AB JOHN HEDBERGS mod.20 with Victoria engine.                  
 ÖRNEN - AB JOHN HEDBERGS MASKINAFFÄR  Malmö.  ^ back to Örnen Main.
- - - - - - - - - - -

ÖRNEN CSR

Cykel- och Sporthandlarnas - Bytesprislista.

 

ÖRNEN [53-55] 

[53] mod. 35, 50 - JB 48.

[53] mod. 20, 25 - Victoria Special.

[55] mod. 20 .. Victoria FM 38.

 

ÖRNEN [54

mod. 85 .. Express.

 

ÖRNEN [55

mod. 35, 40, 50 .. JB.

 

ÖRNEN [55]

[55] mod. 70, 72 ........ Husqvarna.

[55] mod. 85, 100 ...... Express.

[55] mod. 75, 80, 90 .. Pilot.

...... mod. 95 .. JLO.

 

ÖRNEN [56-57

mopedscooter M 39 .. Jlo Piano.

mod.110 .. NSU.

 

ÖRNEN [57]

Mopedscooter .. Jlo Piano G 50.

Luxus / Standard Radexi II .. Express.

mod. 110 ...... NSU Quickly.

mod. 70, 72 .. Husqvarna.

mod. 75, 80 .. Pilot.

mod. 85 ........ Express.

mod. 90 ........ Pilot.

Transport-moped .. Jlo Piano G 50.

 

ÖRNEN [58

Radexi III ........ Express.

Radexi III Lyx .. Express.

Mopedscooter ... Puch.

 

 

 

Specialbyggda

.. mopeder (1953).

 

• Örnen main.

Swedish mopeds Ö.

A-Z - Sweden.

 

 
 [Några stora cykeltillverkare med "sin egen" VictoriaFram, Frej, Kroon, Nyman, Tempo (Norway),  Örnen.]  
 
N2   
         
 

 

ÖRNEN 1953

mod.50. JB 48 motor.

 

 

Örnen mod. 35    Bj.53

Motor: JB 48

 

 

Örnen mod. 50    Bj.53

Motor: JB 48

 

 

 

N3 
     
 

 

Örnen mod. 20    Bj.53

Motor: Victoria Special

 

 

Örnen mod. 25    Bj.53

Motor: Victoria Special

 

 

 

 

 

 
N5
                
 

 

Örnen Flyer modell 20  Bj.55

Motor: Victoria FM 38

 

 

 

 

Örnen Flyer modell 20 fotad på Fridhem i Uddevalla 2001-04-07

 

 

 

 
M2c    
 1953    
 

 

 

 

 
 
M2d 
 1953    
 

Mod.35

 

 

 

 

Mod.50

 

 

 

Cykelspecifikation

Cykel: Extra kraftig, specialbyggd duplexram med 1 1/8" rör och 22" ramhöjd. Ramens överrör elegant utformat i strömlinjemodell med avslutning vid bakgaffelröret. Modernt, avrundat bakparti.

Expanderande frambromsnav. Ballongringar. I bakhjulet grova ekrar och förstärkt frihjulsnav av transporttyp med kraftig broms.

 

 

Utrustning: Signalhorn, pump, lås, parkeringsstöd, reflexglas samt verktygsväska med erforderliga verktyg.

 

Utstyrsel: Elegant klarblå lackering med beige dekor. Hållbar förkromning på alla blanka delar.

 

Belysning: Förkromad strålkastare med strömbrytare för hel och halvljus samt noll-läge. Glödlampa 6 volt, 5 watt. Vid anslutning av bakljus 6 volt, 2,7 watt för glödlampan fram och 6 volt, 0,05 amp. för glödlampan bak. Ström från svänghjulsmagnet.

 

Vikt: Komplett cykel med motor 32 kg.

Maximifart: 30 km/tim.

Bränsleförbrukning: Ca 0,15 lit./mil.

Garanti: 6 månader från försäljningsdatum.

 

 

 

 

Motorspecifikation (mod. 35)

Motor: JB 48, samma som för Örnen modell 50. Bensintanken är placerad mellan sadelröret och bakskärmen, rymd ca 3 liter. Avstängningskran av s.k. renlighetstyp, vilken regleras ovanpå tanken, men som stänger i tankens botten invändigt.

 

JB-motorn — en svensk triumf

JB-motorn är den enda helsvenska mopedmotorn f.n. Bakom står den inom motorkretsar välkända Benson-fabriken, som tidigare tillverkat de omtyckta motorerna i 125 — 150 cc klassen.

