● Kroon main.

 
   
 
N1      
            
 

 

Kroon Moped K 10 Dam/Herr  Bj.53

Motor: Victoria

 

 

 

Kroon Moped K 12 Herr/Dam  Bj.53

Motor: JLO F 48

 

 

Kroon Moped K 15 Herr/Dam  Bj.53

Motor: Flink

 

 
N2       
         
  Delar & Tillbehör.                       Original Kroon K 10 Dam - Victoria påhängsmotor, Fagerås, Värmland
 
M1a  Special  
 1953   Kroon. [KroonFrej.] [Back to Special built mopeds.] 
 

Moped K 10 Herr eller dam med VICTORIA motor Pris Kr. 725:-

VICTORIA-motor med belysning Pris Kr. 425:-

VICTORIA-motor utan belysning Pris Kr. 410:-

 

 
 
 
M1b    
 1953   Kroon.    
 

Moped K 12 Herr eller dam med JLO-motor F 48  Pris Kr. 600:-

JLO-motor typ F 48 utan belysning Pris Kr. 325:-

 

 

 
 
 
M1c    
 1953   Kroon.    
 

Moped K 15 Herr eller dam med FLINK motor Pris Kr. 600:-

FLINK-motor med belysning Pris Kr. 315:- 

FLINK-motor utan belysning Pris Kr. 300: -

 

 
 
M2a    
 1953   Kroon tillbehör från broschyr :  För mopeden ....!    
 
 

 

18300-18395     18310-18313 

 

FJÄDRANDE FRAMGAFFEL.

För lättviktsmotorcyklar. 26" hjul. Grundlackerade.

Nr 18300. Gaffelrör 1 "x192 mm . Kr . 35: -

Nr 18305. Gaffelrör 1 1/8"x192 mm . Kr . 36:50

 

För ballongcyklar. 26" hjul. Grundlackerade.

Nr 18310. Herr. Gaffelrör 1"x192 mm. Kr. 35: -

Nr 18311. Dam. Gaffelrör 1"x222 mm. Kr. 35: -

 

För vanliga cyklar. 28" hjul. Grundlackerade.

Nr 18312. Herr. Gaffelrör 1"x 180 mm. Kr. 35: -

Nr 18313. Dam. Gaffelrör 1"x222 mm. Kr. 35: -

 

 

 

Strålkastare med väg- och hastighetsmätare.

Omkopplare med nolläge, hel- och halvljus.

Anslutning för haklykta. Helförkromad.

Nr 18735. För 26" hjul Kr. 44: -

Nr 18736. För 28" hjul Kr. 44: -

 

 

 
 
 
 

 

 

Strålkastare med omkopplare för nolläge, hel- och halvljus.

Anslutning för baklykta. Helförkromad.

Nr 6108....................... Kr. 11: 50

 
 Bells & Signals.   
 
 
 

 

Signalhorn.

19001 Frostlackerat, svart. 225 mm Kr. 5: -

 

 

 

  

 

Signalhorn.

Nr 19006. Kraftig vit plasttrumpet, 235 mm. Kr. 6: -

 

 

Baklykta för mopeder och cyklar. Elegant strömlinjeform. Med 2,25 m. kabel och glödlampa.

Nr 6150. .................. Kr. 4: -

 

 

 

 
 
 AKTIEBOLAGET CH. KROON - VANSBRO 
 
 
Original    
 2009-05-21  Original Kroon K 10 Dam - Victoria påhängsmotor, Fagerås, Värmland.
 
 [Några stora cykeltillverkare med "sin egen" VictoriaFram, Frej, Kroon, Nyman, Tempo (Norway), Örnen.]
 
 
 
  Motor: Victoria Werke, Nürnberg. Typ: Victoria Special. Effekt: 0,8HK
 
 
  
  

2009-05-21. Conny & Peter drar på tur. Här ska tittats på veteranfordon i Fagerås, Värmland. Efter att nästan ha korsat två kontinenter var vi framme - och det var värt allt besvär. Som på parad stod där en original Kroon med Victoria påhängsmotor, 

det var synd att säga att den glänste i solens sken, snarare glimrade patinan på den gamla Kroonen. 

Vi frågade ägaren om den "fungerade" varpå han gav svar på tal: Vid en tidigare utställning ett par år tidigare vid Sutterhöjdens gamla kapell hade han försökt starta utan att lyckas, han beslöt då att dra fordonet till utställningen. Under färden startade objektet, och gick inte att få stopp på. Dånande for det fram, kor flydde från ängarna, mötande bilar for nästan i diket - blåröken spred sig över landskapet så att folk i trakten trodde att domedagen var nära. Väl framme vid det gamla kapellet höll ekipaget på att kollidera med byggnaden, men precis innan dog motor. Sedan denna händelse har ägaren inte vågat försöka starta.

Upprymda av denna berättelse och efter att ha tittat på de fina USA bilarna på utställningen fortsatte vår "tur" mot karusellen vid "just" Sutterhöjden. Väl framme snurrade vi oss obalanserade, precis som man ska när man åker karusell. KUL!

Om någon tror att det är något fel med att karusellen är sned, så är det så att den ska vara så - sned. En rackarns fart blir det på karusellen, det kan jag intyga. Är du i Sutterhöjden och vill åka? Ja då måste du fråga ägaren först, karusellen är privat.

 

 
 
 
 
Skärmsvalor.