 

 

 

 
 
 
 
M3c   
 1953    
 

Mod.20

 

 

 

 

 

 

 

 

Mod. 25

 

 

 

 

Victoria-motom har tillverkats i över 100.000 exemplar av den världsberömda Victoria-fabriken, som började med motorcykelfabrikation redan år 1901.

 

Victoria-motom - en av de ledande på kontinenten

Lös motor kr. 425:-

 

Örnen modell 20 Kr. 7S0:-

Tandem modell 40 Kr. 850:-

Örnen modell 25 Kr. 750:-

 

Cykelspecifikation

Cykel: Extra kraftig specialbyggd ram med 1 1/8" rör och 22" ramhöjd.

Expanderande frambromsnav. Ballongringar. I bakhjulet grova ekrar och förstärkt frlhjulsnav med kraftig broms.

 

Utrustning: Signalhorn, pump, lås, parkeringsstöd, reflexglas samt verktygsväska med erforderliga verktyg.

 

Utstyrsel: Elegant klarblå lackering med beige dekor. Hållbar förkromnlng på alla blanka delar.

 

Belysning: Förkromad strålkastare med strömbrytare för hel- och halv-ljus samt noll-läge. Glödlampa fram 6 volt, 3 watt. Vid anslutning av bakljus 6 volt. 2.7 watt för glödlampan fram och 6 volt. 0.05 amp. för glödlampan bak. Ström från svänghjulsmagnet.

 

Vikt: Komplett cykel med motor 32 kg. Enbart motoraggregat 10.5 kg.

 

Maximifart: 30 km/tim.

 

Bränsleförbrukning: Ca 0.15 lit./mil.

Garanti: 6 månader från försäljningsdatum.

 

Motor: Victoria Special.

 

Motorspecifikation

Motor: Vlctoria Special. 1-cylindrig. 2-takt. Plan kolv och avtagbart cylinderlock av lättmetall. Cylindervolym 38 cc. Cylinderdiam. 35 mm. Slaglängd 40 mm. Motoreffekt 0.8 hkr vid 4000 varv.

 

Växellåda: Inbyggd i motorblocket. Smörjmedel Arctic olja 2 utväxlingar - 1:27,8 resp. 1:18,9 - samt frikoppllng. Manövreras med spärrhandtag på styrstången.

 

Tändning Noris svänghjulsmagnet med belysningspole 3 watt, 6 volt.

 

Förgasare: Flottörlös Victoria specialförgasare mod luftrenare. Regleras med vridhandtag pÅ styrstången. Blandning 1:25.

 

Kraftöverföring Kedja till bakhjulet.

 

Bensintank: Monterad under specialbyggd packningshållare. Rymd 3 lit.

 

Ljuddämpare: Förkromad, effektiv, isärtagbar.

 
 
 
M5c    
 1955  - från broschyr. Beskrivning av modellutbudet denna kategori detta år.  
 

Modell 20 (herrcykelram) Kr.710: - Specialbyggd ram med 18/8" rör och 22" ramhöjd. Ballongringar. Klarblå lackering med beige dekor.

Victoria Special påhängsmotor, 1-cylindrig 2-takts. Cylindervolym 38 cc. motoreffekt 0,8 hk vid 4.000 varv.

Växellåda inbyggd motorblocket, 2 utväxlingar. Kedja till bak hjulet. Bensintankens rymd 3 liter. 

Modell 25 (kombinerad ram) Kr.710: - 

Modell 30 (Tandem) Kr.810:--  

Victoria mopedmotor (påhängsmotor) - både känd och erkänd -Kr.410: - 

Örnen 3-hjulig transportcykel modell 114 med Victoria påhängsmotor Kr.885: -

 
     
 1955    
 
     Modell 20 Herrcykel med Victoriamotor.              
 
 
 
 
A.B. JOHN HEDBERGS MASKINAFFÄR - Malmö.
 
M5d    
 2001-04-07   Örnen Flyer modell 20 fotad på Fridhem i Uddevalla.  
 

Som vanligt en bra marknad, regnpölarna på bilderna härstammar från en skur tidigt på morgonen, själva marknaden var regnfri, TUR! 

Denna gång var det ett överdåd av påhängare: Victoria, Cyclemaster, Pilot, Fuchs... Det fanns även många mopeder.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
             
Örnen - AB John Hedbergs Maskinaffär, Malmö.